Sv: Köpa isläning?
Att alla islandshästar födda i Sverige skulle vara så bortskämda, buffliga och otrevliga är en myt. Nu skriver du inte detta, men det finns många som har åsikten att ska man ha en trevlig häst så ska den komma från Island.
Vi har haft uppfödning i deciennier och hästarna hanteras efter deras behov.
Vi vill ha trygga lätthanterade hästar. Hästar som är lätta att rida in, lätta att verka, lätta att ta på grimma i hagen.
Sådana hästar får man om man väljer föräldrar med bra lynne, ser till att de växer upp i flock med bra flockmedlemmar och lämplig individsammansättning och med vettiga hagar med omväxlande terräng.
Till detta lägger man regelbunden hantering, dvs att hästarna tas in, får grimma på sig, verkas, vaccineras och blir ledvana och flyttar på sig på kommando.
Det är inte särskilt roligt att få en halvvildhäst att hantera och jag anser att det är att bädda för problem om vi plötsligt skulle satsa på att föda upp hästar som vore totalt ohanterade (dessutom skulle de bli vanskötta - hästarna måste verkas).
Många är inte så hästvana som de tror - i alla fall inte i att hantera i stort sett ohanterade hästar. Att hantera en häst med mycket flyktinstinkt och som börjar få volym och styrka är ingen lek. Detta är inte något påstående om att du skulle vara oerfaren - jag känner inte dig och vet inte vad du kan. Du kanske hör till dem som skulle klara det utmärkt.
Men jag tycker det är mycket tråkigt att uppfödare i Sverige skulle ha den stämpeln att de inte kan hantera sina hästar och ge dem en bra uppväxt. Regelbunden hantering och uppväxt under svenska förhållanden ger en häst anpassad till svenska förhållanden.
Med detta påstår jag INTE att alla hästar som importeras från Island skulle vara sjövilda flyktbenägna hästar och att de vanvårdas under sin uppväxt. Det är inte så - lika lite som att alla svenskfödda hästar är bufflar.