Köpa pudel

ufot

Trådstartare
Nu är det bestämt. Jag ska köpa en mellanpudelvalp :love:
Eftersom detta är mitt första hundköp har jag självklart massor av frågor.

Vad ska man tänka på inför första kontakten med kenneln?
Jag har eventuellt hittat en tänkbar kennel som snart ska ha valpar i närheten av vars jag bor. Hur kontrollerar jag om de är seriösa? Deras hemsida verkar bra - hur ser man vad som står mellan raderna?
Vilka sjukdomar ska man se upp med? Både honan och hanen i den tänkbara kombinationen är dna-testade. Den ena har A, den andra B, vad innebär detta? Ska man fråga efter andra tester?
Hur är det med rönken? Ska pudlar rönkas innan dem sätts i avel? Är det vanligt med ledproblem?
Vad är "normal" inavelsgrad? Är det vanligt med inavel bland pudlar?
Finns det några genetiska sjukdomar man ska se upp med?

Egentligen vill jag ha en vit hanpudelvalp. På pudelklubbens hemsida finns det dock väldigt få uppfödare av vita mellanpudelvalpar. Alla dessa bor i en helt annan del av landet, eller planerar inga kullar. Är det bara att ge upp tanken på en vit pudel och köpa en svart istället?

Är det någon skillnad mellan de olika färgerna? Temperament, sjukdomar...

Hur kollar man upp inavelsgrad samt sjukdomar hos föräldrarna? Finns det något register över avelshundar?

Jag vill egentligen att valpen inte ska väga över 10kg som vuxen eftersom jag vill kunna ha den som handbagage på flyget (mina släktingar bor i andra ändan av landet). Går det att beräkna hur stora valparna kommer att bli med hänseende på hur stora föräldrarna är?

Min dröm är en vit pudelhane på ca 9kg. Vars finns han?

Sv: Köpa pudel

Har du kollat på pudelklubbens hemsida? Där står allt om sjukdomar osv. Ring valphänvisningen, de kan rekommendera dig bra uppfödare till det du ska ha hunden till. http://pudelklubben.se/valpformedlare.htm. De finns till för att hjälpa dig i uppfödardjungeln och kan svara på alla dina frågor!

Egentligen vill jag ha en vit hanpudelvalp. På pudelklubbens hemsida finns det dock väldigt få uppfödare av vita mellanpudelvalpar. Alla dessa bor i en helt annan del av landet, eller planerar inga kullar. Är det bara att ge upp tanken på en vit pudel och köpa en svart istället?

Jag har absolut ingen som helst koll på pudlar, men just den frågan kan jag besvara ;)

Du kanske måste ge upp tanken på att få en vit hanpudel från närmaste kenneln ja. Däremot är det ju inget som säger att du behöver ge upp drömmen om en vit hanpudel! Många åker genom hela landet för att få en valp från rätt uppfödare och det finns ju även de som importerar hundar. Kanske någon av de kennlar som föder upp vita pudlar passar jättebra ihop med dina önskemål osv? Och att de inte planerar kull just nu enligt hemsidan behöver INTE betyda att de aldrig mer kommer ta en kull ;) Vissa lägger inte upp info om kommande kullar förrän hundarna är parade och vissa kanske inte lägger upp någon info alls om de vet att de har köpare till valparna ändå. Dessutom kan det vara värt att vänta lite extra tid för att få just DEN valpen som man allra helst vill ha.

Min unga kommer från en kennel 100 mil från mig. Min tant kidnappade jag från samma kennel och de hade i sin tur importerat henne när hon var valp.

Senast ändrad:

Håller med Red_Chili. Min mor har letat valp länge från rätt kull o hittat en parning i Danmark. Vi kommer åka dit o besöka dem en gång innan vi köper för att välja :) Det är de värt!

håller med, leta efter en vettig kennel och försök att inte gå så mycket efter geografin... visst, det är praktiskt och trevligt att ha nära till "sin" uppfödare, men om det innebär att man måste tumma på sina kriterier kan det bli väldigt fel.

om du nu vill ha en vit pudel så är det ju en vit pudel du ska köpa. självklart skulle du älska en svart pudel (eller för den delen en kattunge) precis lika mycket, men varför inte iaf försöka uppfylla sina krav redan vid köpet? det är ju ändå en varelse du ska spendera de närmaste 10-15 åren med, och är det något man inte är nöjd med hos hunden så är det ju något man måste leva med. färg är ju ändå ett relativt "lätt" krav att uppfylla, man ser ju det tidigt iaf... sen måste man ju ha styrka nog att avstå ett köp där färgen är rätt men annat är fel...

det är inte lätt att köpa valp när man väl börjar fundera kring vad man verkligen vill ha och vad som faktiskt finns tillgängligt.

(på tema avstånd, så verkar min ena valp bli såld till någon i stockholmstrakten... 85mil enkel väg :) )

Tack för alla svar.
Med andra ord är det bara att påbörja detektivarbetet, skämt åsido, men jag håller helt och hållet med er. Jag har egentligen ingenting emot att köpa valp från en kennel långt bort. Det viktigaste är att valpen är efter sunda och friska föräldrar och har fått bra mat under uppväxten med mera.

Pudelklubbens hemsida är granskad in i minsta detalj. Bestämt är iallafall att valpen ska komma från en seriös uppfödare som är medlem i skk.

Angående sjukdomar, är det någon som har erfarenhet av ärftliga sjukdomar och vilka linjer man ska se upp med? Jag har självklart läst på, men det är svårt att sålla all information.

Jag svarar snabbt då jag har rast, svarar mer sen. När man ska köpa pudel är dte viktigta t se till att föräldrarna är ögonlysta och dna testade. Se till att den har stamtavla om du villl ha en renrasig pudel då många säljs av oseriösa 100% pudel utan stamtavla:crazy:

Jag har själv en dvärgpudel, brun och jag körde genom halva landet för att hämta honom efter att jag hittat ut vilken uppfödare jag ville ha. Sen ville jag ha en brun. vikt och storlek är svårt att se, man brukar kunna se ganska bra men vissa som anses bli dvärg kan växa över gränsen och bli en mellan osv.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 579
Senast: Ajda
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Tänkte att det kanske finna någon vänlig själ här aom kan hjälpa mig reda ut mina förvirrande tankar :) Har kontakt med en kvinna som...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka