Köpa trav shettis eller russ?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Jonna_Horse_crazy
  • Startdatum Startdatum
J

Jonna_Horse_crazy

Jag är ganska ny i denna fantastiska värld! Jag har alltid hållt på med ridning men av en ren slump så började jag med trav.Jag går nu på kurs! Jag som redan har en rid häst börjar på att fundera om jag ska köpa eller ta en trav häst på foder...:love: Jag undrar om man ska sattsa på en stor shettis eller russ:confused: jag kommer att ´ta licens till sommaren.Vill ha en ponny som jag kan köra i skogen och tävla med så vilken ras!?:confused:

Sv: Köpa trav shettis eller russ?

Du får ju bara köra shettis tills det året du fyller 15. Men jag tycker de åren är mkt värda att köra shettis, speciellt om du tänker försöka låna en ponny. Sen kan man ju gå över till russ när man fyller 15 och russ får du ju köra tills du e 25.
Så mitt svar blir först shettis- sen russ

giffan skrev:
Du får ju bara köra shettis tills det året du fyller 15. Men jag tycker de åren är mkt värda att köra shettis, speciellt om du tänker försöka låna en ponny. Sen kan man ju gå över till russ när man fyller 15 och russ får du ju köra tills du e 25.
Så mitt svar blir först shettis- sen russ
Instämmer helt!

Shettis är bra att börja med...men Russ är roligare att köra! om jag får säga min mening! Men många av de snabbare och bättre russen kan vara svårkörda. Jag tycker att du ska försöka att få tag på ett snällt russ! Tänk inte på hur snabbt den gått i trav, för som nybörjare så ska man ha en säker häst!

Jag har ca 6-7 års hästvana. Jag tror nog jag tar en snällt russ som jag känner på foder över vinter och vår.:)

Det jag tänker på när jag rekomenderar dig att ta en shettis först, är att om du kör russ kommer du få köra mot dem som har så mkt mera erfarenhet än vad du har.
Kör du shettis så är ni mera i jämn ålder och du får iaf lite erfarenhet av att köra lopp tills du ska köra russ och ut och tampas mot de "vuxna".
Shettisar är inte heller så tråkiga att köra, men det är ju klart att det är lite mera häst att köra russ, men du har ju massor med år på dig att köra russ sen.

Mm,det iof,jag tror jag har hittat en parfekt shettis som jag ska ta på foder,han är helt underbar:love:

Men det låter ju jätte bra ju!
Vad heter den? *nyfiken* Har den startat???

Pontus:love: Jag tror det.... Har kört honom många gng,han är väldigt het! Har tävlat mot kompisarna och han vinner typ jämt.Första gng jag körde honom hade han typ ingen kondis:D Men han sprang även fast han flåsade skit mkt! Han är svart som natten!:love:

Jag har gjort något så tokigt och också köpt en ponny:crazy: till dottern alltså;) men jag undrar ifall det är travstam i den för jag kan absolut ingenting om ponnysar. Det är en shettis som blir tre år och är efter en hingst som heter Fireball v.St. Polderzicht och ett sto som är efter Bravo v.Spuitjesdom :confused: Jag visste inte ens att de kunde ha så konstiga långa namn:D

Den travar iaf som värsta lilltravarn i hagen och är skitsöt. Hoppa verkar den också kunna göra för den hoppade över sin lilla box första dagen och ville gå lös i stallet istället. Sen kan den krypa också för den for under trådarna i hagen också, svisch sa det bara så var den lös på gården och sprang omkring bland de andra hästarna:D

Om det inte är någon travstam får man eventuellt starta dem ändå så småning om och måste man göra ett ägarskifte typ som hos stc eller var anmäler man sådant:confused:
mvh jesse

Med så vackra namn så har den säkert en godkänd stam:D

Kontakta SPTF,www.SPTF.nu där kan du oxå vända dig till din närmsta klubb,ponnyn skall ju vara ponnytravregad där,för att kunna göra det krävs stam i 3 led.

Lycka till,han verkar ju talangfull....:rofl:

Och God jul!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 200
Senast: Emro
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 217
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat