köpa och rida in unghäst...

A

ananas84

Har hittat en jättefin blivande 3 åring som jag funderar på att köpa, är så trött på att många som hört det säger " men inte en unghäst, tänk vilken tiiiid det kommer att ta, och ska du inte ha en häst du kan tävla istället?"
Kan man inte få göra som man vill utan att folk lägger sig i? Jag har mkt erfarenhet av många olika hästar, mycket yngre hästar och jag kommer om jag köper hästen att få hjälp från början av min tränare som ridit in massor av hästar.
Och jag är inte den som enbart vill ut och tävla, alla verkar vara så tävlingsfixerade.. Jag tycker att det skulle va jätteroligt att få vara med från början och se hästen utvecklas och sen så småningom få tävla den o veta att man gjort allt från början.
Kan inte folk förstå att de finns de som uppskattar det också och inte bara att fara runt på tävlingsbanan? :crazy:
Det konstigaste är att samma folk som försöker övertala mig till att inte köpa en unghäst, tyckte att det var en alldeles utmärkt idé när jag funderade på att betäcka mitt sto och sen behålla fölet, det skulle ju tagit ännu längre tid innan man kan rida...
Fast nu blev det inte så att jag betäckte henne av olika anledningar utan jag har bestämt mig för att sälja henne istället.

var bara tvungen att avreagera mig lite här :p

Sv: köpa och rida in unghäst...

Jag skulle i dagsläget aldrig köpa en "färdig" häst. Jag har ridit in två stycken och kört in två stycken, och dom hästarna har ju blivit som JAG vill ha dom. Om man sen får skryta lite så är mina hästar jämna och lika i sina sidor, lugna och snälla. Sen att det aldrig blir tävlingshästar var väl inte så noga för mig. Dom duger ju till det JAG vill ha dom till!

Jenny

Håller helt o hållet med föregånde talare...
Blev oxå ganska trött på alla som hade en massa synpunkter på att jag skulle köpa en 1-åring(att det va en nordis gjorde inte saken bättre) ;)
Tycker det är så tråkit att det blivit så många som bara tänker tävla tävla tävla(vet att det finns många som tävlar o tränar för att det är ql, som jag)men jag tycker att det har blivit så hårt, duger inte hästen så köper man en ny.
Det tråkigaste för min del är att folk inte kan förstå att min häst är lika viktig för mig fast det "bara" är en nordis som deras tävlingshästar är för dom.
Min hon är 3 nu o jag har aldrig ångrat mig, jag vet allt om henne o hon om mig... :love:

Jag ska betäcka nästa år för att förhoppningsvis få en föling året därpå.... Så i jämförelse med mig kommer det att gå mycket snabbare för dig att komma ut på banorna! :D

Det ar bland det roligaste som finns att rida in hastar......men ocksa det mest hjartskarande och jobbiga man kan ta sej an. Vissa hastar ar underbara fran borjan till slut, vilka ar underbara i borjan och vissa blir underbara till slut.
Det ar dock hur roligt som helst att se framstegen och veta att man gjort allt det dar sjalv.

Tavling ar inte allting, men du som unghast agare maste aven utbilda din hast sa att den ska kunna tavlas. Man vet aldrig vad som kommer att handa med sej sjalv eller med ens hast, sa en sa bred utbildning som mojligt ar det basta du kan ge din hast.

Det ar kul med unghastar, man lar sej oerhort mycket och det ar oerhort givande.....men jag har flertalet arr, avsparkade tander mm pga dem ocksa. Allting har sina avigsidor!! :angel:

Fast som nagon annan sa, skulle jag heller aldrig kopa en fardig hast till mej sjalv...forst och framst for att jag inte har rad, men ocksa for att jag vill och kan vara med fran forsta borjan, sa varfor inte.

Lycka till!!

Har en liten 3 åring som jag köpte i slutet av somras. Det har än så länge varit underbart att ha henne. Så kul att se hur hon utvecklas och är positiv och nyfiken på allt som man gör med henne. Innan jag köpte henne hade hon bara gått i en hage (inte gjord någonting med). Tycker det är bra har inga negativa upplevelser från något, kanske därför hon är så lätt att jobba med. :)
Tycker det ger så mycket att ha en unghäst. Tävla kan man ju göra om några år :rofl:

Det bästa jag har gjort var att köpa min lilla bäbis. Hon gör enorma framsteg. Köpte henne direkt när hon var avvand från sin mamma. Hon är 1.5 år nu och var på sin första löshoppning häromdagen.

Tycker det är jätteskönt att ta allt med ro och lära in nya saker. De är så formbara och pigga på allt nytt. Det är väldigt små framsteg men de betyder mkt.

den du är intresserad av är ju dessutom tre, rida in hästar är jätteroligt. En annan har ju ett bra tag kvar innan det blir dags för sådant.

Sen att det är kul att tävla, men tänk den dagen du vinner din första tävling på en häst du själv har tagit dit. Det är ett stort pris...

Tycker det är såå mycket roligare med unghästar. Ofta kan man forma dem som man vill ha dem, äldre hästar måste man först vänja av med saker sen lära nytt. Har en tolvåring nu som jag köpte i vårs med en dunkel bakgrund, och hon är inte alls lika positiv, nyfiken och säker på sig själv som de andra hästarna vi har som är uppfödda här på gården. Nästa gång jag köper häst så kommer jag nog högst troligen inte att köpa en färdig häst, utan en unghäst för att försöka få allt rätt från början. De är lättare att påverka.

Jag köpte mig också en unghäst, knappt ett år. Nu är hon fyra och jättefin att pyssla med och rida! Det är oerhört utvecklande att göra allting själv och dessutom mycket mer imponerande tycker jag. Sedan gillar jag inte hur många rider in, rider och utbildar sina hästar, och då måste jag ju göra det själv för att det ska bli gjort på "rätt" sätt. SOm någon annan skrev, jag har precis hela hästens historia, vilket gör det mycket lättare att senare i livet analysera ev skador och problem. Jag skulle tex aldrig köpa en vuxen häst från utlandet, de verkar väldigt ofta vara mycket hårt tagna och detär omöjligt att veta hur de blivit ridna och behandlade. Men ett föl eller liknande skulle gå bra. Hoppas du får dig en fin unghäst!

Cillavan skrev:
Jag skulle tex aldrig köpa en vuxen häst från utlandet, de verkar väldigt ofta vara mycket hårt tagna och detär omöjligt att veta hur de blivit ridna och behandlade.

Vilket skitsnack!! Som man i utlandet inte hade en aning om vart ens hastar kom ifran???
Jag vet precis vart alla mina hastar kommer ifran, vem som fodde upp dem och vad de gjort i sitt liv. Till skillnad fran Sverige sa har de flesta hastar utomlands pass dar hela deras liv ar nedtecknat.
Genom de foreningar dar hasten var medlem, kan man hitta alla tavlings reslutat. Dessutom sa star ju alla tidigare agare, samt personen som avlade hasten i passet.

Hej!

Jag har köpt en häst nu i höst som är 5 år, inte fullt så ung som den du tänker köpa men ändå! Hon är utbildad till lb dressyr och hoppad clear round hoppnings tävling ett antal ggr.
Även att hon är utbildad en del så är det rätt så mkt kvar att jobba på, galloppen är fortf stor och vinglig mm.
Kan bara säga att det är positivt att ha en ung häst, känns som om jag kan forma henne lite som jag vill att hon ska vara!
Sen kommer givetvis bakslag på vägen, så det gäller att ha tålamod, tålamod och åter tålamod, men samtidigt får jag så mycket tillbaka och lär mig hemskt mkt på vägen! Min femåring är väldigt ärlig och anstränger sig verkligen för att göra rätt!!! Hon är en liten pärla!!!
Lycka till med ditt hästköp!!! :bow: :rofl: :)

roligt att läsa alla inläggen :) kul att det var många som var positiva :)
Jag vill gärna tävla så småningom men ja känner inget större behov av det, men skulle va kul sen som ett kvitto på det jobb man har lagt ned, det blir ju mkt roligare då :) och så är de ju lite nyttigt för hästen med att få komma ut o se sig om och så.

En anledning till att jag vill ha en unghäst är att den hästen jag haft nu har varit så felriden tidigare och det är inge roligt att hela tiden försöka jobba bort sånna saker som ryttaren innan gjort fel.. :(
Och de e svårt att veta vad de har vart med om och så.. Min häst hade vart utlånad på foder till oilka ryttare som unghäst :crazy: och resultatet blev ju inte så jättebra...

lycka till ni allihopa me! :)

oj, svarar lite sent.
men jag har också köpt en blivande tre-åring. har också mött lite såna kommentarer, och typ ska du verkligen köpa en häst du inte kan rida på förrens om ett par år...
det skulle ha varit jätteskoj att höra hur det gick för dig sen! är ju i samma situation och så!

Nu tror jag du missuppfattade mig. Självklart finns det papper och information att få, och det gäller även hästar inridna i Sverige, men vad jag menade är att det är svårare att veta hur hårt hästen har blivit tränad (förslitningsskador) om man inte gjort det själv. I Sverige kan det ju vara precis likadant, men man kanske känner till utbildaren osv bättre.
Jag vet folk som köpt hästar från Tyskland som inte har gått i hage alls förutom då de var föl och riktigt små. Och då har de varit där och sett det själva. Det är inte ett bra sätt för mig att föda upp en häst. Oavsett hur välstammad den är och hur bra förutsättningar den än hade så blir det inte en bra och hållbar häst.
Det är alltså ett argument till att köpa en unghäst eller fölunge, inte ett sätt att säga att man inte kan något om hästar utomlands. Det finns givetvis oerhört många exempel på väl uppfödda, bra utbildade, fina hästar från ALLA länder!

Det som lockade mig mest med unghäst var att när folk sitter på sina fina hästar som redan kan allt - då har jag gjort jobbet själv! Vilken känsla! :)

min förra häst fick jag som 2 åring och gjorde massa jobb på.

sedan köpte jag en fölunge.

Nu har jag rätt så nyligen köpt en 3 åring.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar