Köpa kamera hjälp...

Humelibumlan

Trådstartare
Jag är helt nybörjare och totalt okunnig.:o
Men jag vill trots det köpa mig en bra kamera och har hamnat i en djungel..

Jag är typ familjefotare, alltså bilder på barn och människor i olika miljöer och vill även kunna fota hästar både stillastående och i fart.
Jag behöver alltså ingen avancerad proffskamera, men vill gärna ta bra bilder.:D

Vad ska jag köpa för kamera??

Hittade Nikon D3000 som verkar vara en bra kamera för mig, eller?
Men sen då? Kamerahus? Objektiv? Vad behövs?

Snälla, kan inte någon bara peka mig i rätt riktning?
 
Sv: Köpa kamera hjälp...

Jag hoppas verkligen inte att jag tar över tråden nu, men tänkte faktiskt själv starta en sådan här tråd och hoppas det är OK att jag frågar detsamma om Canon EOS 1000D
Tyckte det var onödigt att vi startade vars en tråd till samma frågor, fast olika kameror.

Vill mest bara veta om det är en bra systemkamera till hobby-behov, lite djurfoton, barn, rörelse och stilla etc.
Är helt grön på området :o
 
Sv: Köpa kamera hjälp...

som "familje kamera" så ska D3000 räcka till riktigt bra..
det som blir ett problem är att du inte kan köpa vissa äldre objektiv för att AF sitter i objektiven på D3000 och andra kameror i den prisklassen.

canon kan jag tyvär inte så mycket om...

gällande objektiv så har jag en liten tumregel: bättre att köpa ett dyrt än många billiga.
man får vad man betalar för.
 
Sv: Köpa kamera hjälp...

ja man måste tyvärr ha ett objektiv
men det följer oftast med ett kitt objektiv som funkar helt ok

vad jag kunde utläsa av adressen så var det en D3000 med ett kitt 18-55 objektiv? och ja den funkar bra, det är inte skräp

sen kan man köpa andra objektiv för olika ändamål som ett 50mm AF 1.8 för att ha ett ljusstarkt skarpt objektiv eller ett 70-300 för att kunna ta dom där bilderna med oskarp bakgrund ;)

här är en bild tagen med D40 18-55 objektiv
27247870.jpg

och en till
18432581.jpg

Fruns lille kuse ;)

D40 är en äldre D3000