Sv: Köpa/sälja på internet
det finns risk att bli lurad hur man än gör tyvärr.
skickar du med posten/bussgods så att personen betalar när dom hämtar ut så kan köparen strunta i att lösa ut paketet. = du står för frakt både dit och hem.
skickar du mot förskottsbetalning så blir ju inte du utan pengar iallafall. kan hända att personen sen kräver dig på ersättning för att paketet kommit bort eller att dom påstår att sakerna kommit bort. har varit med om att en tjej som sa att sakerna inte kommit. någon vecka senare såg jag rubbet på annons.
ändå hade hon mage att kräva ersättning.
skickar du så att personen betalar i efterskott så kan du ju i vissa fall glömma att få betalt.
betalning via payson är väl inte alltid det säkraste heller. köparen måste ju godkänna att varan kommit fram innan pengarna betalas in. har inte använt mig av det så jag är inte helt insatt. hur som helst om jag fattat allt rätt så kan ju köparen neka att varan kommit och vad händer med din betalning isåfall?
säkrast är ju faktiskt att köpa direkt på plats! eller så får man väl chansa och lita på att det är en ärlig köpare/säljare man träffat på!
har man namn, adress och telefonnummer så är man ju lite säkrare iallafall. personer som inte vill lämna ut något nummer innan jag sätter in pengar köper jag inget av!