Köpa häst.

Dilli_Blue

Trådstartare
Detta kommer bli lite långt, men jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan.

Fick ett mail av min pappa för 2 dagar sen där han skrev följande:

"Hej Liza.Hoppas du mår bra.
Nu har Helena bestämt sig för att sälja Floppis & då tycker hon det var roligt om du kan köpa henne
för här omkring finns ingen som kan hantera henne.
Om du är intresserad får du köpa henne för 40,000:-
Om inte så kör vi henne till skåne den 26 december där räknar vi med att få ca 75,000:-
Du kan höra av dig så vi vet.
Ha det bra.Pappa & Helena"

Den här hästen är född -98 hon är ett sto e. Maistic-Falluer. Pappas sambo som vi här kallar Helena köpte detta sto när hon var ca 8 mån (då för ca 17,000:-). Jag bode då hemma hos de o hade stall o häst. Helena kan inte själv rida. Det är jag som har betalt allt till den här häst o de andra hästra vi hade. Jag ha själv uppfostrat hästen, det är jag som har ridit in henne och utbildat henne. Betalt alla träningar m.m. till Helenas häst. Mitt studiebidrag o min barnpension gick till pappas konto (sammanlagt ca 2500 :-)och sen fick jag 500:- i ahnden som jag fick göra vad jag ville för. För 2 år sen blev vi ovänner o jag fick fly därifrån. Jag älskade denna häst o jag sörjde henne i ett helt år för att jag inte kunde rida henne mer. Jag hade nästan fattat att jag kommer aldrig mer få denna häst för de kommer aldrig sälja henne o inte till mig..

Sen kom detta mail från pappa o jag började gråta när jag läste det, jag trode inte det var sant... Problemet är summan de vill att jag ska betala.. 40.000 :- är mkt för henne i nuläget pga hon är inte riden på MINST 8-12 mån. De ha haft andra att rida henne, men i hoppningen ha hon bara stannat med de, gått LB dressyr med predis godkjänt rreultat. Stammen är ju mkt bra, men det är mkt pengar. När jag hade henne när hon va 4,5 år ungefär hoppade jag 1 meters banor med henne o hon stannade ALDRIG med mig, inte en tanke på dte. Hon litade på mig, hon älskade mig. Hon tycker inte om nån annan, ingen där hemma kan hantera henne, de säger hon är ouppfostrad, men hon lyssnade på mig..

Till min fråga, ska jag bara gå med på att betala 40 000:- för hästen när hon ej är igång, ha inga superresultat de senaste 1,5 åren... Jag kankse till o med få "börja om" med henne o bygga upp hennes självförtroende igen.. det kan ta tid ju..

Men jag älskar värkligen denna häst.. Min pappa o Helena vill värkligen vända upp-och-ner på mitt liv, EN gång till..

Snälla, svara o hjälp mig....
 
Sv: Köpa häst.

Du har väl inget annat val om du vill köpa henne? De kommer ju som sagt annars att köra ner henne till Skåne och handelsstall där de säkert snabbt tar upp henne i säljbart skick men på hennes bekostnad, om det är så illa som du säger. Ett 6-årigt sto med bra stam och som du känner utan och innan + att ni funkar ihop, hur ofta hittar man en sån häst för 40'?

Kräv fullständig besiktning med röntgen och avdrag på priset om hon inte är helt ok. ;) Men jag tycker absolut att du ska köpa, i synnerhet som hon verkar ha potential om jag förstår dig rätt? Ev. dumheter som hon hunnit lägga sig till med kan snabbt gå över iom att du är den som hanterat henne tidigare och det blir miljöombyte och inte bara ägarbyte.
 
Sv: Köpa häst.

Du har rätt. Det är billigt, OM hon inte redan är förstörd på ett eller annat sätt, men som sagt ska honstå för besiktningskostnaden?? Kan jag säga vem hon ska åka till?? Jag gråter nu, jag vill ha den här hästen o visst snällt av de att jag har första tjing på henne, men som sagt den 26 kör de iväg henne o då e de kört för mig.. Vill inte ha nån annan häst än henne. Iof ha jag en 2,5 årig, men inte med denna stam o detta är ju ett sto med man kan ta föl på senare.. Detta är ända hästen min sambo godkänner att jag köper pga att det är "just hon" hade devatt en annan så hade de inte godkänt de..... Måste få min morfar på min sida med..
 
Sv: Köpa häst.

Du kan nog knappast pruta på priset om du inte ens trott att de skulle låta dig köpa henne alls. gör du det så säljer de ju bara till ngn annan. Det är nog take it or leave it som gäller. dessutom tycker jag 40.000 inte är ngt direkt överpris, såvida hästen inte är en problem häst och helt ofunktionell.
 
Sv: Köpa häst.

Tycker det är väldigt snålt å småaktigt av dem om du utbildat hästen å dessutom kostat på dig av dina egna pengar på den.
Skulle faktiskt blivit förbannad.
 
Sv: Köpa häst.

Tja, du kan försöka iaf? De borde åtminstone göra det om hon inte skulle gå igenom UA. Beroende på vad som ev. hittas kan du ju försöka omförhandla priset sen och eftersom det är din pappa borde du ju kunna få betala av?
 
Sv: Köpa häst.

Jag vet väl oxå att det inte är mkt pengar egentligen, bara de att jag tycker jag kunde ha fått nåt för att det är JAG som utbildat henne..
 
Sv: Köpa häst.

Pappa hävdar att om de säljer henne på "öppna marknaden" så få de ca 80 000 kr för henne, men de tro inte jag att det får, o varför sälja henne för 40 000 kr till mig när det kan få 80 000 kr???
 
Sv: Köpa häst.

Visst kan prislappen på henne hamna på 80', men då får de ju sen räkna bort uppstallning, klinikbesök, träning och provision på försäljningen... :smirk: I handen så kanske de inte får mer än vad du skulle betalt, beroende på hur många månader det tar att få henne i visbart skick och hitta rätt köpare. ;)

Med tanke på att de dessutom är i behov av pengarna nu så kan de kanske inte vänta på "rätt" köpare heller, utan hellre säljer till dig för fast pris och snabba pengar. :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst.

Kräv tillgång till hennes journaler så du vet om hon varit skadad någonting sedan du red henne för två år sedan, kontakta försäkringsbolaget och hör med dem men då måste du även ha fullmakt för det. Vad är hon försäkrad i för värde? Kan du överta försäkring och till försäljningspriset om det är högre?

Kräv en klinikbesiktning med röntgen, går hon igenom köp henne utan prut. Får hon anmärkning eller har anmärkningar i journaler och hos försäkringsbolag så säg att du vill omförhandla priset, efter hon är besiktigad. ;)

Oavsett vad hon varit med om är jag övertygad om att hon kommer funka med dig, om hon inte fått fysiska men. Att hon är ouppfostrad och besvärlig får du väl se som ett stort + eftersom det ger dig chansen att köpa henne till ett bra pris. Hästar är inte dumma, de vet snabbt vad som gäller och vem de kan köra över. Det är ju lite av det problemet för dem som har problemhästar, andra kan hantera dem galant medan ägaren inte kan göra något alls. Varför? Jo, hästen vet vad som gäller, här är det jag som lyder eller så är det jag som bestämmer. DU har mycket "gratis" som haft åren med henne som unghäst och hanterat och ridit in henne, ni två har redan gjort upp om vem som är boss. Självklart kan hon testa om det inte funkar att köra med dig, men det blir aldrig lika mycket bråk som med någon annan. Hon testar för att se om det går, funkar det inte så lägger hon ner istället för att testa igen. :D

Torka tårarna och ta ett snack med farsgubben och gör upp om en tid för besiktning. Köp henne och lev lyckliga i alla era dagar tillsammans. :idea:
 
Sv: Köpa häst.

TACK för dina råd o allt. Du ha liksom rätt i de du säger, jag har mkt "gratis" för jag haft henne när hon var liten..

Jag ha även en helt underbar svärmor som ha koll på ganska mkt o hon vill ju inte nåt ska gå fel nu när jag ha chansen till en bra häst.

Jag ska gå över till henne nu o prata om allt igen, om vad du ha skrivit bl.a

Jag hör av mig om hur det går. Mvh Dilli_Blue
 
Sv: Köpa häst.

Det verkar inte vara vilken häst som helst utan en som ligger dig varmt om hjärtat, så jag anser att om du kan köpa henne annars ångrar du dig.
Men jag tycker det är tråkigt att din pappa inte kan vara lite schysst snacka om att bara se pengarna.Hoppas han inte har fler hästar..
Som sagt hade de kunnat få 80.000 så hade de nog sålt henne för det eftersom de har pengabrist, men det är svårt att sälja en häst man inte kan hantera tror jag.
Men kort å gott följ ditt hjärta så blir det säkert bra
 
Sv: Köpa häst.

chrysler skrev:
Tycker det är väldigt snålt å småaktigt av dem om du utbildat hästen å dessutom kostat på dig av dina egna pengar på den.
Skulle faktiskt blivit förbannad.

Jag tror inte pappan lyckades hålla barn + häst för 2500kr/mån, så frågan är väl vem som egentligen betalat... OBS Jag tycker det är helt OK att det kostar att ha barn, men de har ofta inte en susning om hur dyra de egentligen är. En flicka på 15-18 år kostar väl enligt socialbidragsnormen runt 2200 kr/månad? Studiebidrag får man inte hela året.

Att ta "alla kostnader" (stall, foder, hovvård, försäkring, veterinärvård, träningar, utrustning...) för den här hästen och de andra måste ha krävt extrajobb, jag tror inte det räcker med 500kr/månad ens om man räknar med 0 kr i andra utgifter.

Dilli_Blue: Tolka nu inte detta som att jag inte tycker det är tragiskt när det blir så här, barn "borde ha rätt" att kunna vänta sig mer stöd av sina föräldrar, det här påpekandet är egentligen bara en liten parantes! Jag hoppas det löser sig med hästaffären och önskar dig verkligen lycka till!
 
Sv: Köpa häst.

Jag håller tummarna att affären blir av och att allt går bra utan en massa trassel. :love: Även om det är jobbigt av olika anledningar, så försök att håll dig lugn och visa inte om du bli upprörd när du träffar dem igen efter de här åren. Försök stäng av och tänk istället på allt det roliga som väntar dig och din älskade vän.

Berätta hur det går, både under och efter köpet när hon kommit hem till er. :)
 
Sv: Köpa häst.

Om man har eget stall så tror jag inte hästen skulle kosta 2000 i månaden(det är klart, köper man det dyraste av allt så kan man säkert lyckas men ingen är väl så dum?), dessutom så tycker jag ändå det hade varit rätt att ägaren betalt för hästen oxå pga att det var dennas häst å inte utnyttja en stackars tonåring.

Tex hö:3kr/kg, 10 kg/dag/månad:930kr.Foder 2kg/dag:62kg/mån.Ca 2 fodersäckar á 150kr:300kr.Spån är oftast engångsbelopp då man köper så mkt som möjligt å kanske räcker 4-5 månader.
Utrustning oxå engångsbelopp om inget går paj me kan kosta nog så mkt för en stackars tonåring som får 500/mån att röra sig med.

Detta är vad jag räknat ut på mina hästar.Avmaskning/vet vård mm oxå engångskostnader som man inte behöver ta med varje månad, även om jag tycker ägare ska stå för dessa.
 
Sv: Köpa häst.

Dilli_Blue skrev:
Det är jag som har betalt allt till den här häst o de andra hästra vi hade. Jag ha själv uppfostrat hästen, det är jag som har ridit in henne och utbildat henne. Betalt alla träningar m.m. till Helenas häst.

OM det stämmer att du utbildat och tränat hästen, och betalat träningar och kringkostnader till detta - så har ju du till stor del bidragit till värdeökningen på hästen, egentligen.

Känns lite konstigt att "pruta" med sin egen pappa kanske, sin pappa brukar man ju ha med i "sitt eget lag" liksom, när man ska göra affärer :crazy: . Men det jag hade försökt att argumentera om är just värdeökningen...

Räkna ut på en höft vad du haft för kostnader i samband med träning (instruktör, ev bensinpengar, ev transporthyra mm). Inte på öret såklart, utan uppskatta bara. Om det är någon speciell utrustning / förbrukningsvaror som krävts just för träningens skull. (Tänker inte på "basföda" eller en vanlig standardsadel, utan annat som du betalat med koppling till träningen.) Vill du vara riktigt vass kan du även uppskatta tidsåtgången för träningen, och klämma till med en (låg) timpenning. Gissar det rör sig om vääldigt många timmar...

Ta sedan en diskussion med din pappa om att "jag har lagt ner tid och pengar på att hjälpa er höja värdet på denna häst, och det är inte mer än rätt att jag kompenseras för detta när jag köper loss hästen. Utan mitt engagemang, min tid och mina pengar hade hästen inte fått det värdet den har idag." Dvs om hästen inte utbildats alls, utan gått och skruttat i hagen istället. Be honom jämföra kostnaden för att ha hästen hos professionell tränare istället, så inser han att de kommit hyggligt billigt undan ;) .

Kanske ett tips.

Men att ha hittat drömhästen, som man VET att man trivs ihop med, är guld värt tycker jag själv! I det perspektivet kanske 40000 är överkomligt - t o m värt priset för just dig. (Fast jag har svårt att släppa att det är din pappa som härjar om pengarna :crazy: )

Lycka till i alla fall, hur det än går!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa häst.

hej vad säger lagen idetta fall typ familje juridik och är du över 18
bast men du kan ta ut din arvodel av gubben elakt nog kanske!
och få det i hästen efter som du lagt ner jävligt mycket jobb,
och borde få den lite billigare av honom eller de två?
eller måste lösa ut andra syskon?
fråga någon advokat vad som gäller i familje juridiskt sett,vems som har rätten på sin sida ,jag skulle inte låta det gå spårlöst förbi,
men jag vet heller inte era relationer och vem vill ändra på detta?
men försök att göra upp affären igodo ton sas! som kan göra att era
relationer ändras????
och alla pengar du lagt ner på hästen under din tid hos honom ,
och allt jobb.så länge det gäller sådana affärer !
men ta hjälp av någon iallafall! :devil: :banana: :confused:
 
Sv: Köpa häst.

Den klassiska lösningen enligt dig, anlita advokat?! :eek: Jösses, snacka om att starta 3:e världskriget så fort du inbillar dig något. Tror du verkligen att hon har den minsta lilla chans att kräva av sin pappas sambo, att hon ska ha rätt till del i hästen? Oavsett om hon har lagt ut pengar, tid och kunskap så tror jag inte hon har några kvitton eller löften som skulle styrka hennes sak.

Risken är snarare ännu större att hon förlorar sin ögonsten för gott om hon lyssnar på dig. Det bästa för alla inblandade är att försöka lösa det här utan att någon ska känna sig förfördelad och orättvist behandlad. Om det är en bra häst så är 40' ett mycket bra pris, i synnerhet som trådskaparen i fråga både känner hästen och vet vilka kvalitéer den besitter. Ska hon då börja riva upp himmel och helvete lär erbjudandet dras tillbaka blixtsnabbt och hon skulle inte få köpa den ens för 80' då prestige blandas in. :crazy:

Det här kan ju faktiskt vara en fredstrevare från hennes fars sida, ska hon då riskera att allt går i stöpet pga dina som vanligt underliga råd?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 755
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 990
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 803
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 296
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Tamråttor flyttar in
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp