Köpa katt från katthem!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Eileen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 067
E

Eileen

funderar jag på att göra..vill ha en vuxen katt och ingen kattunge, och eftersom ras och så inte spelar någon större roll känns det som om det vore trevligt att stödja deras arbete ;)

Någon som har erfarenhet av detta?'

(Om har tips på ställe i sthlm med hemlösa katter får ni gärna tipsa också, PM kanske då)

Sv: Köpa katt från katthem!

Min syster har två katter från katthem, men hon tog dom som ungar...den ena hade väldiga problem med magen o diarrer i flera månader kanske t om år,men är nu bra..den andra var det inga problem med..de var syskon..

Gå in på www.hittehund.nu . dom har några katter som söker hem för tillfället( vet inte om sidan håller på att uppdateras eller om det är nåt fel nu, för jag har inte kunnat komma in där själv igår o idag)

Jag tycker det är en fin gest att hjälpa katter som behöver hjälpen :bow:
Hoppas du finner vad du söker.

Gå in på www.kks.nu och titta. Där har de massa bra länkar till katthem i Stockholm.

Kolla min tråd "Skaffa Katt" med. Jag har fått massa bra tips därifrån!

/ZM

Jag tog precis en katt från ett katthem här i veckan. Det fungerade jättebra. Fick tag på en mycket trevlig katt. :bump:

Min mamma har jobbat ideellt på Katthemmet i Västerås och även gett ett nytt hem åt några katter därifrån.

Man gör verkligen en god gärning om man tar en katt från katthemmet :bow:

Nästa katt...(känns hemskt att skriva det) kommer jag att ta från något katthem. har inget behov att att ha en kattunge utan ger gärne en äldre katt ett nytt hem.

Men det finns ju även ungar man kan få....

Jag har en 4 månaders hemma nu...ibland önskar man att han var lite äldre :angel:
Men dom är ju så Gulllllliga :love: MEN painiga .....mina armar o händer ser ut som om jag flockat taggtråd..... :rofl:

Det är enklast att hitta nya hem åt kattungar. Äldre katter tenderar att bli kvar för länge så att de till slut avlivas eftersom man inte hittar några nya hem till dem.

Det är ett av skälen till att jag vill hjälpa en äldre katt till ett nytt hem när det blir aktuellt.

Visst är kattungar bedårande. Jag har haft ett gäng!

Därför kan jag tänka mig att inte ha en kattunge som nästa katt eftersom jag redan har haft flera kattungar.

Jag har haft/har omplacerade vuxna katter och det har inte varit några problem utom rent veterinärt. Mina katter har dock kommit från privatpersoner och jag tycker det är rent vidrigt hur illa skötta en del katter är, även när de kommer från uppfödare! :eek:

De har kostat mig några tusenlappar/katt att få dem i fullgott skick efter bristande tillsyn, men de har varit hur underbara som helst. :love: Ena kissen som jag har hemma nu mådde ganska dåligt mentalt när hon kom, men blev trevligare och mer tillgänglig allt eftersom. Hon hade inga störningar, men var väldigt inbunden och "i sig själv" mot både folk och andra katter. Nu är hon istället ett litet häftplåster som älskar att ligga på armen under täcket om vi går och lägger oss. :D

Man slipper ju slyngelperioden om man tar en vuxen katt, men helst ser jag att man tar två så de har sällskap och en lekkamrat. :idea:

Jag hoppas att det här inte räknas som reklam, HÄR finns länkar till flera katthem.

Häftigt, det är där jag ska arbetsträna!! Känner sekreteraren mycket väl sen två år tillbaka då vi höll på o fångade vår vildkatt Pumba. Lånade fälla o så av dem, sen har vi hållit kontakten. När jobbade hon där??

Att det ibland kan bli problem med katter från katthem är väl mest beroende på att dom kan vara lite skadade psykiskt. Många har ju blivit ifrånflyttade, vissa är dumpade, viss intagna vildkatter osv. Få är ju rena omplaceringar som haft det bra innan dom kom till katthemmet.
Så visst kan det säkert vara ett problem, många är väl känsligare för flytt och nya människor/nya miljöer. Speciellt dom äldre.
Men dom flesta anpassar sig säkert bra efter en tid och blir bättre.

Min två kattdamer kommer från ett katthem i stockholm. Dom är underbara men lite skygga vilket inte är så konstigtdå de är vildkatter från födseln.

Jag rekomenderar varmt katthemmet dom kom ifrån - PMa gärna om du vill veta mer!

Jag köpte min alskling fran ett katthem, inga problem. Och man slipper kattungar som klattrar i gardinerna. ;)

Jag och sambon hämtade vår förra katt hos Djurens Vänner (De finns i många städer) Tyvärr så blev vår honkatt mycket konstig efter kastering bland annat aggressiv ,gjorde sina behov överallt, bet främlingar. Så vi avlivade henne.
Men man gör ju en god gärning att ge en hemlös katt ett hem.

Nuvarande katt vi har heter Missan och är bondkatt. Hon rymde från våra grannar 2 km bort och bestämde sig för att bo här.

Varje söndag kommer det annonser om både hundar och katter som behöver ett nytt hem i vår lolkala gratistidning. Jag är lite sugen på att ha en 4-bening till ;)

Jag har precis köpt en katt från ett katthem och jag är jätte nöjd. Hon är jätte gosig och busig.
Jag har även två barn vilka hon lät sig klappas av nästan direkt och kommer även fram till dom självmant.

Självklart finns det säkert katter som är märkta av det som hänt med dem men de på katthemmet är ju lyhörda o intresserade av vilken sorts katt som skulle kunna passa dig och ditt hem o kan råda o berätta om katterna.
Du har ju möjlighet att besöka katten flera gånger innan du bestämmer dig.
Vi hade även 1-2 veckors prövoperiod där de håller buren ifall det inte skulle bli bra vilket jag tyckte var skönt ifall katten skulle avsky barnen eller vara livrädd eller misstrivas på något sätt.

Lycka till!

jag har haft 2 katter från katthem, världens mysigaste fast dom var jätterädda i början, hade inte haft det så lätt dom stackarna!
Ska hämta nästa katt på söndag, också från kks!

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som... 2
Svar
36
· Visningar
3 570
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 366
Senast: Sedna
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 996
Senast: Thaliaste
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
679
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar