Köpa isläning?

G

goldenG

Jag funderar på att köpa en islänning men vill då ta hem en från Island direkt,men vet ej var jag hittar bra kontakter på Island, utan att behöva åka till Island, bra internet sidor samt en bra kontakt person!!

Vill ha al hjälp jag kan få!!

Tack på förhand!!

Sv: Köpa isläning?

goldenG skrev:
Jag funderar på att köpa en islänning men vill då ta hem en från Island direkt,men vet ej var jag hittar bra kontakter på Island, utan att behöva åka till Island, bra internet sidor samt en bra kontakt person!!

Tack på förhand!!

Du kan säkert få bra hjälp här, men en fråga som måste ställas vad är det du söker? Jag antar att det är något speciellt som du är ute efter, genom att du börjar söka häst på Island.

jag har alltid velat köpa en direkt från island eftersom jag vill ha en ung valack att börja jobba direkt med som inte såmånga andra har varit på och "pillat" med!!

Möjligt att jag hittar en här i sverigen oxå vem vet??

Javisst kan du hitta det, om det är det enda kriteriet i ditt sökande så är det ett mera säkert köp om det sker i Svergie.

Det finns ju uppfödare i Sverige som inte "pillat" på hästen mer än som man gör när man verkar hovar borstar dom och her dom mat och den dagliga visiteringen.
Den hanteringen kommer du ju aldirg ifrån om du skall köpa en häst från en SERIÖS uppfödare!
Var jag du skulle jag börja söka här hemma i Sverige,
de vore en sak som jag som är ute efter en speciell färg som dessutom är ovanlig och att då kanske behöva importera men de får amn ju räkna med att de kostar uppåt 30 tusen mer då!

importerar man en häst från Island är risken stor att den får exem på sommaren...min häst har det o det e inte kul säger jag bara:crazy: fast det skulle inte va så dumnt o åka till Island o köpa mee sig en skitfin hingst tillbaka:d kolla runt lite, ring personer och kolla här på bukke om det finns något.

//loddie den gode

Hej ! jag skulle föreslå att du kontaktade Thilde Höökwww.frostimport.com, hon tar hem hästar från Island efter vad köparen vill ha. Lycka till !:)

Du kan alltid fråga Tim Kvick med stutirinamnet Silverkedjan. Hon ær en av de gamla på den hær databasen. Hon føder inte upp många hæstar nuførtiden, men hon høll på den prinsipen som du har. Alltså
att unghæstarna ska vara så orørda som møjligt.
Hon kænner sækert till vilka som føder upp hæstar på det sættet.

Utøver exemrisken finns det fler skæl att inte inportera.
Hær får du några.

På Island ær det mkt vanligt att inridaren har en massa hæstar att
rida in, det måste gå fort! Alltså slarvar man med grundtræningen.
En del inridare ær brutala. Mitt sto var hemskt spørædd. Ett annat
var mkt svår att sitta upp på, ville rusa ivæg på direkten. Ellerst hade
"rivstararen" ett gott och stabilt psyke så något måste ha hænt.

Valackerna kastreras ofta redan då dom ær ett år. Det gør att dom
inte blir så maskulint byggda som dom ellerst skulle ha blivit.
Jag tycker mig se att det har inverkan på psyket också.
Man gør det så tidigt bara før att undvika tjuvbetæckningar.

Hærstamningen. Fina stuterier på Island mærker hæstarna ordentligt.
Før øvrigt fifflas det en massa. Har inte hæsten kænd hærstamning
så gissar man... Eftersom du ska ha en valack så har væl inte hærstamningen så stor betydelse, men den sæger ju ændå något om vad hæsten ær værd och vilka anlag som kan finnas dolda.

Jag hade mitt sto i 17 år, blev tvungen att avliva henne ifjol.
Har hennes ens son, han ær 10 år. Hon var kænsligare før hur vi mænniskor rørde oss, vilket sætt eller humør vi hade o s v. Tror det
ær typiskt før dom som væxt upp utan mycket mænsklig kontakt.
Hennes son har varit heltam från børjan och ær grundtrygg. Men han
vet att vi ær "lite hur som helst" så før honom får man vara tydlig att nu ær det gott uppførande och arbete som førvæntas och inget
annat! Men han ær också en samarbetsvillig och fin hæst.

Lycka till med att hitta en fyrbent væn

:o

De flesta större stuterier och några små har bra flockuppväxt med oförstörda unghästar - om inte annat så för att man inte har tid med att greja med dem i onödan om man har många :D

Oftast säljs ju dessa hästar inridna sedan för att man inte tror att någon vill ha en otämjd valack, så ge inte upp bara för att du inte ser dem utannonserade utan ta kontakt och fråga sådana som föder upp den typ av häst du är intresserad av.

goldenG skrev:

Tack på förhand!!

du kan pm:a mig om du vill ha tips på "skåneställe".
mvh/Marijaa, som bor i nö delen...

Att alla islandshästar födda i Sverige skulle vara så bortskämda, buffliga och otrevliga är en myt. Nu skriver du inte detta, men det finns många som har åsikten att ska man ha en trevlig häst så ska den komma från Island.

Vi har haft uppfödning i deciennier och hästarna hanteras efter deras behov.
Vi vill ha trygga lätthanterade hästar. Hästar som är lätta att rida in, lätta att verka, lätta att ta på grimma i hagen.
Sådana hästar får man om man väljer föräldrar med bra lynne, ser till att de växer upp i flock med bra flockmedlemmar och lämplig individsammansättning och med vettiga hagar med omväxlande terräng.
Till detta lägger man regelbunden hantering, dvs att hästarna tas in, får grimma på sig, verkas, vaccineras och blir ledvana och flyttar på sig på kommando.

Det är inte särskilt roligt att få en halvvildhäst att hantera och jag anser att det är att bädda för problem om vi plötsligt skulle satsa på att föda upp hästar som vore totalt ohanterade (dessutom skulle de bli vanskötta - hästarna måste verkas).

Många är inte så hästvana som de tror - i alla fall inte i att hantera i stort sett ohanterade hästar. Att hantera en häst med mycket flyktinstinkt och som börjar få volym och styrka är ingen lek. Detta är inte något påstående om att du skulle vara oerfaren - jag känner inte dig och vet inte vad du kan. Du kanske hör till dem som skulle klara det utmärkt.

Men jag tycker det är mycket tråkigt att uppfödare i Sverige skulle ha den stämpeln att de inte kan hantera sina hästar och ge dem en bra uppväxt. Regelbunden hantering och uppväxt under svenska förhållanden ger en häst anpassad till svenska förhållanden.

Med detta påstår jag INTE att alla hästar som importeras från Island skulle vara sjövilda flyktbenägna hästar och att de vanvårdas under sin uppväxt. Det är inte så - lika lite som att alla svenskfödda hästar är bufflar.

freyja skrev:
Att alla islandshästar födda i Sverige skulle vara så bortskämda, buffliga och otrevliga är en myt. Nu skriver du inte detta, men det finns många som har åsikten att ska man ha en trevlig häst så ska den komma från Island.
/.../
Det är inte särskilt roligt att få en halvvildhäst att hantera och jag anser att det är att bädda för problem om vi plötsligt skulle satsa på att föda upp hästar som vore totalt ohanterade (dessutom skulle de bli vanskötta - hästarna måste verkas).
/.../
Men jag tycker det är mycket tråkigt att uppfödare i Sverige skulle ha den stämpeln att de inte kan hantera sina hästar och ge dem en bra uppväxt. Regelbunden hantering och uppväxt under svenska förhållanden ger en häst anpassad till svenska förhållanden.

Jag håller med dig! Det varierar så mycket. Just nu har jag en ridhäst hemma som är svenskfödd men som beter sig nästan lite väl mycket som en islfödd. Lite småsvår att fånga i hagen, rädd för sadeln, skyggar undan för grimman, "hastiga" rörelser, min pappa som vill klappa honom, slänger sig bakåt för "läskiga saker" mm....
Man kan väl säga att han är hos mig för lite "miljöträning" :smirk:.
En annan svenskfödd i stallet är dock rena motsatsen, bufflig och fräck. Kommer fram i hagen och respekterar inte mitt "space" utan ska komma fram och klia och annat, vilket jag naturligtvis inte tillåter men jag kan ju inte uppfostra honom, inte min häst.

Min egen kuse som inte är mer än två har gått i flock hela tiden och han är "lagom" svenskfödd skulle jag vilja säga, är nyfiken och kommer fram men stannar och frågar "är jag välkommen? ":love:

Jag skulle aldrig importera en häst, om det inte var något väldigt speciellt, pga eksemrisken, jag lider så av att se hästar med eksem och drömmer mardrömmar om att min egen ska få det :cry:

Just nu så är flygplatsen i Norrköping stängd för
hästarna !
Dom ska nog bygga om stallarna ?? Där som ej var
godkända !
åandra sidan så kan det ju ta låååååång tid att hitta rätt häst !!
Hej från Hambo

Tack för allas åsikter, verkligen nytigt att höra från alla,och visst finns det super fina isläning här i skåne/ sverigen med, ska åka o kolla på ett föl nu till helgen....ska bli spännande....

finns ju många "uppfödare" här i mina trakter ändå, det trodde man inte...

tack för alla tips jag fått.....

Jag vill bara påpeka att det finns seriösa beridare och uppfödare på island också. De hästar jag känner som kommer därifrån har varit trevliga, harmoniska, lätta att hantera OCH fånga i hagen, snälla att rida och artigt väntande på tanten där ovanpå... På en del inlägg kan man tro att det inte existerar sådana.

om du menar bl a mitt inlägg så citerar jag från detta
"Med detta påstår jag INTE att alla hästar som importeras från Island skulle vara sjövilda flyktbenägna hästar och att de vanvårdas under sin uppväxt. Det är inte så - lika lite som att alla svenskfödda hästar är bufflar."

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Fritid Har kikat runt lite på SL:s hemsida och det jag inte riktigt hittar är hur långt jag kan åka på en biljett. När jag till exempel ska...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
1 981
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 151
Senast: Lyan
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka