Sv: Köpa sele????
Tack för dina utförliga och trevliga svar! Bugar och bockar
bara roligt att kunna hjälpa
Jag kikade på min sele lite nogrannare idag....och den har 2 gjordar, den ena sitter fast i däckeln....fast bröstan sitter ju liksom ihop med däckeln den oxå.... Verkar vara nån blandning av selarna du visat på bild?
Jag tror det är en skitsele du har (finns vissa delar som är likadana som på en bra sele, t.ex. bukgjordarna men det är väl i stort sett allt
) Skitselen har två bukgjordar (den ena kommer från däckeln som du säger), en däckel, en brösta och en svanskappa. Karakteristisk för skitselen är att bröstan och däckeln sitter ihop i samma ring, tyvärr.
Det fattas baksele, draglinor och självfallet en bra konstruktion
Jag tror inte det finns ngn "blandning" utan det är riktiga grejjer eller inte.
Nåväl, hursom helst har jag kommit fram till att jag vill ha en loksele. Vad ska jag tänka på då? Ska det vara 2 gjordar? Funkar Börjes loksele, eller är det oxå skräp?
Jag kan inte så mycket om lokselar men ska försöka göra ett utlägg, hoppas på råd från andra bukefalister i denna fråga. Kolla här också:
http://www.cliffords.se/vilkensele.html
http://hem.passagen.se/nordsvenskar/selar_och_seldon.htm
Jag tänker jämföra den från Börjes och en från Drive Out (hittade en på
www.lillhastenistav.se som såg likadan ut som Drive Outs och kanske även billigare? KOlla där!) ingen någon annanstans men läste att det finns bra att hitta begagnat så kolla det med.
Produktinformation:
En rejäl loksele i dubbelsytt svart läder. Stoppad däckel med dubbla gjordar. Svansläder och
skackelrem. Kvalitetsprodukt från Sverige. Huvudlag, bett och töm ingår ej. Helsvart.
Produktinformation:
Svensktillverkad loksele från ITE läderprodukter. Bossor fodrade med smärting. Med svanskappa, buk och däckelgjord. Denna modell har
ställbara dragläder.
Färg: Svart
Pris: 5500:- (800 kr extra strl full)
Denna ställbara modell finns även i Naturell och då nga hundringar billigare
Skillnaden jag ser är att den från driveout har ställbara dragläder (har man dragläder i en loksele?) Jag tror inte man behöver det utan man kan ha rekade skaklar. Om du inte vet vad det är så läs på cliffordslänken jag lämnade ovan.
Ingen utav dessa lokselar har en bågdäckel (en järnbåge som gör däckeln rejälare och starkare) plus att båda ser lite klena ut. Jag tror du hittar bra lokselar begagnat som är rejälare. Men du väljer ju själv vilket du vill.
Någon annan som kan säga ngt?
...Dottern har precis börjat rida lektion på honom..... Och så har jag en 2-åring som jag behöver få hjälp med att börja köra in
Hm...det där var utanför ämnet.....
Eeeeh har du en tvååring som ska börja köra in???
bra att lära sig häst tidigt
*bara skoja*