Köpa lite äldre islänning, vilka risker/fördelar?

Koriander

Trådstartare
Har tittar runt på lite islänningar i varierande ålder och upptäckt att många under tio år känns lite ofärdiga både ridmässigt och mentalt för att passa mina behov. Nu undrar jag vad ni har för erfarenheter som köpt islänning vars ålder ligger på mellan 15 till 20 år, både negativa och positiva erfarenheter?
Är risken för hältor och andra hälsoproblem större hos de som är äldre?
De som köpt äldre hästar med exem, har exemet blivit värre eller törs man överhuvudtaget köpa en som både har exem och är äldre?
Jag har tänk mig ha hästen enbart till rekreationsridning och lite träning för skojs skull och har inga jättekrav på hästen.
Stämmer det faktum som jag kommit fram till att det är milsvid skillnad på tex 6 rig islänning och ett sexårigt halvblod när det gäller fysisk och mental mognad att halvblodet förmodligen redan är en etablerad ridhäst medan islänningen har många år kvar till samma mognad, eller är jag helt ute och cyklar?

Sv: Köpa lite äldre islänning, vilka risker/fördelar?

Det positiva med att köpa en äldre häst är ju att den är stabil, färdigutbildad.
Alla dom här "barnsjukdomarna" ska väl vara väck så som tvära kast åt sidan, inte vilja gå ut själv osv.
Visst, det variera ju från häst till häst men dom BÖR ju ha lugnat ner sej till en viss del.

Sen är det nackdelarna. 15-20 år skrev du. Jag hade nog inte vågat köpa en häst i den åldern med tanke på att jag inte skulle få behålla den så länge. Men det klart, det finns islänningar som har blivit upp till 30 år...

Eksemhäst hade jag absolut inte gått på. Jag har haft en och det var jobbigt. Det kan ju finnas hästar med lindriga besvär men ändå. Tänk dej för mer än en gång.

Härmed inte sagt att man inte ska köpa en äldre häst, det kan visa sej vara en toppenhäst.
Så gå på din magkänsla och lycka till! :bow:

Hältor osv är väl egentligen ingen större risk för.. så länge man rider och tränar med sunt förnuft -gäller alla åldrar.

Jag skulle inte ge mig på att köpa en eksem häst, det är massor med jobb och tar mycket tid! eksemen behöver inte alls bli värre med åldern. Red en 25åring förut, han hade eksem och det blev faktiskt lite bättre under det senaste året jag red honom. Kan också säga att han var super fräch! tävlade faktiskt lite med honom också.

Jag tycker inte att det är så stor skillnad på 6åriga halvblod och 6åriga islandshästar, man får tänka på att halvbloden har blivit ridna ½-1år längre än islandshästen, men det behöver inte betyda att halvbloden är mognare.. det beror ju helt på vem som utbildat hästen, vad man har lagt ner jobb på osv.

Jag tycker att du absolut kan köpa en lite äldre häst. Kan vara bra med en läromästare att utvecklas på.

jag köpte en lite äldre herre, han var 18 då och 19 nu. Han är femgångare och har eksem - inte alls det jag skulle ha, men alla som träffat Geysir fattar att han är världens finaste och att han är perfekt för mej fast jag är nybörjare. Tror det jobbigaste med eksem är känslan av att vara så hjälplöst lessen över hur det kliar på ens bästa vän trots att man gör allt som står i ens makt för att förhindra det... inte själva skötseln alltså, utan känslan, så är det för mej iallafall

Jag skulle inte vara rædd att køpa en lite ældre hæst om jag kunde veta tillræckligt mycket om hæstens historia. Om den haft samma ægare sedan den ær ung och denna ær ærlig, så får man ju veta allt om skador den haft mm.

Träffar man på rätt häst spelar åldern mindre roll. Min häst är 17 år och har eksem, bästa köpet nånsin trots allt. Det värsta är som nån skrev innan att man lider av att se hästen klia sig och lida av eksemet, men så länge jag vet att jag gör allt jag kan med smörjande och täckande så har jag iallafall rent samvete.

Det positiva med en äldre häst är att den är färdigutbildad och är man själv inte så bra så ska man ha en häst som kan hjälpa till och lära sig.

Nackdelen är väl kanske att om hästen har grisepassat i alla år så kommer den troligtvis göra det hela livet ut (eller har någon en annan åsikt?=))

Hej!

Jag köpte en lite äldre med exem. Jag blev så kär i individen och är det än! Han är det bästa lyckopiller man kan tänka sig!

Islänningar är ju typ tonnåringar vid 10. Var noga med benen och ryggen men det gäller ju vid alla köp, gammal som ung, det är ingen skillnad.

Exemet är tråkigt och behöver mycket pyssel. Det sämsta är nog min oro hela tiden över om jag har gjort tillräckligt för att skydda honom.

Bli inte rädd för exemet för om alla var det så skulle ju många härliga hästar inte ha nån stans att bo och behöva tas bort! Priset är ju därefter. Jag tror att man drar av 10-20 tusen för att dom är svårsålda och kostar mycket i tid/produkter.

Titta runt du och var lika noga som man alltid ska vara. Man ska få det man betalar för. Sen är ju individen ändå det du ska leva med.

Lycka till!

hehe, jo men jag räknar grisepass som en gångart.... så han är ju egentligen sexgångare:banana:

Jag skulle inte vara rædd att køpa en lite ældre hæst om jag kunde veta tillræckligt mycket om hæstens historia. Om den haft samma ægare sedan den ær ung och denna ær ærlig, så får man ju veta allt om skador den haft mm.

Detta händer nog inte alltför ofta, att någon är ärlig och har haft haft hästen sedan ung. Och hur ska man veta vem som är ärlig?

Jag har precis köpt en 18 årig dam med eksem .
Jag har redan ett eksem sto + en valack utan eksem .
Den nya tanten är pigg och fräsch, men hon är inte riden på 12 år utan jag har
precis börjat rida henne . Hon väljer tölten direkt .
Jag Red henne ett par gånger för ca 12 år sedan och hon har varit mamma sedan dess .
Hej från Hambo

Det är nog jättesvårt att kombinera mina önskemål på egenskaper hos hästen och en ung häst. Det där med exemet är nog rätt besvärligt, men jag tar ändå in mina hästar även på sommaren på grund av att ena har haft fång och är gammal och behöver komma in och få ro från bromsar och annat oknytt. Men under hur stor del av året behöver dom behandlas för exemet? Jag får nog googla lite och ta reda på mer om exemhästar isåfall, så jag vet vad jag ger mig in på.

Jag är själv nybliven hästägare till en underbar islandshäst:love:
har nästan bara ridit stor hästar i över 20 år och varit häst ägare i 20 år. Jag valde en äldre läromästare med bra tölt, galopp och skritt dock är inte traven något han väljer själv men den går plocka fram. Han är helt trafiksäker och snäll i all hanteringen även om han inte är en ren nybörjarhäst då han
är väldigt pigg och känslig i munnen. Det jag känner som fördelar med att han är äldre är just att han är en bra läromästare och är stadig då jag för första gången på många år känner mig som en nybörjare. Nackdelen är att man kanske inte får allt för många år tillsammans. Tyvärr så har han eksem men klara sig bra med täcke och bra myggmedel.

Jag köpte min Godi förra hösten, då var han 20. Jag hade ridit honom i 3 år innan dess så jag kände ju honom redan.

Våran resa har iaf varit mer än jag någonsin kunnat drömma om eller ens föreställa mig.
När jag började rida Godi så var jag helt ny på islandshästar och hade ingen koll på gångarterna. Han grisepassade i stort sett hela tiden och var stel som en pinne och jättefet.
Idag är han jättefin i hull, har börjat tölta klockrent (även om han fortfarande växlar gångart varannan sekund på böjda spår) och han är mjuk och fin i skritten och gör skolor som om han aldrig gjort något annat. Nu har han börjat muskla sig lite smått också!

När jag började rida honom för 4 år sedan så var han dessutom lite lat och det största hyss han hittade på var att han stannade för att äta gräs ibland när man var ute och red.
Idag är han en riktig krutgubbe och kan busa till det med ett och annat bocksprång mellan varven och är verkligen ingen latmask längre.

Hade jag köpt honom för 4 år sen så hade jag defintivt inte fått den häst jag trodde att jag köpte!

Jag tycket verkligen inte att man ska vara rädd för att köpa en äldre häst, en islänning på 20 kan ju ha massa år kvar som de kan ridas ordentligt!
Men jag kan inte helt hålla med om att man vet vad man får heller, för min häst är verkligen inte densamma som han var för 4 år sedan! Han blir bara bättre och bättre för varje år som går!

Det är definitivt aldrig för sent att lära en gammal hund att sitta, men jag måste erkänna att jag ibland blir lite frustrerad över att vissa saker tar sån tid. Rent ridmässigt så utvecklas han snabbt, men just nu så hänger alla "problem" på brist på muskler, och det tar ju helt klart längre tid än på en ung häst. Så jag får helt enkelt ha tålamod och acceptera att vi kanske kommer stå kvar i detta stadiet ett tag tills han har tillräckligt med styrka för att komma vidare ytterligare i träningen.

Sen har jag absolut inga krav, utan allt vi gör är för att ha roligt. Men när han blir sådär framtung för att han inte orkar bära upp sig ordentligt, så önskar man ju för hans skull att musklerna kom genom ett trollslag så att hans leder inte påfrestas så mycket.

Ang hur lång tid exemhästar behöver extra pyssel:

Jag är ny på detta men ger min häst ca en dl vetegroddsolja i maten varje dag året om för jag har hört att det är bra.

Sen åker täcket på (köpte 2 st på GK:S i Ullared för ca 400 kr) direkt när jag ser att han börjar vifta efter flugor och annat. Det är rätt tidigt. I år var det i början på maj. Han ÄLSKAR sitt täcke så jag kan inte annat än dra slutsatsen att det ser obekvämt ut för människor men är bekvämt och bra för honom. Flughuva med täckande öron köpte jag fån Börjes som funkar bra.

Sen är det en massa insäcktmedel, spray och klet av olika slag som jag styr med varje kväll under sommar halvåret. Jag tar in honom på nätterna ibland när det passar eller när jag själv märker att han är irriterad av "bagglet" som vi säjer i östergötland.

Vi har det rätt mysigt när vi pysslar men det är klart att jag hade valt en helt frisk häst om jag inte kände honom och om jag hade mer pengar. Det kändes mycket för familjen att köpa honom ändå och hade jag velat ha 20 000 till för egen del så tror jag att mannen och barnen hade tyckt att det är för mycket "egna" pengar bara till mammas intresse.

Lycka till!

På några år har du dock betalt de har 20.000 du sparade i inköp, täcken går sönder och behöver ersättas/lagas, spray och klet kostar pengar, extra arrangemang som att ta in hästen och skydda från knott mm, så någon ekonomisk besparing på sikt är det inte.

På några år har du dock betalt de har 20.000 du sparade i inköp, täcken går sönder och behöver ersättas/lagas, spray och klet kostar pengar, extra arrangemang som att ta in hästen och skydda från knott mm, så någon ekonomisk besparing på sikt är det inte.

Hm.. jag vet men säj inte det till familjen....
Sen tycker jag att min oro är värd en hel del pengar. Nu är det som det är i mitt fall, hästen är underbar! Men som sagt fick jag starta om och ha mer kontanter från början så hade jag valt att titta på häst utan besvär.

Hm.. jag vet men säj inte det till familjen....
Sen tycker jag att min oro är värd en hel del pengar. Nu är det som det är i mitt fall, hästen är underbar! Men som sagt fick jag starta om och ha mer kontanter från början så hade jag valt att titta på häst utan besvär.

Ja det inser man efter att man upplevt den ångest eksem innebär för ägaren, jag har själv en eksemhäst som visserligen fn är symptomfri. Men min fasa är att man inte tar hand om honom på det sätt som krävs för då kommer klådan som ett brev på posten. Och den missunnar jag verkligen hästen, efter att ha sett hur han kunde se ut efter en sommar eller ska vi säga efter ett dygn. Att ena dagen se hästen med all sin vackra prakt för att dagen efter komma till en häst som har ett stort blodigt sår i mankam och pannlugg men rester av tagel inkliad i sörjan.:crazy::cry:

Ja det värsta är inte ekonomin...

Såå sant!

Den tanke som jag fastnar i och som ändå gör att jag rekomederar att man åker och tittar på en exemhäst är ju att stackarn har ju möjlighet till ett bra liv hos någon som bryr sig. Det känns som om alla tänkte på sig själva så skulle ingen vilja ha dessa hästar som är värda sin vikt i guld trots sin sjukdom.

Och jag rekomenderar att man undviker eksemhästar som pesten (om man nu inte råkar äga en då måste man ta hand om den). Anledningen är både kortsiktig, att slippa oro, kostnade och besvär men också långsiktigt. Om eksemhästar blir tillräckligt oatraktiva så blir det större chans att folk undviker att avla på eksemhästar och att importera billiga hästar från island som ofta utvecklar eksem. I det långa loppet tjänar hästarna på det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 661
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
916
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur