köpa travaren?

V

villintekaninte

visste inte i vilken tråd den här passade, så jag ber om ursäkt för detta.. jag är i stort behov av att skriva av mig..

nu är det så att jag är medryttare på en häst. "ägaren" har henne bara på foder. nu är det så att den riktiga ägaren har ställt ett ultimatum, antingen köper "ägaren" hästen eller så avlivas hon..

och "ägaren" kommer nu att fråga mig om jag vill antingen ha henne på helfoder om hon köper henne eller om jag vill köpa henne..

(förlåt mina luddiga formuleringar)

min fråga är då, om hon är en häst att satsa på.
hon är en 11-årig travare.. otroligt osäker när jag rider ut )och jag har ingen tillgång till paddock nu), jag kan aldrig slappna av på henne. svårfångad i hagen, men snäll i stallet. hon har en gammal skada, som jag inte vet så mycket om. men hon har inte vart halt eller haft några problem på länge..
det jag inte förstår är varför jag egentligen tycker om henne, jag har bara ridit henne 2-3 månader och kan inte inte ens rida ut själv i skritt. det har klaffat och gått relativt bra få gånger jag ridit henne, egentligen har jag bara varit riktigt nöjd en gång.

fan, alla tankar.. om man kommer att klara det. om hon kommer att bli bra, eller om jag bara kommer göra henne mer nervös.
de kommer att kännas som att det är mitt fel om jag inte vill ha henne. för egentligen har jag inte tid. för när jag har häst, kommer hästen före ALLT.

har inte haft egen häst förut, bara hyrt ridskolehäst på helfoder..

Sv: köpa travaren?

Tycker att det låter som att du inte vill ha hästen men att det känns som att det är ditt fel om hon avlivas. Rätt tungt beslut att lägga över på nån bara så där.

Jag skulle säga till hon som har hästen på foder nu att om hon köper hästen så är du gärna medryttare som nu men ingenting mer och att du tycker om hästen men du är inte redo att ha henne helt själv. Lägg tillbaka ansvaret på den skom ska ha det. Hästens liv ligger inte i dina händer. Känn dig inte skyldig om de bestämer sig för att avliva hästen. Klart att det är sorgligt för dig men det är inte ditt fel. Man måste ju känna att man vill ha hästen till 100% annars blir det ju inte bra.

Lycka till!

Med tanke på vad du berättar om hästen skulle det kanske vara bäst om du sa nej om du nu inte känner dig säker på henne alls.Jag förstår också din skuld känsla över ev. slakt...Själv har jag två travare med och det ringer ofta folk till mig och ber mig ta deras häst annars slaktar dem den.Jag brukar då försöka hjälpa till att hitta en annan lämplig ägare..men man kan också se det som så att avlivas hästen finns inga problem kvar.Hästen kanske är otroligt svår att rida och tillslut bara skrämmer dig och "förstör" din ridning och har ingen tid för henne utom du är det ju också synd.Kanske låter väldigt rått av mig men så försöker jag se på det idag när man tänker på så många travare som finns som inte "duger"..
Sen kan du ju också se det som så att du har din chans här och med hjälp av en bra tränare kanske du kan få en riktigt bra häst när man kommit över de här små hindrena..Kanske du kan hitta någon redan nu som kan följa med dig ut, rida henne lite och sedan där utgå ifrån vad de kan bli av henne.Då menar jag kanske inte direkt i tävlingssyfte, men om ni kan få ordning på henne så att hon blir en säker och harmonisk häst.

Hejsan.
Om du känner att du är rädd för hästen och om ni inte har kul och trivs ihop så är det ingen idé att du köper henne. Det kommer varken du eller hästen bli lyckligare för. Det är otroligt lätt att man låter sig skrämmas av en häst man inte klarar av. I värsta fall kommer du tappa både ditt självförtroende och ditt hästintresse. Ha inte dåligt samvete för att du tackar nej. Det finns massor av hästar där ute som väntar på just DIG, så bind inte upp dig till en häst du inte trivs med.
Lycka till

Håller med övriga tråd-svarare.

Glöm den hästen. Om den är svår att fånga, osäker att rida ute på och du kommer vara tvungen att rida ute, samt har en gammal skada så är det tre faktorer som inte är speciellt bra. Dessutom travare, som kräver kunskap för att kunna skolas om ordentligt.

Känn dig inte tvungen att göra detta, du ska inte behöva riskera olyckor, slösa tid och pengar på en häst du inte känner dig trygg med.

Ut och leta efter din stora kärlek, som de andra har skrivit, det finns en häst för alla någonstans !

Och hästen i tråden förtjänar också ett bra liv, alternativt att få somna in i lugn och ro.

Ett hästköp är inget man bör göra impulsivt (i det här fallet för att ägaren ställer ett ultimatum). Det finns alltför många hästar som vandrar runt från ägare till ägare just för att någon tycker synd om den, gör ett impulsköp och sedan märker att de inte vill , har råd, kunskap eller tid för den.

Vänta med hästköp tills du har tid och dessutom hittar en häst som passar just dig...... känn ingen skuld över att du tackar nej.

Jag skull etacka ja till hästen.Men försöka få en delfodervärd på hästen som är med dig ut och hjölper dig och ni tillsammans får ordning p åhästen.Eller så skulle jag ta emot hästen och i lugnt takt sälja iväg hästen så den slipper avlivas bara för ägaren tröttnat

Det där är ett jäkla sätt av hästägaren att först lämna ut på foder och lagom tills folk lärt sig tycka om hästen så hotar man med slakt om man inte köper. Att på detta vis utöva utpressning med folks känslor.

Jag skulle aldrig gå med på det. En köpa häst är ett stort beslut och den häst man skaffar skall vara den häst man känner att man vill ha. Det går ju åt så mycket tid och pengar. Samma mängd tid och pengar antingen man har drömhästen eller hästen som man köpt för att man tyckte synd om den.

Låt du hästägaren göra vad den vill med hästen. Ha is i magen och fatta inte denna typ av beslut med känslorna i svall.

Hälsning Maja

tack för alla svar.. det handlar nog om skuldkänslor också, men fan jag tycker om den hästen.
fick idag höra att hon var jättebra i höstas och att hon var ute på småtävlingar. så hon kan nog bli bra, om hon bara börjar att ridas kontinuerligt. just nu rids hon (skrittas) två dagar i veckan av mig. och får gå på nån promenad nån gång i veckan. för jag kan aldrig sätta igång henne ordentligt pga. att jag är den enda som rider henne och brukar ju bara ha 2-3 dagar.

men ärligt talat har jag ingen aning vad jag ska säga när hon frågar mig imorrn. för vi ska träffas i stallet imorrn och prata. fan, ångest. och gud, vad jag gillar att folk här på bukefalos bryr sig och förstår.

Ta ett djupt andetag och inse att du kan inte rädda alla... :( Just varmblod brukar folk som regel kasta efter mig, och jag har med åren (och sjunkande ekonomi) insett att en del av dem går inte att rädda. Tyvärr.

Så är hon inte en "dunderhäst" som det iaf fungerar hyfsat med så tar man ett djupt andetag och går vidare. Har hon potential att bli dunderrätt så tar man ett djupt andetag och tar med dom hem.

Jenny

ägaren tänker fan inte ens försöka sälja henne till någon annan. fan, vad jag är arg just nu..

villintekaninte skrev:
ägaren tänker fan inte ens försöka sälja henne till någon annan. fan, vad jag är arg just nu..
Får bara hoppas att det bara är prat från ägaren, men FY vad taskigt att sätta dig i en sådan position. Att det skulle vara ditt fel om hästen avlivas.
Jag håller med de andra. Är inte hästen helt rätt och din drömhäst så köp den inte. För vad händer när du står där med en häst som du är rädd för eller inte vill ha och ingen annan vill ha den heller. När avlivning kan bli ditt beslut att ta och dessutom att genomföra.

Usch, tycker riktigt synd om dig då jag känner igen det där så himla väl eftersom jag skulle hamna i samma situation själv precis när som helst. Ju mer jag läser desto mer mysko verkar det, precis samma situiation!

Men men. Märker du själv att du faktiskt väger tyngst på de negativa punkterna? Jag tycker inte du skall köpa henne om du själv känner att du inte har tid, ork eller lust att utbilda er vidare ordentligt och så småningom kanske bli riktigt sammansvetsade. Du säger att du aldrig kan slappna av på henne, en egen häst bör du verkligen känna dig trygg tillsammans med - annars är det nästan dömt att misslyckas... jag tror inte direkt att det här var så uppmuntrande, men jag hoppas att du gör det som är bäst för både hästen och dig.

Kramar

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 852
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
95
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama