Köpa kamera hjälp...

Humelibumlan

Trådstartare
Jag är helt nybörjare och totalt okunnig.:o
Men jag vill trots det köpa mig en bra kamera och har hamnat i en djungel..

Jag är typ familjefotare, alltså bilder på barn och människor i olika miljöer och vill även kunna fota hästar både stillastående och i fart.
Jag behöver alltså ingen avancerad proffskamera, men vill gärna ta bra bilder.:D

Vad ska jag köpa för kamera??

Hittade Nikon D3000 som verkar vara en bra kamera för mig, eller?
Men sen då? Kamerahus? Objektiv? Vad behövs?

Snälla, kan inte någon bara peka mig i rätt riktning?
 
Sv: Köpa kamera hjälp...

Jag hoppas verkligen inte att jag tar över tråden nu, men tänkte faktiskt själv starta en sådan här tråd och hoppas det är OK att jag frågar detsamma om Canon EOS 1000D
Tyckte det var onödigt att vi startade vars en tråd till samma frågor, fast olika kameror.

Vill mest bara veta om det är en bra systemkamera till hobby-behov, lite djurfoton, barn, rörelse och stilla etc.
Är helt grön på området :o
 
Sv: Köpa kamera hjälp...

som "familje kamera" så ska D3000 räcka till riktigt bra..
det som blir ett problem är att du inte kan köpa vissa äldre objektiv för att AF sitter i objektiven på D3000 och andra kameror i den prisklassen.

canon kan jag tyvär inte så mycket om...

gällande objektiv så har jag en liten tumregel: bättre att köpa ett dyrt än många billiga.
man får vad man betalar för.
 
Sv: Köpa kamera hjälp...

ja man måste tyvärr ha ett objektiv
men det följer oftast med ett kitt objektiv som funkar helt ok

vad jag kunde utläsa av adressen så var det en D3000 med ett kitt 18-55 objektiv? och ja den funkar bra, det är inte skräp

sen kan man köpa andra objektiv för olika ändamål som ett 50mm AF 1.8 för att ha ett ljusstarkt skarpt objektiv eller ett 70-300 för att kunna ta dom där bilderna med oskarp bakgrund ;)

här är en bild tagen med D40 18-55 objektiv
27247870.jpg

och en till
18432581.jpg

Fruns lille kuse ;)

D40 är en äldre D3000
 
Sv: Köpa kamera hjälp...

har kollat runt lite och vad jag kan se så är
Nikon D3000 och Canon EOS 1000D väldigt lika..

enda anledningen till att jag kör med nikon är att den va trevligast att hålla i och att den är mer bakåt kompatibel med äldre objektiv
 
Sv: Köpa kamera hjälp...

Jätte tack för hjälpen!! :bow:

Och nu kommer nästa idiotfråga då... man behöver såklart en väska till... kan man köpa vilken som och kameran passar?

Behöver man köpa något mer så här i början?
 
Sv: Köpa kamera hjälp...

en väska kan va bra att ha.
den här tex http://www.netonnet.se/art/foto/vaska/vaska-systemkamera/vaska-nikon/Nikon-CF-EU04(059761,4661)
men tänk då på att köpa en lite för stor väska.. det kan ju hända att du skaffar fler grejor sen ;)

så gjorde jag.. skaffade en ryggsäck och tänkte den här kommer jag klarar mig med länge... nu en 3mån senare så är den för liten.. får inte plats med mina grejor.. :angel:

nej du ska inte behöva köpa nåt mer än D3000 kittet du kommer märka om det inte räcker till, och då kommer du veta vad som saknas..
 
Sv: Köpa kamera hjälp...

:angel: glömde en liten men viktig detalj minnes korten.. kolla så det följer med ett eller om det inte gör det köp ett.. kan ju som bli lite svårt om kameran inte har någonstans att lagra bilderna :D
 
Sv: Köpa kamera hjälp...

Köpte precis en Nikon D3000 till sambon i 30års present, köpte på netonnet. Paket med objektiv, köpte till minneskort och väska också. Kompisen är fotograf och han påstod att det är kameran där man får mest för pengarna, jag tog den som hette VR på slutet (inbyggd bildstabilisator) Blir ruskigt fina bilder med den (undrar vem som kommer använda den mest:D)
Kamera med väska och minneskort gick på 5600:- Inte så farligt tycker jag:)

/LL
 
Sv: Köpa kamera hjälp...

ja VR är inte helt fel att ha på objektivet, då kan man lätt ta längre exponeringar utan att få skaknings oskärpa :angel:

som min mentor i fotografering en gång sa.. "med VR så kan man ha en mild variant av parkinson's utan problem" ;)
 
Sv: Köpa kamera hjälp...

Kl

Ju mer jag läser i tråden, desto mer övergår mina tankat åt Nikon istället för Canon, tack TS för att du skapade tråden :D
 
Sv: Köpa kamera hjälp...

Gud vilket erbjudande, försöker få tag på min sambo nu och få hans godkännande att klicka hem den!! Den vill jag verkligen ha, tack för tipset!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 958
Senast: Blyger
·
IT & mobiler Bästa Buke, Har inte inhandlat en kamera sedan 2004. Så har ungefär noll preferenser. Nu vill jag satsa på en riktig systemkamera. Vart...
Svar
14
· Visningar
912
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 118
Senast: Lii
·
IT & mobiler kan börja med att säga att jag är helt kass på detta med fotografering och har ingen aning om vad jag söker, men tänkte att ni kanske...
Svar
1
· Visningar
442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp