köpa hus som sjunkit

vinkelina

Trådstartare
skall i morgon och titta på ett hus. Byggt 90. Nu visar det sig dock att ena gaveln har sjunkit ca 9 cm 93. detta är inte åtgärdat, men de har begärt offert för själva lyftet.

Hur dåligt är detta egentligen? de har ju bevisligen bott i huset i 17 år. är de några andra kostnader som kan komma till i samband med att man lyfter upp huset. Lär finnas en liten fuktskada i hemvårdsrummet.

Sv: köpa hus som sjunkit

Gamla timmerhus är oftast lite sneda och vinda. I och med att husen står på ett gäng grundstenar, och inte hel gjuten platta, så rör de sig. Om det inte är platta under detta nyare hus så kanske dt inte är så stora bekymmer, om det går att lyfta.

I Sverige är det inte ovanligt att timmermän har en sorts luftkudde som de lyfter hus med för att kunna palla upp med nya stenar eller mer timmer.

Jag skulle inte backa för ett hus som sjunkit om det inte bevisligen finns massa skador som kommer av detta.

Borde det inte gå att få en byggare att besikta och uttala sig om det?

Senast ändrad:

hemvårdsrummet ???

Det är första gången jag hör det ordet. Är det toaletten, städskrubben eller vad?

Det jag spontant tänker på är om lyftet påverkar väggarna så att tapeter spricker etc.?!

hemvårdsrummet ???

Det är första gången jag hör det ordet. Är det toaletten, städskrubben eller vad?
När jag gick lanthushållsskola, ja, jag är gammal, var hemvårdsrummet en avdelning efter tvättstugan med symaskin, strykbräda och örngottsbandskrusartång :)

Det ena okända ordet ledde till ett annat: örongottsbandkrusartång. :D Namnet säger ju visserligen vad det handlar om, men oj sån onödig syssla. :o

Fast det är snyggt!

Jag har mormors sådana tång i gömmorna. Den är så gammal att den värmdes på spisen.

Personligen skulle jag tveka mer pga fuktskadan än att huset sjunkit

Vårt hus är inte rakt någonstans, troligtvis pga att bottenplattan är spräckt.
Det är dessutom byggt med limmade lekablock och vi brukar säga att det enda som håller ihop väggarna är putsen på utsidan och gipsskivorna på insidan :grin:

Hur dåligt det är bör du fråga en besiktningsman som du tar dit och som kan kolla på huset. Det är ju omöjligt för folk på buke att spekulera för dels är det ingen här som sett huset och för det andra saknar definitivt de flesta kunskapen som behövs för att avgöra hur allvarligt det är.

Men rent spontant tänker jag som så att om huset stått som det gör i snart 18 år så är det ju knappast så allvarligt. Sedan kan det ju vara bra att åtgärda det såklart, eller så kanske det lika gärna kan stå så ett tag till...Det är inget jag skulle backa för om det var rätt hus. Fukten skulle jag vara mer rädd för än sättningarna...

Nope, men får jag någon gång skaffat mig en mangel så kan det nog hända. Har massvis med gamla örngott med knytband ;)

Kodinhoitohuone = Hem - vårds - rum = hjälpkök/tvättstuga :D

Senast ändrad:

Kolla upp vad det beror på. Har bekanta vars hus sjönk och det blev en långdragen process som till slut gick upp i rätten. Fyllnadsmaterialet hade satt sig och huset hängde bokstavligt talat i luften. Det åtgärdades genom att spruta in mängder av betong under huset.

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 277
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Växthus- renovera eller köpa nytt?
  • Sötpotatis
  • Vad gör vi? Del CCVIII