Köpa klippmaskin? Hur ofta behövs nya skär? Svårt att klippa?Skötsel?

N

Noisette

Jag funderar på att köpa en ny klippmaskin i stället för att betala andra att klippa min häst flera ggr per vinter.

Men jag har aldrig klippt en häst förut, är det svårt? Måste man lära sig av någon eller är det bara o klippa?

Hur ofta behövs nya skär?

Hur sköter man maskinen? Behövs den oljas ofta osv?

Tacksam för svar!

Sv: Köpa klippmaskin? Hur ofta behövs nya skär? Svårt att klippa?Skötsel?

Ja, det är lite pyssel med att klippa en häst - och få det snyggt. Jag tycker absolut att man ska lära sig av någon som är duktig.

Hur ofta man behöver slipa eller byta skär beror helt på hur mycket skären används och vilken päls de ska fungera på.

Man oljar dels under klippning, efteråt rengör man och oljar in maskinen.

Det är rätt svårt att få det riktigt snyggt första gångerna man klipper själv. Tycker att det är bra om någon som kan, är med och visar iallafall första gången.
Sen är det ju lättare om man har en snäll häst som står stilla också :)
Ett tips är att rita linjer på hästen med en tuschpenna, så vet man precis var man ska klippa och det blir snyggare.

nä det är inte svårt. bara att klippa mot håren hela tiden, och hålla maskinen i rätt vinkel mot pälsen. du ser snabbt vilken vinkel som ger snyggast resultat!

hur maskinen och skären ska skötas beror helt på vilket märke det är. finns ju alltid en bok/papper där det står hur maskinen skall skötas.

Va har du för maskin?

Jag tycker det är superlätt att klippa, helklipper min häst, ben, halva huvudet på ca en timma. I början tog det dock 4 timmar :angel:
Så det är svårt i början men är man bara noga och har tålamod så brukar det gå bra. Om man stressar så blir det fult.

Precis som Centaur säger så beror det på maskin hur den ska skötas :)

Va har du för klippmaskin?? :)

Har man inte bråttom och inte tror att man ska ha ihjäl hästen med klippmaskinen så brukar det gå bra...

Men du kanske kan ha en van person med dig istallet som kan visa om du blir osäker...

Jag har 3 Lister maskiner. 2 med sladd och en batteridriven. De klipper jättesnyggt med de mest tandade skären..
Finns olika på de flesta märkena...

Men jag har aldrig klippt en häst förut, är det
svårt?

Jag själv tyckte inte det var direkt svårt när jag klippte min första häst var ett tag sen nu. men så länge du håller ett jämnt tryck och tar det lugnt så fixar det sig;) sen så är vissa ställen svårare än andra men dom kommer man på sin egen lösning vid:D

Måste man lära sig av någon eller är det bara o klippa? OM du känner dig osäker så be någon som kan vara med hjälpa dig om du inte får ihop de;) men tror du kommer lyckas;)

Hur ofta behövs nya skär?
Har haft mina mina två maskiner i ½ år nu och tror jag bara kommer lämna in dom för slipning :D

Hur sköter man maskinen? Behövs den oljas ofta osv?
Jag gör rent den efter varje klippning och då använder jag damsugaren, borste och handduk :D Efter den är rengjord så oljar jag lite.

Under klippning så oljar jag mellan 1-2 ggr, det märker du

Lycka till :D

Tackar för att svar! :bow:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 173
Senast: Skye
·
Fritid Hade igen aning om var jag skulle lägga tråden..... Hund, häst, hem.... Jag har en liten högt älskad men gammal Wahl klippmaskin. Köpte...
Svar
10
· Visningar
782
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej! Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första...
Svar
15
· Visningar
2 918
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka