Köpa hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Yessie87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 762
Y

Yessie87

Jag går i skaffa hund funderingar sedan jag slutat hålla på med hästar. Jag har försökt läsa mig till vad som är en lämplig första hund och har förstått att det är ingen idé att fråga.. :) De flesta förespråkar sina favoritraser helt enkelt. Däremot undrar jag om det finns vissa raser som klarar sig själva bättre än andra. Jag tänker såklart inte skaffa hund med förutsättningen att jag aldrig tänker va hemma, men jag är bara 21 år och vet inte hur mitt schema kommer se ut i framtiden. Jag kanske får ett jobb där jag inte kan ta med mig hunden osv..
Blev väldigt sugen på svensk/dansk gårdshund, men såg att de klarar sig ensamma sämre än andra raser. Har även funderat på Jack Russel, men jag vet inte hur bra de hanterar att vara ensamma.
Sedan undrar jag också var man kan få tag på någon som kan mkt om många hundar som jag kanske kan kontakt och bolla lite idéer med om vad som skulle passa..
MVH//Jessica

Sv: Köpa hund

Ingen hund, oasvett ras ska vara ensam hemma längre stunder, får du ett jobb där hunden ej är välkommen så måste det lösas.

Dagmatte/husse är ett bra alternativ .

Vissa raser kan vara svårare att ensamhetsträna än andra, men ingen hund mår bra av att vara ensam hemma för mycket.
Enligt jordbruksverkets regler så är det numera max sex timmar som gäller för hund. Så jobbar man heltid och inte kan ha med hunden på jobbet så får man helt enkelt ordna med hunddagis/dagmatte.
Vilken ras som skulle kunna passa kan du få en hel del tips om här, men för det behövs mer information om vad du är ute efter.

Jag vet att man inte ska lämna hunden mer än några få timmar om dagen. Det tänker jag inte göra heller.. Jag tänkte bara att eftersom det finns hundar som klarar av att va ensamma sämre än andra borde det finnas dom som klarar det bättre. Jag vill ju om möjligt inte behöva lämna bort min hund, men det är klart att om jag inte kan va hemma så mkt som krävs så fixar jag någon som tar hand om den då jag är borta.

Jag tror du riktar in dig på fel sak :)

De flesta hundar som får en lugn och trygg uppväxt / ensamhetsträning och sedan den motion som rasen kräver går alldeles utmärkt att lämna ensam i några timmar.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 861
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 595
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat