Köpa kött på slakteri

CA

Trådstartare
Kan man köpa kött/hjärta och dyl. på slakteriet för att ha till hundar?

Är det en fördel att ge hundar kött i kosten nån gång i veckan?

Vad för kött ska man ge och ska det vara kokt eller rått?

Sv: Köpa kött på slakteri

Vargar äter djur - hela djur med kött, ben och vissa inälvor. Tamundar äter oftast hundmat som är speciellt anpassad för hunden. Hundmaten ska innehålla allt hunden behöver men det är klart att lite variation kan ju inte skada. Att ge lite skrap från egna tallriken borde dock räcka.

Kan man köpa kött/hjärta och dyl. på slakteriet för att ha till hundar?

Är det en fördel att ge hundar kött i kosten nån gång i veckan?

Vad för kött ska man ge och ska det vara kokt eller rått?

Det går jättebra att "barfa" hunden-ge rått kött. Men då kanske hunden bör vara mer van vid det. Varför inte köpa råa märgben och ge till hunden? Brukar vara väldigt uppskattat. Morfar gav sina hundar komage och slaktavfall enbart, dock något kokt. Hans hundar mådde prima!

Äter mina hundar mycket rått kött så får de väldigt dålig mage, bättre då med kokt. Varför inte be att få slakt rester vid älgjakten och koka? Stoppa detta i mjökkartonger och frys, ge lite då och då, väldigt uppskattat. Märgben är ochså gott. :d

I dag är de flesta foder helt tillräckligt för hunden så extra tillsattser behövs inte.

Om du får tag i det är det suveränt!

Jag ger mina från och till när jag får tag i kött.
Rått och med ben.
Vid älg jakten fick jag rester och hundarna älskar det!

Jag ger våran class, han har även fått köttbitar till och från.
Min undervisare har sagt att det är väldigt bra att ge kött, men det beror också på hund till hund. Vissa hundar kan bli dåliga i magen.

Ja våra hundar får också färskfoder..
Men om man kan få tag i rent slaktavfall billigt så är det suveränt.

När jag var kennelflicka i Danmark så fick hundarna (46 stycken) något musliliknande torrfoder som stått i blöt över natten + rått slaktkött ifrån slakterier. Uppfödarna är väldigt framgångsrika och hundarna hade ett väldigt bra hull så tydligen är det alldeles ypperligt att ge hundar.

Jag har köpt och gett mina hundar slaktavfall från slakteri. Gris kokade jag med nöt gav jag rått. Det tod lite tid att vänja magarna vid köttet men sen fungerade det jättebra.
Slutade ge det när jag var gravid eftersom jag inte klarade av att hantera köttet :eek:

Man måste även få tillstånd och vara registrerad hos jordbrukusverket för att få köpa slaktavfallet.

Finns superbra barfmat i form av frysta "kakor" som man tinar och ger till hundarna som ÄLSKAR det. Enda jobbiga är väl att man måste komma ihåg att ta ut det ur frysen..;)

Jag hade gärna gett mina hundar en trind och mumsig kanin 2-3 i veckan beroende på träning. Men eftersom det blir klurigt är barfmat eller åtminstone rått kött/kanin då och då bättre än ingenting..

Lycka till!

Gilly

Va! Kan man ge hunden en hel kanin?? Med päls och allt??:eek:

När jag köpte klövar hos jaktföreningen häromveckan såg jag att de hade en hel frysbox full av kaniner så jag antar att jag skulle kunna få tag på några där...

//Diskurs, stadsbo

(Jaa, juste du har ju borderterriers också!:D)

Min tik orkar äta nästan en hel kanin. Vi har några extra i frysen också, helt utmärkt. Massa nyttigheter. Dom äter så gott som allting!

Helst ska man ta bort pälsen, den äter de ju ändå inte samt att den kan ge stopp i magen. Jag brukar låta henna döda den men att jag är beredd att dra av pälsen allt eftersom.

Lycka till!

//Gilly

Den musliliknade torrfodret ? Kommer inte ihåg det, minns att det var i stora bruna säckar som vägde över 20 kilo iaf. Kommer dock ihåg att man var tvungen att blötlägga det annars kunde det svälla i magen enligt uppfödarna

Tack för tipset! Sambons direkta reaktion var Nej tack!

Men jag ska bearbeta honom!:D

Det var väl nån typ av halvfoder? Var vanligare förr. Nu förtiden har vi ju bra helfoder som innehåller kött och som är mycket enklare än att hålla på och blanda själv. Dock så kan det säkert bli billigare för tex en kennel som ev hämtar slaktavfall gratis eler köper billigt.

Hundar behöver ingen variation så länge de mår bra på sitt foder men för skojs skull kan man ju ge den lite extra för belöning om man vill det.

Halvfoder? Du menar pga deras muslilikande torrfoder?

Ja, kenneln hade ju ändå 46 hundar på toppnivå på 4 olika raser..

Ja precis:) Tror inte jag har sett nåt sånt där halvfoder på jätte länge men det måste väl finnas att köpa fortfarande.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
496
Senast: Sel
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 485
Senast: Badger
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 827
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka