Köpa obesiktat släp - hur flytta det?

Houdinie

Trådstartare
Jag har ju köpt häst (min allra första egna häst :love: ) och nu letar jag transport.

Min bror är gräsligt händig, så jag tittar på lite billigare släp som kräver lite jobb men som kan bli bra med lite fix.

Problemet är bara att dessa släp ju oftast är obesiktade och avställda.

Hur gör jag då?

Jag har läst på transportstyrelsens hemsida men det känns inte helt tydligt tycker jag.

I helgen ska jag t.ex. titta på ett släp drygt 3 mil bort som är avställt (godkänd besiktning ett år innan avställning) och nu obesiktat. Vid ett eventuellt köp: hur gör jag för att få hem släpet till min bror så han kan fixa det som behöver fixas innan besiktning??? :confused:

Sv: Köpa obesiktat släp - hur flytta det?

Lätt, som Lovisa säger, dra det på en biltrailer. Finns att hyra överallt. :)

Annars om den är körduglig så ställ på det och besikta det när du hämtar det, går den inte igenom så får du 30 dar som du kör lagligt med det (om det inte är besiktat innan och inte gått igenom).

Senast ändrad:

Men det gäller väl ändå inte om det är avställt och "besiktningen" gått ut? Dock så får man ju köra dit och hem från besiktningen "kortast möjliga väg" även om det inte går igenom. Förutsatt att släpet är kördugligt och inte farligt skulle jag boka en tid på besiktningen i samband med att jag hämtade släpet så man får köra det dit och hem och dessutom får på papper vad som behöver fixas.

Senast ändrad:

Näe, de finns inte att hyra ute på obygden där detta släp finns, och jag vet ju inte om jag vill köpa det förrän jag sett det. Jag kan ju inte hyra ett släp för varje transport jag åker och tittar på, och det är lite för långt bort för att hålla på och köra fram och tillbaka många gånger.

Hmmm, jag ringer transportstyrelsen.

Om du känner någon som har t ex bilfirma, så kolla om du kan få låna grönskyltar av dom.

*Kl*
Jag tror att det kan finnas lagligt utrymme att dra en hästtransport med körförbud på sina egna hjul om transporten sker som bärgning - och då således i max 40 km/h. Tål att kollas med Transportstyrelsen dock.

Förutsatt att det är påställt (släpet) och inte utgör en trafikfara (vilket man är skyldig att ha koll på).

*KL*

Nu har jag pratat med polisen (transportstyrelsen visste inte säkert), och jag får dra släpet närmaste vägen till verstad eller besiktning när släpet är påställt, vilket vi fixar på plats via transportstyrelsens app, om det blir köp. Jag frågade särskilt om min brors verkstad räknas, även om den är privat och inte legitimerad, och det var helt ok.

Nu är jag glad igen! :)
Hoppas, hoppas, hoppas!!!

Jag frågade särskilt om min brors verkstad räknas, även om den är privat och inte legitimerad, och det var helt ok.
Kanske eller kanske inte relevant här, men...
För att räknas som verkstad i detta sammanhang behöver det vara en "lokal som yrkesmässigt används för reparationer av fordon", enligt en hovrättsdom som fokuserade på just definitionen av reparationsverkstad i § 84 i Fordonskungörelsen. Bra att veta. :)
(Alla poliser vet inte allt, och felaktiga besked går sällan att skylla på i rätten.)

Senast ändrad:

Jo det gäller..

Om du besiktat fordonet och fått underkänt (får köra en månad), gjort en efterkontroll och fått underkänd (får köra ytterligare en månad) och sedan andra efterkontrollen blir den underkänd igen du har du enbart en vecka du får köra den. Sedan efter det måste fordonet godkännas för att över huvud taget få köras på väg igen. Och detta gäller även om besiktningen gått ut utan att man gjort något.

Kanske eller kanske inte relevant här, men...
För att räknas som verkstad i detta sammanhang behöver det vara en "lokal som yrkesmässigt används för reparationer av fordon", enligt en hovrättsdom som fokuserade på just definitionen av reparationsverkstad i § 84 i Fordonskungörelsen. Bra att veta. :)
(Alla poliser vet inte allt, och felaktiga besked går sällan att skylla på i rätten.)

Det blir ju upp till stoppande polis att avgöra om han tycker att hennes bror är giltig som verkstad i detta fall. Om de inte tycker det får hon ju böter.

Det blir ju upp till stoppande polis att avgöra om han tycker att hennes bror är giltig som verkstad i detta fall. Om de inte tycker det får hon ju böter.
TS vet ju själv om brorsans verkstad är yrkesmässig eller ej, och om den inte är det så får hon ju hålla tummarna för att 1) inte bli stoppad eller 2) bli stoppad av en polis som inte vet vad som gäller (hur restriktiv tolkningen faktiskt är) eller 3) en polis som vet vad som gäller men är snäll och lämnar rapporteftergift. :)

Senast ändrad:

Jo, man det passar brorsans verkstad in på. Han delar den med en proffesionell bilmekaniker. :)
Brorsans verkstad är alltså en riktig verkstad, med billift, alla verktyg, generatorer, lufttrycksverkttyg och hela balunsen. Det är alltså inte ett försök att kringå lagen, när jag benämner det som verkstad.

Men jättebra att jag fick definitionen. Ska skriva ut och ha med i bilen. :)

Senast ändrad av en moderator:

Jo det gäller..

Om du besiktat fordonet och fått underkänt (får köra en månad), gjort en efterkontroll och fått underkänd (får köra ytterligare en månad) och sedan andra efterkontrollen blir den underkänd igen du har du enbart en vecka du får köra den. Sedan efter det måste fordonet godkännas för att över huvud taget få köras på väg igen. Och detta gäller även om besiktningen gått ut utan att man gjort något.
Men det gäller ju bara om fordonet besiktigas innan besiktningsperioden är slut. Besiktigas fordonet för sent dvs fått körförbud så får det inte köras annat än till och från verkstad/besiktning och man får inte köra på annat sätt innan det är gått igenom besiktningen.

Närmsta lämpliga verkstad är det som gäller. Så man kan ju inte åka flera mil extra för att köra till en specifik. Så åter igen så är det upp till den polis som man möter om man blir stoppad.

Senast ändrad:

Jag hade betalat in försäkringen och kört hem släpet till din bror:) olagligt ja visst men jag kan även gå mot röd gubbe över trotoaren samt köra 10 km för fort då och då och ändå sova gott om natten:o:p

Jag har själv ett släp som är obesiktad dock försäkrad, jag kommer åka i helgen till bror(5km) som ska laga den och han har ingen verkstad.
Blir jag stoppad under dessa 5 km så tar jag böterslappen, men de flesta poliserna brukar inte bötfälla en när man berättar att man är på väg för att laga den och erbjuder att de kan få följa med om de inte tror på en.:)

Att hyra ett släp för att frakta släpet 5 km känns inte aktuellt i mitt fall iallafall.

Men de klart vill man vara 120% laglig så åk till besiktningen få den besiktad med alla 2:or som kommer bli och kör lagligt i 30 dagar=)

Nja det blir mer böter om du kör obesikdat OCH oförsäkrat så jag hade iallafall betalat in försäkringen innan jag kört den.

Känns på något sätt lite bättre=)

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Fetaost
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 556
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 114
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Valp 2025