Köpa häst

M

martina_laine

Hej! Jag ska troligen skaffa en häst snart, och undrar därför hur mycket det kostar? Jag skulle gärna vilja ha reda på hur mycket foder kostar? Betfor, havre? Hästen jag troligen ska köpa är ett fullblodsto på 12 år. Hon står nu på en ridskola med fina beteshagar. Och därför är jag lite orolig hur hon skulle trivas på det nya stället. Där finns det inte så mycket bete, men hon kommer att vara ute varje dag i alla fall. Någon som vet??:confused:

Är tacksam för svar
//Martina;)

Sv: Köpa häst

Hej!
Grattis till din kommande häst! :) :bump:

Jag har 3 hästar idag: en 4 årig isis och 2 vbl.
Islandshästen får bara yttepytte, mest för att han också ska få nåt, så räknat på 2 stora hästar kostar de mig per månad:

Hösilage (fri tillgång) 600:-
Betfor: 160:-
Pellets: 240:-
Lusern: 240:- (?)

Till det köper jag B-vitaminer och linfröolja

Beror mycket på var i landet du står. Vissa delar (Stockholm) är allt bra mycket dyrare än andra (landsbygden).

Vi betalar 2 kr/kg för hösilage, närmare 5 kr/kg för färdigfoder. 2 kr/kg för havre.

För att du ska få riktiga prisuppgifter föreslår jag att du kontrollerar med din närmsta foderhandlare (kanske Granngården). Det skiljer väldigt mycket mellan de olika ställena.

Om det är din första häst kan det vara skönt att stalla upp den i ett inackorderingsstall där du har foder och strö inkluderat, så du vet lite bättre var måndaskostnaden för hästen kommer att landa.

Fullblod är generellt sett svårfödda och kostar därför en hel del att föda, vårt fullblod kostar i hösilage (17 kg/dag) 1020 kr/månad (ungefär) och i kraftfoder (Hippo Alfa) 600 kr (ungefär). Tillkommer en skvätt betfor, linfröolja och vitaminer. Skulle tro ungefär 1800 kr/månad i det han äter. Halvblodet som är dräktig kostar inte i närheten så mycket i mat...

Sedan är det halm (strö alltså), närmare 500 kr/månad (småbalshalm).

Sjukvårdslådan är rätt omfattande just i höst/vinter eftersom det är mycket mugg, bara muggvården (vetflex-lindor á 35 kr/st, 2 om dagen) och Juvanestasalvan blir 2400 kr/månad, förhoppningsvis övergående om den här himla fukten ger sig någongång.

Och eftersom vi har eget stall kostar det en del med gödselhämtning, inredning till stallet, vård av paddock och staket etc en del, men det slipper ju de som står inackorderade.

Lycka till med ditt hästköp!

Det är ju väldigt varierande. Hö kostar mellan 1- 3.50 kg.
En säck hippo basic kostar hoss oss 108 kr för 25 kg. Ska du bara ha en häst så tycker jag att det är smidigare med pelletrerat kraft foder.

Det beror ju alldeles på hur mkt foder hästen behöver. Räkna med iaf 10kg hö/dag, det kostar mellan 1-4kr/kg, havre kostar ungefär det samma/kg, betforn ligger på runt 80kr/säck (25kg).

Hej! Jag ska troligen skaffa en häst snart, och undrar därför hur mycket det kostar? Jag skulle gärna vilja ha reda på hur mycket foder kostar? Betfor, havre? Hästen jag troligen ska köpa är ett fullblodsto på 12 år. Hon står nu på en ridskola med fina beteshagar. Och därför är jag lite orolig hur hon skulle trivas på det nya stället. Där finns det inte så mycket bete, men hon kommer att vara ute varje dag i alla fall. Någon som vet??:confused:

Är tacksam för svar
//Martina;)

Jag har räknat ut på ett ungefär att min gubbe äter för ca. 300 i månaden, men då är han mulle och äter mest grovfoder, grovfodret står för ca. 200 kr i månaden (= en storbal hö) han äter annars lite havre, lite korn + mineraler. Om jag inte envisades med att piffa upp hans krubba med morötter o frukt skulle han vara betydligt billigare i drift. ;) , det är faktiskt det som kostar av hans "kraftfoder".

Vi köper in hö gemensamt till vårat stall från en bonde och havre osv köper vi från samma bonde, Betfor, mineraler osv från Granngården. GG säljer också havre osv om du inte vill gå till en bonde. Du kan gå till Granngården o kika på säckarna av det som din blivande häst äter och så ser du vad det kostar, om du har hennes foderstat så vet du hur mycket som går åt så kan du räkna ut.

Be andra hästmänniskor rekommendera nån som säljer bra hö, så kan du ringa o fråga vad det kostar så vet du det också, med det infot så borde du kunna budgetera ganska precist.

Sen vet samma hästmänniskor vilka bönder som säljer havre o så.

Lycka till med hästen! :banana:

Kostar korn mer än havre? Vågar amn testa havre på en häst som gått på korn en längre tid?

Korn o havre är ungefär lika prismässigt. Varför fodras hästen med korn? Havrepigg? En del hästar blir ju tokiga av o äta havre o fodras då med korn ist. Dock har jag aldrig träffat på en havretokig häst på mina 35 hästår.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 889
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: warg
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30