Köpa mark i Skåne

E

Enigma

Någon som har erfarenhet av att leta mark till hästgård i Skåne? Är det svårt att hitta mark där kommunen gett tillstånd för hästar?

Sv: Köpa mark i Skåne

Lockan här på buke tipsade mig om en gård till salu i skåne för bara några dagar sen tror jag, hör med henne. Hon har just(förra året) köpt mark och byggt hus...
Men, jag gissar att bovision och hemnet har massor av hästgårdar till salu?

Dock hittar du just gårdar där inte så mycket mark för nybyggnation. Mitt råd till TS ring runt till kommuenrna och kolla vad som kan finnas

Tack för tipsen!! Ska kolla med Lockan respektive kommunerna!

Mark är jättesvårt. Få styckar av och säljer enbart marken, det är i så fall de gånger de styckar av mindre fastighet (när storbonden köper upp den lilla och få med huset på köpet). Då får man ta rivningskostnaden (om man får rivningslov) och bygga nytt. Vilket inte är billigt.

Hittade en artikel i DI som är föga upplyftande för dig, men nog realitet: http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?O=Index&ArticleID=2007\05\19\233830

Antar att du har kontaktat LRF Konsult, de brukar ha koll... (dessutom hittade jag ett par hästgårdar där, för runt 3 mille, men jag vet inte skick etc).

Jag ska ringa LRF-konsult, avverkade Skånegårdar i morse. De trodde att nybygge inte är något alternativ med vår budget. Men de sa att vi borde hitta någon färdig gård runt Hörby för det priset. Eslöv kanske. Någon som har erfarenheter av dessa trakter? Vi prioriterar bra ridterräng, men det är ju även trevligt om själva trakten inte känns helt "död". Jag syftar då inte på nöjesliv utan mer på en allmän känsla av att bo i en bygd där man får känslan av att tiden har stannat. Jag hoppas att jag bara har fördomar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
652
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama