Köpa häst?

W

Warhammer

Jag ska snart sälja min d-ponny och köpa stor häst och undrade hur många gånger ni provred/provhoppade hästen innan ni köpte den?

Skulle vara bra och veta...

Sv: Köpa häst?

Provred hästen 2 gånger... engång hoppade vi och red markarbete andra gången så red vi i skogen...
Visste redan väldigt mycket om hästen redan hade sett henne på tävling och så...

Då jag köpte ponny provred jag honom 4ggr ;)

1 gång. Red på en väg. I efterhand var det väl ingen superprovridning, men en bra häst fick jag :)
Provade inte att hoppa, men när jag haft honom typ 2 månader hoppade vi lite, och det visade sig att han var jätteduktig :)

Har inte köpt någon häst ännu, men jag har varit och kollat på en nyligen. Den provred jag 3 gånger, en gång hoppade jag, en red jag bara "vanlig" ridning i en hage, och sista gången red jag ut med den. Det fungerade bra, fast den hästen var ju för dyr :o

Första ponnyn jag köpte provred jag två gånger. Första gången kände jag lite allmänt på honom på marken, och hoppade några få låga naturhinder. Jag blev dökär i honom, och vi bestämde oss att prova igen då han bara stod ungefär 4 mil bort. Andra gången var min tränare med och vi hoppade litet.
Andra ponnyn jag köpte provred jag en gång på plats, och blev störtförälskad. Därefter fick jag låna hem honom en vecka för att min tränare, som inte hade någon som helst möjlighet att följa med och titta, skulle få se på honom. Även min hopptränare tittade på honom under hemvistelsen. Alltså hann jag rida honom ungefär 6-7 gånger innan jag köpte honom.

Har provridit alla hästar jag haft/har två gånger. Då två dagar i rad. Sett hästarna hanteras i stall och får då en bra uppfattning om hästens temperament.

3 gånger...

Första gången fick jag se henne longerad och ride och red en sväng själv..
Andra gången fick jag se henne löshoppad (om än bara 50 cm pga dåligt underlag så det var lite av en chansning att köpa henne) och red lite på henne
Tredje gången red jag ut på henne o sen blev det köp!

Kanske ska tillägga att hon var 4 år och lite riden och absoulut inte hoppad uppsuttet när jag provred..

Senast ändrad:

Första ponnyn red jag 4 ggr, först en hoppträning där ägaren red (kände lite på henne efteråt), red ut i skogen två gånger, och den fjärde hoppade jag för tränare.
Storhästen jag har nu provred jag bara två gånger eftersom han stod nere i Falkenberg och vi skulle åka hem till sthlm. Hopp + dressyr ena dagen och bara hoppning andra. Hade egentligen velat prova terrängen och ridit ut, kanske hoppat och ridit dressyr en gång till, men det gick ju inte. Kanske ska säga att jag letat häst i ett halvår då innan jag köpte honom.
Lycka till med ditt hästköp! ;)

ponnyn köptes osedd, inte ens en bild hade vi sett. Men det gick bra i alla fall, men inget jag skulle göra om på ett tag.

hästen reds 2 gånger. Första gången hoppade vi lite och andra gången red vi ut och red lite dressyr sen i ridhuset och fick samma gång också se honom löshoppas.

Provred honom bara en gång. Red lite markarbete och hoppade ett litet hinder. Hade inte så höga ambitioner när jag köpte honom, men det visade sig bli en superhäst.

Ponnyn provred jag en gång bara pga. att jag blev sjuk andra gången jag skulle rida. Men vi köpte henne iaf.

Storhästen provade jag två gånger, första gången hoppade jag och red markarbete i ridhus och andra gången red jag ut och hoppade lite på utebana samt ett litet "terränghinder"
Flera av mina kompisar visste vad det var för häst så jag pratade med många också.

Det var lite chansning med storhästen eftersom jag vill rida fälttävlan och hon hade aldrig gått det innan. Så jag hade helst velat testa henne i terrängen med men det har blivit väldigt bra ändå!

Min första häst provred jag en gång, och hoppade ett litet kryss bara då. Han var väldigt ung och outbildad, men jag fattade tycke för honom.
Min andra häst provred jag inte alls, för hon var inte inriden. :p

Min "pärla" hittade jag bland Bukeannonserna och mailade ägaren ett par ggr. När det var dags att provrida skadade jag knäet så provridningen fick vänta 1,5 mån. Ägaren tyckte jag verkade bra så hon tog bort annonsen och väntade med att sälja honom tills jag kunde rida. EN PÄRLA både ägaren och hästen!!!! När det var dags att provrida så red jag i ridhus båda dagarna. Testade hästen i alla gångarter, start - broms och hoppade några låga hinder..Eftersom jag fortfarande hade ont i knäet, men kunde gå, så blev mina insatser som ryttare ganska dåliga. Hästen kändes bra och priset stämde (prutade tom) Jag har alltid haft "tur" med ägarna när jag skaffat häst. Själv tror jag på öppen kommunikation och att båda är ärliga.. Jag har fortfarande kontakt med de fd ägarna till hästar jag ägt. Lycka till med hästletandet!!!

Varför åka och provrida en häst som e för dyr ??? :crazy:

MandarinPandarin skrev:
Har inte köpt någon häst ännu, men jag har varit och kollat på en nyligen. Den provred jag 3 gånger, en gång hoppade jag, en red jag bara "vanlig" ridning i en hage, och sista gången red jag ut med den. Det fungerade bra, fast den hästen var ju för dyr :o

hur kan man provrida en häst så många gånger när den egentligen är för dyr? Hur snällt är det mot hästen egentligen och ägaren?

Provred 2 ggr ;D En gång red jag "vanligt" å en gång hoppade jag lite :)

Jag provred bara en gång, bara testa gångarterna i ett minilitet ridhus (läs, åkte häst :angel: ).

Dock så var pållen på prov i 3 månader efter det så att provridningen blev skit hade ju ingen betydelse. "Min" tränare (rider för honom) följde med och godkände dessutom hästen.

Första gången jag red hästen va på min tränares anläggning när han va me, och då ville han testa den, så vi hoppade vattenmattor, kombinationer och allt möjligt på lååg höjd (hästen var knappt hoppad innan), sedan red jag honom en 2:a gång på stallet där han stod, red ut då, skritt, trav och galopp, sedan lite cavaletti i ridhuset. 3:e gången red jag dressyr i ridhuset..
Hade eg. redan bestämt mej för hästen 1:a gången, men min dressyrtränare ville att ja skulle ha ponny, så hon va på mig lite extra och sa att jag skulle prova honom så mkt. som möjligt så att jag skulle hinna upptäcka att det var fel häst, antar jag :p
Men det var absolut inte fel häst (behöver jag säja att jag har bytt dressyrtränare??)..

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 739
Senast: morgaine
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
960
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 725
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023