köpa häst!

Ör_Hjalmur

Trådstartare
Hej! jag skall köpa häst, och skall kolla på en 5-årig valack. Undrar om det är en bra ide? Jag har visserligen inte jätte mycket erfarenhet av unghästar(utan bara lite). Men det skulle vara roligt att vara med att forma sin egna häst. Och kommer iaf ta hjälp av tränare 1 gång i veckan och kanske lite hjälp av en duktig kompis. (jag går på ett ridgymnasium,men vill inte ha hästen där) tycker inte om ridvägarna,hagarna,folket som är där och om hästen är ung blir det för mycket på lekitionerna om alla rider äldre hästar. Och så är det ganska långt till stallet. Så jag tänker ha hästen hemma iaf...

hur mycket och hur hårt/länge skall man rida en 5 åring? man ska ju tat lite lugnt med tanke på åldern...
tar emot alla tips:)

Sv: köpa häst!

Vad roligt att du ska köpa häst! :)
Du känner nog bäst själv om det är en bra idé eller inte. Det är ju olika från häst till häst, det finns ju 5-åringar som är lika lugna som pensionerade ridskolehästar, men också några som är som rodeohästar ;)
Du får skriva mer om den om det ska gå att hjälpa dig via datan :)

Förlåt, vill inte vara nedlåtande eller elak på något sätt, men med tanke på frågorna du ställer så känns det inte som att du är redo/har tillräcklig kunskap/rutin för en så ung häst. Det är jätteroligt att forma sin egna häst, om man kan göra det rätt och på ett bra sätt. Det är inte roligt att i efterhand upptäcka att "det här gick ju inge bra"...

Nu vet jag ju inte mycket om dig, din ridning och vad du har för människor runt omkring dig, men ser alldeles för många lovande unghästar som aldrig riktigt "får chansen" att bli så bra de kan/skulle kunnat, pga ryttare som inte ser sin egen begränsning eller inte räcker till.

Det är jättekul för dig att du ska få en egen häst, och jag hoppas du får stor glädje av den häst du väljer!

Tänk efter noga före om du ska köpa en så ung häst. Speciellt med tanke på att utbilda hästen osv, det positiva är ju att du har en tränare som hjälper men ändå. :banana:

Du får nog känna efter lite själv, men tänk noga igenom ditt val innan du köper hästen.. Som sagt, den är ung och det kan ju va jättekul på många sätt.. Men om du som du säger inte har mycket erfarenhet av unghästar så kan det ju faktiskt bli helt fel.. Vad du än gör så lycka till.

köp en läromästare å en unghäst efter det istället...

jag köpte en ung (4,5årig galopphäst), hade kunniga människor runt mig, men man får ju inte glömma vem som har ansvaret...
klart det går, men i mitt fall så hade jag lärt mig snabbare på en äldre häst + kommit ut på mer träningar å tävlingar!

kan tillägga att jag inte ångrar mitt köp :love:

hej! tack ni som svarat....tänkte berätte lite om en jätte fin häst som jag ågrar att jag inte köpte, jag ågrar att jag inte tog han och hjälpte han.
jag skulle kunna skriva att par sidor om de hästar jag provat och haft på foder och som sköthästar, men det är ni nog inte så sugna på....men här en en av de två värsta historierna.....

ja har ju kolla efterhäst i ett år nu, har kollat mest på lite äldre"läromästare" av olika slag, men har inte hittat en som passar mig och det jag vill.(jo hittade 2 st, men den ena var allt bestämmt och köpet skulle bli av, men ägaren ågrade sig plöstslit:( de fleta älder hästarna ha haft en massa olater, som är väldigt svåra att bli av med. Hade en 10 årig häst på prov, älskade hästen ,men hästen var "förstöd" omöjlig att lasta, man kunde inte rida i regn då fick han panik och när man red ut så kunde man inte tadet lugnt, för rätt som det är fick han för sig att inte gå, drev man han gick han bakåt, och blev man arg försökte han resa sig, man kan inte fjälska med han för att få fram han och att hoppa av funkar inte alltid heller. Så det tog minst en halvtimme till att få han att gå framåt.genom lirkning . och när man skulle ta in han från hagen när kl var efter 4, tvärvägrade han. han började baka igen och blev man arg försökte han resa sig, fjäksa funkade inte för han värgade röra sig.och att vara lugn och mjuk är det jag är bäst på funkade inte heller...men sen när man red i padock var han den bästa och roligaste hästen, jag tyckte så mycket om han och när det gick bra då var det som än dröm då hade vi det ur kul tillsammans.men jag frågade en som är duktig på horsemanship och problemhästar, han sa att det skulle ta minst ett halvår att få någon bukt med hans problem.och mina föräldra vill inte det, så tyvärr fick jag ge upp och han fick åka hem igen, det värsta var när dom lastade han, då fick jag reda på varför han ibland var som han var. (han är livrätt för transporter och när man drar i grimmskaftet)de stängde in han, och band fast hans huvud så han var tvungen att hålla huvudet långt frma och jätte långt ned,han hade igen chans att röra sig eller slappna av. han satt verkligen FAST med huvudet, det var hemskt å se.han var liv rädd skakade och visade ögonvitorna. och jag kunde inte göra något åt saken...så jag hoppas han komer till en snäll,mjuk häst människa som inte bryr sig om att tävla och ha för bråttom med saker och ting, så dom kan ge honom tid och hjälpa han. vist hade jag kunna haft han och kämpat jag ågrar det så att jag inte to han,för han blev lite bättre mot slutet,lite säkrare på att alla männsikor inte är farliga.

så det här med ung hästen hänger på hur han e och och om det känns bra.och om vi kan bli ett team, skall man inte ge upp, utan kämpa och be om hjälp.jag skall nu prova denna unghästen och se vad jag tycker om han( jag vet om att jag inte kan klara av det helt själv), men det är därför jag kommer få hjälp av rn tränare, horsemanship tränaren och två jätte duktiga kompisar som har hållt på mycke med unghästar. om det blir han så kommer jag lova att berätta hur det går....

tack för svaren.....jag förstår hur ni tänker och ja lovar att tänka efter innan jag bestämmer mig....

Tycker du ska känna efter vad du själv tycker. Har man tillräckligt med baskunspaer från äldre hästar + hjälp så borde det gå bra om det är en lugn och stabil häst. Alla femåriongar beter sig inte som yrväder. Mammas femåring hade man kunnat sätta upp vem som helst oavsett ålder så länge personen själv kunnde sitta kvar utan att ramla av åt sidan d.v.s. så länge personen har tillräckligt med balans för att sitta kvar på en cykel :D

jag tycker också du ska följa din känsla. Känns hästen rätt för dig, så visst! Det är ju sån skillnad på hästar med, de är ju olika mogna, det finns ju 5-åringar som är otroligt trygga och stadiga och inte alls "unghästiga". Lycka till, vad du än bestämmer dig för! :)

Jag tyckte inte 5 år var så farligt ungt ändå.. Jag hade iallfall provridit! Och utgått därifrån. Tkr inte det är åldern som spelar roll, utan kemin!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 394
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 833
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka