köpa häst

nyckelpiga

Trådstartare
hejsan.är otroligt sugen på att skaffa häst nu.bor på landet o har möjlighet till det nu.red på ridskola för många år sen o haft ett uppehåll med hästar ett bra tag,men har alltid haft intresset där o nu börjar jag bli sugen på att ta tag i det ijen.vill gärna skaffa egen häst men känner mej osäker.tex om det händer nåt.....mm.tänkt skaffa en gammal travhäst isådanafall el.ett kallblod..
hur var det när ni skaffa häst?kände ni er osäker oxå,allt runtomkring med sjukdomar,foder mmm...???hur kommer man över denna"rädsla"??är en gammal travhäst bra te "nybörjare"???vore jättetacksam för svar...tack:)

Sv: köpa häst

jag är i typ samma sits, vill skaffa. häst...jag började på ridskolan igen. Mitt råd är välj noga, inte ras individen! Jag vill inte ha något för svårt...gör en lista på vad du tycker är viktiga egenskaper!

Se till att du har människor runt om att fråga, läs böcker...jag var så ung när jag köpe min D-ponny 12, men jag tog allt som det kom med foder, avmaskning, skoning mm Foder jag började med att ge det förra ägarna gett...det löste sig av sig självt

hellst vill jag ju ha en lugn häst som man kan rida med i skogen.är inte ute efter att tävla eller nåt sånt.har hört att varmblod är bra o lugna hästar,hellst av allt skulle ja vilja ha en nordsvensk,är dom bra första hästar??dom är ju rätt starka en där spelat ju personligheten oxå in.
hellst vill jag ju ha en lugn o stabil häst o många jag pratat med rekomenderar ett varmblod.va tror ni??vill ha en skogsmulle:love:

En kallblodig travare kanske vore nåt :D

travhästar är ju bra för att de har blivit mycket hanterade och flyttat runt mycket innan, så de är lätta att hantera i många situationer. sedan är de väldigt arbetsvilliga, nästan lite förmycket ibland :) min förstahäst var ett varmblod, han har jag kvar än idag trots att jag nu köpt mig en till häst, många börjar med varmblod, tror de hästarna är väldigt bra att stärka sitt självförtroende med just för att man kan ha så mkt roligt med dem.

Jag rekommenderar att du (som ngn redan förslagit) att du gör en lista på önskvärda egenskaper, ex:
150-160 cm
minst 10 år
trafiksäker
utbildad LB/LB
snäll att rida själv och ha själv i stallet
snäll att sko, klippa, lasta osv

Eller vad det nu är för egenskaper du letar efter. Sätt sen upp ett max pris och leta efter annonser som stämmer in på dina önskemål och pris. Häng inte upp dig på ras utan kolla efter hur hästen är. Speciallt som du vill ha en trevlig kompis att rida i skogen med. Hade vrit en annan sak om du velat tävla eller göra ngt speciallt med din häst. Läs allt du kommer över i bokväg och se till att ha ngn att fråga och gärna som kommer med å provrider. En hästvan kompis som du alltid kan ringa är guld värt när man skaffar häst. Tränare går oxå bra så klart. Lycka till med hästletandet!

Jag har ingen som helst erfarenhet av travare, så kan inte säga nått där.

Men om du bara ridit på ridskola, tror du att du har den kunskapen som behövs? Det låter som om hästen skall stå i ditt egna stall, lite jobbigare att be om råd då. Och även om man står i ett stall tsm med andra, betyder det ofta att man får lika många råd som man frågar antal personer.

Vet du hur en sjuk häst ser ut? Kan du symtomen för de vanligaste sjukdomarna?

Jag blir lite nervös av dina inlägg, men skall iaf komma till sak:

Nordsvenska travare, lr kallblod överlag är oftast väldigt smarta. De är stora och kan bli VÄLDIGT bestämda om de märker att du tvekar lr är osäker på nått. Allt ifrån att sticka i skogen (de är svåra att stanna) till istadighet eller bara allmän övermangling.

Personligen skulle jag absolut kunna köpa ett kallblod, men jag är också så pass kunnig att jag inte får de här konflikterna. Däremot märks det i stallen när de blir bossen över sin ägare. Så nej, om det inte är en rekommenderad specifik individ som säljs till en nybörjare/läromästare så skulle jag inte köpa.

Edit: Köp dig en häst som rekommenderas som lromästare/till nybörjare. Gärna en som varit skadfri och hållt sig frisk. Det är roligare så när det är ens första häst.

Precis som Suss skriver, häng inte upp dig på rasen på hästen utan på individen och den prisklass som du har råd att köpa häst i.

Varmblod (travare antar jag att du menar) kan vara väldigt trevliga ridhästar men är nog oftare något svåra att rida de är gärna lite heta, kanske inte det du är ute efter just nu.

Nordsvenskar kan vara precis vad du lerar efter men lika gärna vara helt fel. Det går inte att dömma en häst efter rasen. Vissa nordsvenskar kan också vara ganska heta och kräva att få jobba ganska hårt för att trivas. Andra är perfekta skogsmulle hästar.

Jag tror också det är viktigt att inse att det är något helt annat att ha en egen häst än att rida på ridskola. Det är stor skillnad mellan att rida en privathäst och en ridskolehäst. Det är också jättestor skillnad på att rida ensam både på ridbana och ut i skogen mot att rida på ridlektion. Om man har en egen häst hemma, kanske utan både ridhus och ridbana, som jag har så måste man kunna rida ut på den i alla väder även om det blåser osv. Men det vet du kanske redan. Om du inte har ridit på några år är det nog bäst att rida på ridskola först. Jag gjorde inte det efter mitt långa uppehåll men det hade nog varit lite lättare att komma igång igen. Att ha hästen hemma behöver inte vara så svårt. Det gäller bara att man har någon som man kan fråga. Det som jag tycker har varit svårast är att få tag i bra mat till dem. Det är klart att du ska försöka om du känner att du har möjlighet och TID till det. Jag tycker att det är helt underbart med att ha hästarna hemma och kunna vara med dem när jag vill. Lycka till!

jo då jag vet att det är mycket jobb o ansvar.tror nog att jag skulle klara av att ha en häst,har många kompisar att fråga om råd i sådanfall..men det är just det att komma över denna osäkerhet(är lite nervös för allt möjligt ibland:p ).
visst det var ett tag sen ja höll på med hästar men jag kan en del o själv klart skulle jag uppdatera mej innan isåfall:)
hur var ni innan ni köpte häst?????hur mycket kunde ni innan o hur mycket bör man kunna tycker ni???känner en del som inte vet alls mycket när dom köpt men lärt sej efter hand.

Kanske ska du ha en foderhäst till att börja med? Då har du lättare att bli av med den om det inte skulle fungera (under förutsättning att du skriver ett lämpligt kontrakt).

exakt vad är det du är nervös över? så kanske man kan komma med råd om hur du ska försöka lösa så att det du är rädd för inte sker! :D

Min första sommarhäst jag hade var en nordsvensk, jag var 14 år då har jag för mig.
Jag var inte ett dugg nervös, bara superglad över att jag äntligen hade fått en egen häst.
Jag stod i ett bra stall med många äldre hästkunniga som fanns där när jag behövde hjälp.

Men pröva du med, med att ha en sommarhäst som du kanske även kan ha över vintern sen om allt går bra.

En travare är bra skogsmullehäst, men om du sen skulle bli intresserad av att börja träna så bör du inte ha en travare. Man behöver stor kunskap och erfarenhet till att skola om dom.

Eller en häst som är en gammal läromästare som ev är triangelmärkt.
Funkar utmärkt att rida med i skogen och sen träna lite lätt med om man nu blir intresserad av det.

exakt vad som gör mej nervös ä nog allt:D nä det är väl allt runtomkring,att åka o kika på hästen tex,(ja vet att ja ä otroligt nojig:o )sen att man ska göra fel med foder osånt,..o om jag inte klarar av hästen...vet att det inte skulle vara nåt problem men just den osäkerheten släpper inte...snälla nån som vart i samma sitts som kan ge mej några råd...tack:bow:

jo då jag vet att det är mycket jobb o ansvar.tror nog att jag skulle klara av att ha en häst,har många kompisar att fråga om råd i sådanfall..men det är just det att komma över denna osäkerhet(är lite nervös för allt möjligt ibland:p ).
visst det var ett tag sen ja höll på med hästar men jag kan en del o själv klart skulle jag uppdatera mej innan isåfall:)
hur var ni innan ni köpte häst?????hur mycket kunde ni innan o hur mycket bör man kunna tycker ni???känner en del som inte vet alls mycket när dom köpt men lärt sej efter hand.

Jag hade ridit i många år men var inte helt säker på allt runt omkring. (Vem är det?) Men det viktiga är att man har ngn att fråga, gärna ngn som kan komma och titta på hästen om man undrar ngt. Det finns ju sedan böcker att läsa, här på Buke kan man också lära sig en del osv. Jag hade nog börjat med en häst på foder. En lite äldre häst, kanske ett varmblod? I början är det nog bra med en lugn häst som du klarar av utan större problem. När du sedan har haft den ett tag vet du nog vad du vill ha för häst och då kan du köpa en som passar dig. Jag gjorde lite tvärtom, hade först en häst - ett halvblod e Urbino som var lite för svår och bytte sedan till min nuvarande ponny. Hon är underbar men jag kan känna ibland att jag kanske skulle vilja ha en häst med lite mer motor i.

det enda jag kan tipsa om i så fall är att bli medryttare nånstans där du ändå får lite fria händer. då lär du dig väldigt mycket på kort tid. tycker jag själv.

sen om foder så läs foderböcker! Hästens Näringsbehov tyckte jag var bra och ger en bra bild om "allt".

när du ska titta på hästen, ta med dig någon kompis, instruktör eller liknande, det är bra även om man är van bara för att få ett par extra ögon!

Jag har också återkommit efter långt uppehåll och pang på skaffade häst (för sju månader sedan hade jag inga, nu har jag två :) ). MEN det som gjorde att jag kände mig kvalificerad var inte att jag hade ridit "förr" utan att jag hade tillbringat många ungdomssomrar i stallet hos en släkting som tävlade.

Jag tycker nämligen att kunskaper i hur man umgås med hästar, hur man hanterar dom, hur man sköter dom dagligdags är MYCKET viktigare än ridkunskaper om man ska äga häst. Det går att äga en häst och vara kass ryttare, och dom kunskaperna kan man lätt öka på, men "hästskötarkunskaperna" avgör hur hästen har det i sitt dagliga liv och det är långt mycket viktigare att det funkar ifrån början.

(Sen tycker inte jag att man kan begära av en ny hästägare att man har detaljerade kunskaper, men då ska man se till att ha kunniga omkring sig som man kan fråga.)

Du skriver inget om du har "hästskötarkunskaper"?........ Om du inte har det så tycker jag att du ska ta kontakt med ett stall i närheten och förklara din situation och fråga om du kan få komma och hjälpa till ett tag utan att det kostar dom något, bara för att få lite erfarenhet.

tackar för alla goda råd:bow:
jo hästskötarkunskaper har jag,tiibringade hela min barndom i stallet,på den tiden vad det enda jag gjorde va att hänga i stallet,så en del kan jag...
men det är ändå så att man är lite osäker,om man fixar det o så.men genom alla goda råd man fått här så känns det lite säkrare....:)

Fundera över om du kan tänka dig att vara fodervärd. Det kan vara en trygghet för dig i det fallet att du är osäker. Jag började med det som start efter ett längre hästuppehåll och det kändes skönt tyckte jag.
Ang foder så brukar man alltid höra sig för med tidigare hästägare om vad och hur mkt hästen har fått i foderväg. Sen är det upp till en själv om man tkr det verkar lagom mängder och vara en bra sammansättning utifrån den arbetsbelastning som hästen kommer att få. man får prova sig fram lite med kraftfodret anser jag.
Tänk efter vilken typ av personlighet du önskar hos hästen, en lugn och ngt långsam eller kanske en med fart i. Kunskaper? Bara riden eller kanske både riden o körd?
Det kommer säkert att gå bra om du tänker efter och skyndar långsamt.

vill ju hellst ha en lugn o stadig häst:D
gillar verkligen tinker oxå,har aldrig ridit en sån men hur är dom på ett ungefär??nån som vet...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 164
Senast: Eurydome
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 798
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve