Köpa selen

J

Jisa

Behöver komplettera min hästs foderstat med selen.
Förslag på var/märke man kan köpa?

Sv: Köpa selen

tokosel på apoteket.. receptfritt :) om dom inte vill ge ut receptfritt så be dem ringa nån som vet och fråga..

Tokosel som tidigare inlägg också rekommenderar. Det är i pulverform och ges en gång i veckan.

Mvh
Lotten__

Jaha! Har sett att andra har det och har undrat vad det är :idea:

Hejsan !

Egentligen är det så att man skall ta prover på sin mark för att veta om man har selen i jorden eller inte. Men det är dyrt, tyvärr.
Så det är lika farligt att över dosera selen som att ge för lite.
Tokosel är ett koncentrat och eftersom du inte vet vad jorden har för värde så hade jag inte rekommenderat det.
Utan åk till Lantmännen och köp i pulverform e-vitamin/selen det kostar 90 kr och räcker länge, det ger du dagligen.
Det är inget koncentrat utan ett normalt tillskott.
Lotta

På tokosels varudeklaration står det att för att överdosera ska man ge 30 gånger den rekomenderade dosen, så för mig känns inte överdosering som någon stor risk :smirk:

*riktar sig till mer än en*

Rent generellt så är det dåligt med selen i det svenska grovfodret. Däremot måste man vara försiktig om man ger något kraftfoder eller mineraler. Det brukar alltid vara tillsatt selen just för att kompensera de dåliga selenvärdena.

Har för mig att det blir ganska så mycket billigare om veterinären skriver ut recept än om man köper det utan.

Mvh

Tora

På tokosels varudeklaration står det att för att överdosera ska man ge 30 gånger den rekomenderade dosen, så för mig känns inte överdosering som någon stor risk :smirk:

Allt hänger på hur mycket selen du har i din mark, glöm inte det.

vad kostar tokosel då, o hur många dagar räcker det`?

vet inte vad det kostar, men det räcker i evigheter :p Man ger det ju bara en gång i veckan och till våra 3 hästar räcker det i fleramånader :)

Hejsan !

Egentligen är det så att man skall ta prover på sin mark för att veta om man har selen i jorden eller inte. Men det är dyrt, tyvärr.

Och ganska onödigt, eftersom man vet att svenska marker har i princip 0 selen. Det lilla som ev skulle kunna finnas, är försumbar i dessa sammanhang. Kort och gott, ger man hästen kilovis med färdigfoder så har man förmodligen täckt dagsbehovet. Har man däremot en häst som går främst på grovfoder, jag förmodar då att det är odlat på svenskmark samt över lag svenska spannmål då har hästen garanterat ett behov av ett tillskott av selen.

vad kostar tokosel då, o hur många dagar räcker det`?

Den minsta burken kostar 258 kr, kan den vara på 700 gram eller så. 1 mått i veckan lär ge många givor innan burken är slut.
Själv kombinerar jag den med E-vitamin i halvdos med Tokosel, jag provar detta år naturligt E-vitamin så får vi se om det blir ett bra resultat.

Vet du om det priset är med eller utan recept?

Jag är tyvärr lite trög så här tidigt på morgonen. Vad menar du med halvdos E?

Jag trodde att det var en blandning av Tokosel och E i burken?

Mvh

Tora

Använder du dig utav mineral foder, så räcker det med att du ger E-vitamin/selen ifrån Basic (Lantmännen) i pulver form pris 90 kr och det räcker länge, det ger du dagligen.
Detta alternativ har vi tillsammans med vår hästveterinär kommit fram till.

Lotta

Utan recept, inköpt i fredag närmare bestämt.
Jag använder ett E-vitamin som heter Natur-E Micelle, den innehåller inte något selen och enbart selengivan räcker inte för att täcka behovet på våran gammelhäst.
Denna E-vitamin är naturligt, och hästen behöver inte spjälka innan upptaget sker.

om man ger sin häst Tokosel och har hösilage som grovfoder, behöver man då även ge tillskott av E-vitamin eller räcker det med Tokosel?
För jag har hört att selen och E-vitamin sammarbetar på något vänster???
För när man ger inplastat foder ska man väl tillsätta E-vitamin?

Det gäller såvitt jag vet även hö, jo man ska ge E-vitamin. Selen innehåller en viss mängd E-vitamin, men en veckodos räcker inte till att täcka behovet för enbart E-vitamin.

Ger man större mängder färdigfoder så brukar hästen kunna få täckning för behovet, i vårat fall är mängden färdigfoder försumbar och därför detta tillskott.

ok, då kan man alltså ge både tokosel och E-vitamin samtidigt?
är så rädd för att överutfodra med tillsatser.
jag ger krosskorn och betfor så där lär väl det inte vara något tillsatt E-vit eller selen....(?)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka