Köpa kött på slakteri

Sv: Köpa kött på slakteri

Ska man ge vitaminer? Vad isf?
Mineraler borde finnas tillräckligt i maten?

Hittade ett recept i en gammal utskrift;
500g kött, 250-300 g ris, 100 g grönsaker, + olja och vitaminer.

Är det en måltid x 2 eller vad en hund (ca 28-30kg) ska ha under en dag?

Om man behöver ge vitamintillskott eller inte beror på hur menyn ser ut. De vitamner hunden behöver finns i animalier så det handlar om vad för sammansättning man har på kosten.

Men om hunden äter nötkött som animalierkälla, då behövs vitamintillskott? Även kalk då?

Kalk är ett måste ja, om inte kosten består av ben som hunden äter upp. Enbart kött fungerar inte, utan kalk måste tillsättas.

Ett bra tillskott som finns, är HyperMix valp. Det är ett vitamin/mineral och kalktillskott som man kan ge både vuxna och valpar. I den finns allt som behövs för att en hemmablandning ska fungera bra.

Ett exempel på foderstat kan se ut så här:

1/5-1/2 del kött (beroende på ålder, aktivitet mm) kött
resterande (alltså 4/5 - 1/2 del) består av kokta cerealier som t ex ris, bovete, korngryn mm eller en blandning av dessa.. Tänk på att allt ska koka minst dubbelt så länge som till oss människor för att hunden ska kunna tillgodogöra sig maten.
Man kan även byta lite av detta mot grönsaker.
Till detta blandar man i HyperMix valp innan servering (dosering enligt burken).

Svårare än så är det inte.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
496
Senast: Sel
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 485
Senast: Badger
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 827
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka