Köpa sele????

Iris71

Trådstartare
Har en shettis som jag kör med. Hitills har jag kört med en rockard och en enklare form av bröstsele. Men nu vill jag köra tyngre grejer och vill då ha en loksele......

Vad ska jag tänka på?? Vad ska finnas med? Tips emottages gärna.

Kan passa på att fråga lite andra frågor: Vad är det för skillnad på långbrösta och kortbrösta? Vad fyller de för olika funktioner? vad ska man ha draglinorna till egentligen? Och en svängel? Fyller en 2-hjulig rockard samma funktion som en svängel??

Många frågor!! "Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum"!

tacksam för svar :-D

Sv: Köpa sele????

I svängeln fäster du draglinorna. Hästen ska dra vagnen i draglinorna INTE i skaklarna. Skaklarna har du för att hästen ska kunna svänga och bromsa vagnen.
Om du har (som snigelfarmor myntat) "SKITSELE" :D så ska du INTE köra med den.

Här är en skitsele från börjes för ca tusenlappen. Den saknar draglinor, baksele och sen sitter bröstan ihop med däckeln i en metallring = inte bra. Skakelfästena är för låga och när man svänger går skakeln in i bogen på hästen. Däckeln är även väldigt liten och klen, det är bättre om den är tjockare och över en större yta än de små pytte-putorna. Och dessa kallar de "KOMPLETTA" :D :
6008.jpg

Här är en BRA sele för inte många mer kronor:
http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa_mer.php&SID=1249&SKID=3

Svängeln är som ett rakt järnrör som "svänger" med i hästens rörelser. Draglinorna kommer från bröstan och går bak till svängeln som sitter monterad på t.ex. din rockard, när hästen går rör sig bogen och då följer bröstan/draglinorna/svängeln med i rörelserna så det inte blir skav på bogen.

Om du kör med en skitsele så sitter den FAST i skakeln och hästen rör sig i den fasta bröstan ich får då skav. Svårt att förklara men om du söker i forumet på draglinor och svängel får du ett bättre hum.

Baksele har du för att hästen ska kunna bromsa, den vill inte bromsa enbart i svanskappan och skaklarna *INTE SKÖNT* :(

Här finns bra info som är lättförståelig:
http://www.cliffords.se/svangel.html

Senast ändrad av en moderator:

TACK SNÄLLA!!! För att du är så snäll och förklarar!! Jag blir jätteglad :-D

Den selen du gav tips på, kan man köra tungt med den? Typ en flakvagn eller virke i skogen? Selen såg fin ut..... skulle verkligen kunna tänka mig den....om det funbnkar vill säga....

Hm...jag har en "skitsele"...det var ju inte kul att höra.... Men vad ska jag satsa på då...om jag vill fortsätta att köra med rockarden och lite tyngre som t.ex. i skogen.

När det är fråga om tyngre körning som att dra hem ved o dyl så är lokselen absolut att föredra, tycker jag!
Det finns lokselar på Lillhästen i Stav, jag vet inte om någon här har en sån, men dom ska enligt hemsidan vara svensktillverkade!

Till rockarden är nog bröstselen bättre, en med dubbla gjordar vill säga, men det kan gå även med loksele om du höjer skackelfästena. Sök i gamla trådar, det här har det pratats MASSOR om i många trådar, och det finns också bilder!

Lotta

TACK SNÄLLA!!! För att du är så snäll och förklarar!! Jag blir jätteglad :-D

Den selen du gav tips på, kan man köra tungt med den? Typ en flakvagn eller virke i skogen? Selen såg fin ut..... skulle verkligen kunna tänka mig den....om det funbnkar vill säga....

Hm...jag har en "skitsele"...det var ju inte kul att höra.... Men vad ska jag satsa på då...om jag vill fortsätta att köra med rockarden och lite tyngre som t.ex. i skogen.

no probs! anledningen att folk inte svarar i första hand kan vara för att dessa frågor är så vanliga och ofta besvarade tidigare. Om du går på sök-knappen hittar du MASSOR med trådar om detta! Bl.a. hittade jag denna http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=602028&highlight=loksele+br%F6stsele som du kan kolla på, där står en del om kort/långbrösta oxå.

Men självklart är det aldrig fel att fråga om man helst känner för det.

SKitsele been there done that :o :D

Sen är det så att du på något vis måste bestämma dig för vad du vill göra. En rockard är för det mesta anpassad för att dras i en brösta. Det går att trixa dit lokor men det är egentligen inte avsett för det. I en rockard kan du träna precisionskörning på ridbana eller äng, den är smidig på det viset. Bra att göra så man känner man har kontroll på sin häst.

(att hästen är inkörd ordentligt och tömkörd ordentligt förutsätter jag, annars får du ta hjälp av någon kunnig, jag lovar att det är INTE kul att sitta i en skenande vagn, t.ex. om hästen blir rädd för brevlådelock som blåser upp i vinden eller något annat. Man har inte mycket att sätta emot i en vagn efter en häst i sken)

Att köra i skogen med rockarden går jättebra, t.ex. på skogsvägar.

Hade du tänkt dra tungt typ virke, trästockar o dyl bör/ska du ha en loksele. I den utvinner hästen mest kraft och den är skön för hästen att dra i. En liten bröstsele är inget för riktigt tungt arbete i skogen.

Vagnar som går till lokselar ser ofta annorlunda ut, man vill ha svänglarna lågt ner när man drar tungt för att man ska kunna få ut så mycket kraft som möjligt. Det är mycket man ska tänka på. Till olika selar är det olika fästen, olika vagnar ser olika ut.

På giggekipage t.ex. sitter svänglarna högt (ingen vikt). Maratonekipage sitter de lågt (tung vikt).

Men visst finns det många som kör rockarder med loksele, det går det med.

här ser du att svängeln sitter lägre ner och att draglinjen på draglinorna inte är så vågrät som den är på t.ex. ett giggekipage. På maratonekipage, om jag uppfattat det rätt, vill man ha ett lägre fäste och en draglinje som den här för att utvinna mesta möjliga kraft och få ut så mycket anläggningsyta på bogen som det är möjligt med en brösta

brostsele-2.jpg

här är en bra bild där du ser namnen på de olika delarna:
brostsel2.gif

gå in på www.kuskringen.nu och klicka sedan på "om körsport" där står massor med info

edit:
här är en bild på ett ekipage med rockard, skillnaden från maratonekipaget är att draglinjen är parallell med skaklarna på vagnen. Alltså svängeln sitter högre och det är inte så tungt för hästen att dra.

Line%203.jpg

giggekipage
PixStartsida01.jpg

:bow: Tack för dina utförliga och trevliga svar! Bugar och bockar

Jag kikade på min sele lite nogrannare idag....och den har 2 gjordar, den ena sitter fast i däckeln....fast bröstan sitter ju liksom ihop med däckeln den oxå.... Verkar vara nån blandning av selarna du visat på bild?

Nåväl, hursom helst har jag kommit fram till att jag vill ha en loksele. Vad ska jag tänka på då? Ska det vara 2 gjordar? Funkar Börjes loksele, eller är det oxå skräp?

Och hästen den är ordentligt inkörd..... Men jag skulle verkligen vilja lära mig mer...gärna gå nån körkurs...men hur hinner man med allt man vill?? Dottern har precis börjat rida lektion på honom..... Och så har jag en 2-åring som jag behöver få hjälp med att börja köra in :eek: Hm...det där var utanför ämnet.....:crazy:

:bow: Tack för dina utförliga och trevliga svar! Bugar och bockar

bara roligt att kunna hjälpa :)

Jag kikade på min sele lite nogrannare idag....och den har 2 gjordar, den ena sitter fast i däckeln....fast bröstan sitter ju liksom ihop med däckeln den oxå.... Verkar vara nån blandning av selarna du visat på bild?

Jag tror det är en skitsele du har (finns vissa delar som är likadana som på en bra sele, t.ex. bukgjordarna men det är väl i stort sett allt :devil: ) Skitselen har två bukgjordar (den ena kommer från däckeln som du säger), en däckel, en brösta och en svanskappa. Karakteristisk för skitselen är att bröstan och däckeln sitter ihop i samma ring, tyvärr.
Det fattas baksele, draglinor och självfallet en bra konstruktion ;) Jag tror inte det finns ngn "blandning" utan det är riktiga grejjer eller inte.

Nåväl, hursom helst har jag kommit fram till att jag vill ha en loksele. Vad ska jag tänka på då? Ska det vara 2 gjordar? Funkar Börjes loksele, eller är det oxå skräp?

Jag kan inte så mycket om lokselar men ska försöka göra ett utlägg, hoppas på råd från andra bukefalister i denna fråga. Kolla här också:
http://www.cliffords.se/vilkensele.html
http://hem.passagen.se/nordsvenskar/selar_och_seldon.htm

Jag tänker jämföra den från Börjes och en från Drive Out (hittade en på www.lillhastenistav.se som såg likadan ut som Drive Outs och kanske även billigare? KOlla där!) ingen någon annanstans men läste att det finns bra att hitta begagnat så kolla det med.

60241.jpg

Produktinformation:
En rejäl loksele i dubbelsytt svart läder. Stoppad däckel med dubbla gjordar. Svansläder och
skackelrem. Kvalitetsprodukt från Sverige. Huvudlag, bett och töm ingår ej. Helsvart.

produkt-lokseleite.JPG

Produktinformation:
Svensktillverkad loksele från ITE läderprodukter. Bossor fodrade med smärting. Med svanskappa, buk och däckelgjord. Denna modell har ställbara dragläder.
Färg: Svart
Pris: 5500:- (800 kr extra strl full)
Denna ställbara modell finns även i Naturell och då nga hundringar billigare

Skillnaden jag ser är att den från driveout har ställbara dragläder (har man dragläder i en loksele?) Jag tror inte man behöver det utan man kan ha rekade skaklar. Om du inte vet vad det är så läs på cliffordslänken jag lämnade ovan.

Ingen utav dessa lokselar har en bågdäckel (en järnbåge som gör däckeln rejälare och starkare) plus att båda ser lite klena ut. Jag tror du hittar bra lokselar begagnat som är rejälare. Men du väljer ju själv vilket du vill.

Någon annan som kan säga ngt?

...Dottern har precis börjat rida lektion på honom..... Och så har jag en 2-åring som jag behöver få hjälp med att börja köra in :eek: Hm...det där var utanför ämnet.....:crazy:

Eeeeh har du en tvååring som ska börja köra in??? :eek: bra att lära sig häst tidigt :D *bara skoja*

Priset på Börjesselen är 4350, mkt billigare och jag tycker de ser lika ut.

Bakselen (som dessutom sitter på tok får långt ner) tror jag inte ingår i Börjesselen. Men man brukar inte ha draglinor och baksele på loksele eftersom man kör i tungt drag och det räcker som broms i sig. Däremot säger de på cliffords.se att man ska ha draglinor och baksele, det kanske blir lite skönare för hästen med draglinor, men om man har rekade skaklar så följer ju de med i hästens rörelser (läs om det på cliffordssidan)

här är en film med rekade skaklar ursprungligen gjord av Pinge på bukefalos:

http://s133.photobucket.com/albums/q80/svarthittaettalias/?action=view&current=rekade.flv

länken till forumet:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=5382419&highlight=rekade+skaklar+film#post5376415

kopierat från cliffords om du nu missat länken ;)

"Lokselens dragläder sitter fast i ringen på bukgjorden. Det betyder att när hästen rör sina framben, så följer hela bukgjorden med framåt.
För att hästen ska kunna dra på rätt sätt i en loksele ska egentligen vagnens skaklar vara något som kallas "rekade". Rekade skaklar är skaklar som sitter ihop med en tvärslå närmast vagnen. I mitten sitter en bult som i sin tur förbinder skaklarna med vagnen. Skaklarna kan röra sig i sidled och därmed följa med i hästens rörelser, vilket ett par vanliga fasta skaklar inte kan.
Många som kör med fasta skaklar (exempelvis på en rockard) fäster lokselen i skaklarna med hjälp av skakelremmar eller seltungor. Då minskas också bukgjordens rörlighet. Det betyder att varje gång hästen rör benet framåt hindras den i rörelsen när selens remmar så att säga "tar stopp". Även om du har draglinor, som är fästa i en svängel, så hindras hästen i sina rörelser. Trots det förbättras ändå hästens möjlighet att dra rejält om du har draglinor också. Ett annat sätt att förbättra för hästen är att försöka fästa skaklarna högre upp på bukgjorden, exempelvis med hjälp av standardskakelöglor. Det är en nödlösning, men det kan fungera ett tag i alla fall. "

Självklart har man dragläder på en loksele!!!! Kanske blandar du ihop dom med draglinor :confused: ? Draglädret går mellan lokan och dragringen.
När jag kör med fasta skacklar använder jag linor och svängel, det har inte att göra med vilken sele jag har utan vad jag drar! Samma med bakselen, det har inte att göra med vad jag har för sele, utan vad jag drar! Eftersom jag alltid kör tvåaxlat är det självklart med bakselen.
Kör man med kälke och riktiga vinterskacklar finns där en inbyggd broms, och drar man ved/massaved (timmer blir kanske inte aktuellt med en shettis ;) ) i sax så bromsar det ju självt, förstås.

Jag har för mig att lillhästen har svensktillverkade lokselar. Har inte klämt på någon, så jag kan inte uttala mig om kvalitén. Jag saknar bågdäckel, tycker att läderdäcklarna ofta är för fjuttiga! Ska man köra enaxlat vill det till att kärran är väl balanserad, för en sån liten däckel kan inte ta upp mycket vikt!

Lotta

Självklart har man dragläder på en loksele!!!! Kanske blandar du ihop dom med draglinor :confused: ? Draglädret går mellan lokan och dragringen.

JAAAAAAAAAA :idea: Det är ju det jag har gjort, TJEEENA MITTBEEENA!!!! Jag blandade ju ihop begreppen här :smirk: SORRY :crazy: :D

När jag kör med fasta skacklar använder jag linor och svängel, det har inte att göra med vilken sele jag har utan vad jag drar! Samma med bakselen, det har inte att göra med vad jag har för sele, utan vad jag drar! Eftersom jag alltid kör tvåaxlat är det självklart med bakselen.
Kör man med kälke och riktiga vinterskacklar finns där en inbyggd broms, och drar man ved/massaved (timmer blir kanske inte aktuellt med en shettis ;) ) i sax så bromsar det ju självt, förstås.

Tack för ett bra inlägg, det har gjort mig visare :)

Jag har för mig att lillhästen har svensktillverkade lokselar. Har inte klämt på någon, så jag kan inte uttala mig om kvalitén. Jag saknar bågdäckel, tycker att läderdäcklarna ofta är för fjuttiga! Ska man köra enaxlat vill det till att kärran är väl balanserad, för en sån liten däckel kan inte ta upp mycket vikt!

Lotta

Ja det var detta jag misstänkte också när jag såg att ingen av selarna hade bågdäckel, då har jag ju fått detta bekräftat nu att det är bäst med rejälare saker om man drar tungt och kanske även obalanserat!

TACK!!!! :bow: :bow: :bow:

Tack till dig oxå.....

Har inte hittat vad jag vill ha än ...men det blir nog Börjes ändå....
Tack för svaren..... Ska kolla era länkar lite noggrannare...har inet hunnit det än!!

Apropå ställbara dragläder, så är det inte så dumt, framförallt om man har en växande häst. Jag har just lämnat shettisens loksele till sadelmakaren för att länga draglädren, som blivit urvuxna....

Ytterligare en fråga :angel:

Det här med storlekar på selar..... 26 tum t.ex. Var sitter de tum:en?? Min shettis är väldigt grov så jag funderar på om jag ska ha nästa storlek??? Men var mäter jag?

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Träning Hejsan!! Nu är det så att jag har en fråga till er. Vi vill få min medryttarponny att tagga till lite mera, alltså få lite mera...
Svar
5
· Visningar
1 042
Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 908
Senast: ameo
·
Körning Om jag inte har riktig koll på termer och uttryck så beror det på att jag är ryttare, och körning har jag bara hållit på med...
Svar
10
· Visningar
2 237
Senast: minimal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025