Köpa/sälja på internet

E

eiwo

Hur gör ni när ni köper/säljer saker på annons? Hur ska man göra med frakt/betalning för att minska risken för att bli lurad? (Gäller både köpare och säljare) Använder ni er av tex Payson eller liknande? Vore väldigt tacksam för snabbt svar :bow:

Vet inte om tråden hammnade rätt, men om det blev fel får moderator gärna flytta på den :)

Sv: Köpa/sälja på internet

om du känner dig osäker och är rädd för att bli lurad är det bästa att använda sig av postförskott eller bussgods.
annars kan man föra över pengar via bankonto
payson har jag ingen erfarenhet av det ligger en avgift på detta för att använda den tjänsten och det känns onödigt tycker jag.

Sålde en sadel nyss som jag skickade med buddgods med efterkrav. Köparen får då betala för att hemta ut den och pengarna sätts in på mitt konto.

Okej, det lät ju smidigt! Hur fungerar det?

Tja, saken jag ska sälja är redan såld så det är lite försent för tradera :angel: vad har de för betalningssymstem där då? :)

det finns risk att bli lurad hur man än gör tyvärr.

skickar du med posten/bussgods så att personen betalar när dom hämtar ut så kan köparen strunta i att lösa ut paketet. = du står för frakt både dit och hem.

skickar du mot förskottsbetalning så blir ju inte du utan pengar iallafall. kan hända att personen sen kräver dig på ersättning för att paketet kommit bort eller att dom påstår att sakerna kommit bort. har varit med om att en tjej som sa att sakerna inte kommit. någon vecka senare såg jag rubbet på annons.:devil: ändå hade hon mage att kräva ersättning.

skickar du så att personen betalar i efterskott så kan du ju i vissa fall glömma att få betalt.

betalning via payson är väl inte alltid det säkraste heller. köparen måste ju godkänna att varan kommit fram innan pengarna betalas in. har inte använt mig av det så jag är inte helt insatt. hur som helst om jag fattat allt rätt så kan ju köparen neka att varan kommit och vad händer med din betalning isåfall?

säkrast är ju faktiskt att köpa direkt på plats! eller så får man väl chansa och lita på att det är en ärlig köpare/säljare man träffat på!
har man namn, adress och telefonnummer så är man ju lite säkrare iallafall. personer som inte vill lämna ut något nummer innan jag sätter in pengar köper jag inget av!

tack för ett bra svar!

Jag har aldrig sålt något på internet förut, och nu är det två tusen kronor det handlar om, pengar som ska gå direkt till en ny sadel, så man är ju lite nojig :p Jag har ju namn, adress och telefonnummer till personen, och kommer självklart ringa innan jag skickar iväg saker till henne, men man vill ju gärna veta vad som är 'säkrast'. Vill ju ha min sadel :p

Okej, det lät ju smidigt! Hur fungerar det?

Lämnar in den på bussgods och ber om efterkrav. Det kostar 50 spänn och ingen blir lurad. Frakten är så pass låg med buss gods så om personen inte skulle hämta ut paketet så kostar det inte många kr.

(kostade 100 kr att skicka sadeln halva sverige hade då blivit det dubbla om ingen hämtat ut paketet)

Det som är bra med bussgods är att man kan följa paketet på internet och se var det befinner sig och när det kommer fram.

Jag har beställt litegrann över internet och då alltid valt att betala med postförskott. Kostar en liten summa, men inte mycket. Anledningen till det är väl främst att jag inte har någon internetbank, den finns det ju en säkerhetsaspekt i det hela med.

Bussgods med efterkrav funkar bra tycker jag. Postförskott krävs att du har ett plusgiro-konto att sätta in pengarn på (något inte många privatpersoner har, inte ens vår firma har ett plusgiro, vi kör allt via bankgiro).

Dyrare grejor går med Bussgods, billigare går mot förskottsbetalning via Posten.

Förutsatt att de inte slarvar med att scanna paketen - vilket de gör. Jag har just nu ett STORT paket, skickat med Bussgods, som är spårlöst försvunnet. Det var inte första gången jag använde Bussgods men troligen den sista.

Skickar med bussgods m efterkrav.Då känner amn sig mer säker, visserligen lägger ajg ut pengarna till frakten men lägger på det på köpessumman så köparen betalar frakten när denna hämtar ut paketet.
Ett paket på 6 eller 7 kg gick på 240 kr i frakt.På posten hade man blivit ruinerad av att skicka det.

Jag har använt både Payson och Internetgirot.
Nu senast köpte jag en sadel för 6.500 kr via Internetgirot. Både köpare och säljare registrerar sig och en affär läggs upp. Köparen betalar avgiften. Ett mail går till både köpare och säljare som skall godkänna att affären genomförs och vad som skall säljas (skriv detaljerat.
Jag som köpare betalar in pengar till ett angivet konto hos Internetgirot. När pengarna kommit in får säljaren ett mail om att skicka varan. Per bussgods får man en kvittens och ett fraktsedelsnummer som man kan spåra varan med. När varan kommit fram har jag 5 dagar på mig att godkänna eller underkänna och skicka tillbaka varan. Godkännande/underkännande görs per e-post. Om jag godkänner varan betalas pengarna ut till säljaren.
En bedragare kan naturligtvis utnyttja även en sådan här situation och försöka "blåsa" en på pengar men det blir förstås en tvist som får lösas rättsligt.
När jag har handlat av någon så har vi pratat med varandra ett antal gånger. Jag kollar upp personen så gott jag kan, ex via hitta.se o s v.
Lycka till!

Postpaket <10 kg kostar 195:-

Nackdelen med att skicka med post är att man måste ha ett postgiro för att kunna använda sig av postförskott.

Gör som mig.. sälj saker ingen vill ha... :crazy:

Har faktiskt funderat på hur jag skulle göra OM någon vill köpa min westernsadel (vilket ingen verkar vilja :smirk:), hoppas på att någon vill komma och hämta den i så fall så får man pengarna i handen :D, låter tryggast efter att ha läst allt här.

Det där hände mig också, paketet var ute och valsade bra många dagar. Efterkrav för mig som köpare känns råddigt; tänk om det inte är den vara jag tror mig köpt i paketet när jag öppnar?!

Vi hade payson på den sadeln. Det pinsamma var att när jag ringde och sade till säljaren att jag fått en jättefin vara, så upptäckte vi att vi hade gemensamma bekanta ... Den hade dessutom smidigt kunnat leverera sadeln! :o :crazy:

När du skickade med Bussgods? Den kom till rätta till slut? Mitt paket har varit borta sen 3/10. Lika borta som mitt förtroende för Bussgods.

Angående efterkrav så kan man ju öppna paketet på plats när man hämtar det så ser man direkt, och har vittnen till det, om man fått 3 tegelstenar ist för en sadel.

Jag har haft problem med aviseringen, och att det kollinr jag fått av leverantören inte funnits inlagt. Jag har alltså inte kunnat söka paketet. Men det var aldrig borta...

Mitt finns inte där jag lämnade in det, inte där det skulle mellanlanda och inte på slutstationen. Det skulle varit framme för en vecka sen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 333
Senast: Habina
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka