Köpa-katt-frågor!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Icka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 766
I

Icka

Har lite frågor ang att köpa katt.
Är det bara raskatter som passar som innekatter?
Känner katter av rasskillnad. Så om vi köper en bondkatt nu och kanske vill köpa en raskatt senare, kommer de bli problem då?

Sv: Köpa-katt-frågor!

Bondkatter passar utmärkt som innekatter.

En katt är en katt är en katt. ;)

"Alla" katter kan vara innekatter, men det underlättar mycket om de varit det från början. Jag skulle inte köpa en katt uppvuxen i ett stall för att ha som innekatt. Många raser är ju mycket livligare än de flesta huskatter, men trivs ändå bra inne. Det man kan tänka på är att stora skillnader i temperament kan göra att kissarna inte trivs så bra ihop, en jättelekfull "bråkstake" och en "soffpotatis" kanska kan balansera varandra, men troligast är att båda blir frustrerade.

Jaha, så det behöver inte nödvändigtvis vara så att en bondkatt är livligare än en soffpotatis-raskatt?
Vi har nämligen planer på att köpa en ragdoll inom något år och undrar då om en sån skulle passa ihop med en vanlig bondkatt?!

Det är ju svårt att veta temperamentet på en huskattunge, friska kattungar är alltid lekfulla! Väljer man en unge med lugna föräldrar ökar ju chansen att den är lugn själv (vilket jag antar att ni är ute efter om ni vill ha ragdoll)
"Terroristraser" som aby, oci, bengal, korat, burma och många rexar är bra mycket mer aktiva och krävande än en "normal" vuxen huskatt, men det är ju svårt att generalisera, man kan ju råka få en hyperaktiv katt från lugna föräldrar och vice versa...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
573
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 759
Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 820
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skoning
  • Köpa eller hyra?