Köpa lite äldre islänning, vilka risker/fördelar?

Sv: Köpa lite äldre islänning, vilka risker/fördelar?

Ja nu får ju äver dyra importer eksem, men då får man ge fanken i att avla på dom. Också.
I övrigt håller jag helt med.

Ja dyra får också eksem, men ibland kan det finns fog för importa ( men avla på eksem vet e katten). Ju bättre hästmaterial vi får i sverige dess mindre behov av import dock.

Ja. Det bästa är ju att tänka lånsiktigt. Ingen vill ju att rasen ska samankopplas med problem och exem i det långa loppet.

TS: Pruta som attans då så att du får mycket för pengarna men att det sänder en signal att exem inte är önskvärt.

Jag betalade 30000 för min. Min instruktör säjer att han är bra inriden från början och har förmodligen inte så svårt att plocka fram det och bli bra. 5 gångare. Han är bara "släng och fläng" riden dom sista åren så det är en del att jobba på. Han är mycket arbetsvillig och positiv och har en vilja att förstå långt över medel. Han har stam med tävlingshästar på båda sidor. (Kollat lite på WF)

Där har du lite att jämnföra med. Förmodligen har jag betalat för mycket men jag var redan fast för honom. Dom förra ägarna betalade 60000 för 2 år sedan och dom visste inte att han hade exem. (Ville inte se, mycket tydligt med stubbad man och sår)

Skulle aldrig någonsin köpa en som jag visste har eksem.
Ålder 15-20 år, inga problem.
Något vanligare med spatt, förstås, så rtg av haserna är nog inte så dumt i den åldersgruppen.

Tycker att islänningar (och i sanningens namn många andra hästraser också) verkar hålla utmärkt att rida till ca 25, bara man rider med vett och håller igång hästen regelbundet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 661
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
916
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka