Köpa kött på slakteri

Sv: Köpa kött på slakteri

I dag är de flesta foder helt tillräckligt för hunden så extra tillsattser behövs inte.

Är tänkt att dom ska få det en dag i veckan, utan torrfoder.
Fast det kanske blir knas för ämnesomsättningen då?

Den vuxna hunden är ganska van vid rått kött. Hon brukar få lite rester som blir över efter jaktturer.

Igår fick de dela på ett halvt hjärta, kokat visserligen, som var riktigt populärt, och jag ahr iten mäkrt något på magarna på nån av dem.

Jag har köpt och gett mina hundar slaktavfall från slakteri. Gris kokade jag med nöt gav jag rått. Det tod lite tid att vänja magarna vid köttet men sen fungerade det jättebra.
Slutade ge det när jag var gravid eftersom jag inte klarade av att hantera köttet :eek:

Man måste även få tillstånd och vara registrerad hos jordbrukusverket för att få köpa slaktavfallet.

Vad för köttdelar köpte du?

Kunde man ge sig på att jbv skulle lägga sig i även detta :smirk:
Vad kostar ett sådant tillstånd?

Den musliliknade torrfodret ? Kommer inte ihåg det, minns att det var i stora bruna säckar som vägde över 20 kilo iaf. Kommer dock ihåg att man var tvungen att blötlägga det annars kunde det svälla i magen enligt uppfödarna

Okej, det var inte mycket till hjälp..
Hade varit interessant att veta vad det är för foder, pris och tillgänglighet. Och givetvis innehåll.
Lät ju interessant annars..

Jag köper märgelben på slakteriet. 15 kg för 20 kr.

Senast ändrad av en moderator:

Kommer inte riktigt ihåg vad tillståndet kostade för det var några år sedan. Men dyrt var det iaf inte för det hade jag kommit ihåg :D

Jag köpte typ "grytbitar" vet inte ritigt vart från djuret det kom med det såg ut som vanliga "grytbitar". Sen köpte jag vommen också. (eller hur det nu stavas)

:bump:

Det finns flera olika märken och typer av "halvfoder" till hundar...och dom ska blandas med rått kött. VIssa behöver man äver tillsätta vitaminer, mineraler och kalk i.

Här är några exempel på halvfoder:
Magnussons blanda - bakat vete.
Difro - frystorkade flingor av ris, majs, vete, morötter och lite purjo.
Happy Dog Bio 5 korn - vete, majs, ärtor, hirs, havre mm.
Happy Dog - Leichte Flocke - ungefär som övanstående, fast med finare flingor.

Av dessa tycker jag at Magnussons Blanda och Difro är dom bästa.

Kan man köpa kött/hjärta och dyl. på slakteriet för att ha till hundar?
Ja, det kan man. Egentligen måste man ha ett tillstånd från jordbruksverket, men det är inte alla slakterier som bryr sig om det... :angel:

Är det en fördel att ge hundar kött i kosten nån gång i veckan?
Det allra bästa är att ge det varje dag! Googla "barf".

Vad för kött ska man ge och ska det vara kokt eller rått?
Allt utom inälvorna, och det ska vara rått. Jag varvar nöt, lamm, kyckling och gris.

Allt utom inälvorna, och det ska vara rått. Jag varvar nöt, lamm, kyckling och gris.

Det verkar som om glömskan är stor inatt. När jag skriver "allt utom inälvorna" menar jag "allt utom tarmar och magsäck".... ;) Lever, hjärta, njure, strupe mm går fint.

Jag har hört att man inte ska ge rått griskött.

Det går alldeles utmärkt att ge rått griskött. Antagligen har du hört att man inte ska ge rått fläsk pga. trikinrisken, men trikiner har inte påträffats hos svenska grisar på... cirkus 10 år.

*kl*

Har fått erbjudande om att köpa malet nötkött 25 kg/1kgs block för 300kr och märgben för 10kr/kg på slakteriet.

Så nu funderar jag på om man skulle sluta med torrfodret, och barfa.

Men kan hundarna bara äta det malda nötköttet och märgbenen som köttföda, eller måste man variera?

Ska man tillsätta extra vitaminer och mineraler?

Finns det "alternativBARF"? Vet inte om jag vågar mig på helt med kycklingvingar och dylikt då båda hundarna sätter i sig i hiskelig fart.

Blir det hemlagad hundmat eller vad räknas det som?
Går det att göra mat själv till hund med alla de näringsämnen som behövs?

Ska man ge vitaminer? Vad isf?
Mineraler borde finnas tillräckligt i maten?

Hittade ett recept i en gammal utskrift;
500g kött, 250-300 g ris, 100 g grönsaker, + olja och vitaminer.

Är det en måltid x 2 eller vad en hund (ca 28-30kg) ska ha under en dag?

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
497
Senast: Sel
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 485
Senast: Badger
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 827
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka