Köpa häst

Koltinna

Trådstartare
Vad kollar ni efter för egenskaper när ni ska köpa (islands)häst?

Senast ändrad:
Sv: Köpa häst

När vi köpte häst letade vi efter detta:
-Bra hovkvalité
-Snäll att hantera/rida ut själv och i sällskap.
-lätt att klippa,sko och lasta.
-Frisk(dvs helst ska den inte haft några skador osv.)
de var allt jag kunde komma på nu men kanske kommer på mera senare:D

Mvh Lovisa

När jag letade häst tittade jag på dessa punkter:
*Snäll att sko, last o.s.v.
*Bra i lynnet
*Om den hade eksem eller ej
*Bra rena gångarter
*Frisk
*Hur den ser ut i hullet

* Lynnet
* Personlighet
* Uttryck
* "Utseende" alltså exteriör, hovkvalité, hull mm
* Frisk
* Gångarter

Allt i ett paket, och allt detta hade Draumur så jag föll som en fura :love:

kl

Jag skulle vilja påstå att jag köper häst med hjärtat. :love:

Ingen av mina tre hästar är lika varandra, förutom att de är hårfagra och har (i mina ögon) vackert uttryck.

Den första är framfusig, stark och hetsig, men samtidigt så charmig och mjuk när h*n uppskattar någon.Stressad ibland.
Smäckert byggd. vill gärna synas!

Den andra är mjuk och lite blyg i sitt sätt, är lite fjaskig men är helt underbart schysst, lagom vilja och trevlig överlag.
ogillar nya saker om man inte förstår vitsen
Lite grövre men samma mkh som den första.

Den tredje känner jag inte så bra ännu, men den är snäll och lite blyg och vill gärna veta att man är snäll. Liten men propertionerlig.
En riktig diva.

Jag prioriterar lynne, något som fångar ögat, utstrålning och frisk/sund kropp. Behöver inga toppgångarter men får gärna ha fin gång utan att det behöver vara tävlingskvalite.

Jag gillar hästar som man får jobba lite med, som man inte bara säger åt "ställ dig där och stå" utan som man får försöka komma överrens med vart den ska stå, när och hur länge - ungefär.

Jag är nöjd med mina val, även om de är helt olika varandra så är de underbara :love:
Inte alltid så lätta att ha och göra med, men det är inte jag heller.
;)

(bilderna är inte i samma ordningsföljd som hästarna..)

19054556.jpg

16851025.jpg

16851038.jpg

- Ögonen (alltså uttrycket)
- Fina hovar
- Bra hull
- Bra lynne
- Bra gångarter

Jag kollar mer efter om hästen verkar allmänt välskött än om den är i bra hull, hästar kan ju ligga något under eller över sitt normala vid korta perioder av tex ingen motion, bete eller pga vad som helst eg.

Hej !

Jag fastnade för att min första häst har tålamod och är lugn det funkade bra med mig och mina syskonbarn när vi red och hanterade hästen.

(Islandshäst är ju inte direkt nån barn häst ...i och för sig..)

Att hästen är lugn tycker jag är viktigt. Att få tempo etc när man rider om det önskas fixas lätt med lite kompisar.

Veterinärintyg på att hästen är frisk behövs ju innan köpet.

Att titta på annat som hovar päls etc det kan man kanske be nån om hjälp om man inte kan det.

CarinaMargret.

Att hästen är lugn tycker jag är viktigt. Att få tempo etc när man rider om det önskas fixas lätt med lite kompisar.

Och jag tycker nästan tvärtom! Har hästen inte ordentligt med vilja, och ett driv att gå framåt, då får det vara för min del, hur bra den än är för övrigt....

När jag köpte tittade jag mkt på hur de var "i huvudet" - vettiga, sansade men "allerta o med", hur de var i flocken, att de var korrekta och sedan UA på besiktningen.. Nu köpte jag en unghäst, så det lär visa sig vad det blir för en individ, men samtidigt är man med och formar dem en del..

När jag köpte tittade jag mkt på hur de var "i huvudet" - vettiga, sansade men "allerta o med", hur de var i flocken, att de var korrekta och sedan UA på besiktningen.. Nu köpte jag en unghäst, så det lär visa sig vad det blir för en individ, men samtidigt är man med och formar dem en del..

Det där håller jag med om! Jag köpte också unghäst när jag köpte min nuvarande häst, och jag gick på mycket av det du säger. Du har ett kul jobb framför dig med inridning m.m.!

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
774
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 822
Senast: morgaine
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur