Köpa spatthäst?

R

Raggsocksponny

Vad är ett rimligt pris på en häst med förändringar i hasen/haserna? Enligt veterinär kommer hästen inte att kunna tävlas. Hästen (valack) är 7 år.

Sv: Köpa spatthäst?

Lågt. Det beror även på hur hästen är i övrigt.
Enligt vet. kommer hästen alltså inte kunna tävlas/tränas i gångartsgrenar?

Lågt. Det beror även på hur hästen är i övrigt.
Enligt vet. kommer hästen alltså inte kunna tävlas/tränas i gångartsgrenar?

Nej. Jag är ju inte ute efter en tävlingshäst, men vill inte betala något överpris. Hade för mig att spatthästar brukar säljas till en symbolisk summa som promenadhäst.

Fråga, hur vet veterinär att hästen inte kommer att bli tävlingsbar. OM spatten är så pass allvarlig, bör du nog fundera på att inte köpa hästen. Nog för att spatt är lynnig, men till trots känner jag flera hästar som tävlar och vissa av dem faktiskt i den högre divisionen. Men risken finns alltid att åkomman blossar upp igen tyvärr.

Går den igenom veterinärbesiktning?

Jag hade aldrig köppt hästen, 7-år och spatt känns inte okej. På vad grundar sig bedömningen att hästen inte kan tävla, har den fortfarande problem?

Jag hade inte köpt en spatthäst. Som dom andra säger här så är spatt lynnigt, kan blossa upp igen.

Har en 25-årig islandshäst i hagen som hade spatt för 9 år sedan. Det läkte ut och sedan har han aldrig haft det igen, men man kan inte vara 100% säker heller.

Låter kanske lite dumt men.., vilka är symptomen på att en häst har utvecklat spatt? Har en mjuk galla med saken att göra?

Jag vet inte mer än att den inte har gått igenom besiktning p g a förändring i haserna och inte kommer hålla som tävlingshäst.

Är bara ute efter vad som kan vara ett lämpligt pris för en sådan häst?

Jag vet inte mer än att den inte har gått igenom besiktning p g a förändring i haserna och inte kommer hålla som tävlingshäst.

Om man säger så här, slaktpriset och inget mer för i mina ögon kommer den antagligen inte ens att hålla för ridning heller då om veterinär har gjort den bedömningen.

Utan att veta mer så i stort sett ingenting. Är inte hästen tävlingsbar ens i lätta klasser så bör man nog inte rida den alls.

Tänk inte ens på att köpa hästen om den inte är ohalt, möjligen markering vid böjprov. Men den bör klara ridprov och eller longering. Halt häst = häst som har ont.

Utan att veta mer så i stort sett ingenting. Är inte hästen tävlingsbar ens i lätta klasser så bör man nog inte rida den alls.

Tänk inte ens på att köpa hästen om den inte är ohalt, möjligen markering vid böjprov. Men den bör klara ridprov och eller longering. Halt häst = häst som har ont.

Jag håller med Lobelia i det hon skriver, en sak du ska tänka på är hästens försäkring bla, reservationer mm för det kan bli dyrt senare!

Jag själv hade aldrig ens tänkt tanken på att köpa en 7 åring som har spatt.

Vad är ett rimligt pris på en häst med förändringar i hasen/haserna? Enligt veterinär kommer hästen inte att kunna tävlas. Hästen (valack) är 7 år.

Kan du triangelmärka den, eller är de redan gjort eftersom den inte kan tävlas? Symptomfri "promenadhäst"/sällskapshäst
5000-10 000kr skulle jag säga. Närmare 5000kr, det är vad livvärdet får vara på en triangelmärkt häst. Om du fortfaradne har möjlighet att plocka ut livärdet senare så kan man ju ge lite mer då man ändå "får tillbaka" en del av pengarna om hästen skulle behöva triangelmärkas senare. Triangelmärkning innebär att hästen inte kan anvädas för tävling/användas fullt ut men kan få ett pra liv utan ansträngning/träning då får man tillbaka hästens livvärde från försäkringen. Det bygger ju på att hästen har en livförsäkring dock. På en 7-åring bör den ju kunna vara några tiotal tusen om hästen inte haft spatt hela tiden.

KL

Spatt som uppstår på så unga hästar kan bero på felutfordring, är det så så är hästen troligen inte hållbar i övrigt heller.

KL

Spatt som uppstår på så unga hästar kan bero på felutfordring, är det så så är hästen troligen inte hållbar i övrigt heller.

Nej inte nödvändigtvis, det kan även handla om en predisposition också eller både ock.

Detta med försäkring och triangelmärkning: Om du tecknar en ny försäkring på hästen när du köper den kommer du att få en rehservation i försäkringen, då kommer du inte att få ut NÅGOT ALLS på försäkringen oavsett om hästen är triangelmärkt eller inte. Du får inte heller ut några försäkringspengar om du triangelmärker. Likaså gäller detta all veterinärvård rörande spatt och komplikationer därav (och tro mig, försäkringsbolagen kan få det mesta till "komplikationer därav" tex hälta i framben som eventuellt kan bero på överbelastning pga bakbenshälta.). Om du behåller hästens gamla försäkring och bara övertar den TROR jag att du kommer undan just försäkringsproblemet som kan bli väldigt dyrt, mig kostade det 35,000:-...
Hanny

Är den 7 år och redan har förändringar i haserna är risken stor att det förvärras med åren. Ingen kan säga var det slutar. Det kan t o m bli tal om avlivning. Du kan inte försäkra den fullt ut t ex., ingen vet hur stora besvär han får med värk m m.

Ägde jag en häst med spatt skulle jag göra den en tjänst genom att låta den gå på mjuka ängar i hästhimlen, inte sälja besvären vidare till en ny köpare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 743
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka