Köpa häst vid 50+

Velig

Trådstartare
Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske måste sälja i framtiden pga din egen ålder? Jag personligen vill ha en häst för lättare ridning/träning/motion och samvaro. Har tittat på triangelmärkta hästar. Känner att jag vill gärna ge en "förbrukad" häst en ny chans till ett fint liv. Kan tillägga att sälja hästen är inget alternativ för mig då jag blir så fäst vid mina djur. Berätta gärna er historia.

Jag har tyvärr ingen historia att dela då jag inte hunnit bli gammal än, men jag tycker det låter jätte fint att ge en gammal häst en chans. De finns massor som behöver ett hem 🥰

Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske måste sälja i framtiden pga din egen ålder? Jag personligen vill ha en häst för lättare ridning/träning/motion och samvaro. Har tittat på triangelmärkta hästar. Känner att jag vill gärna ge en "förbrukad" häst en ny chans till ett fint liv. Kan tillägga att sälja hästen är inget alternativ för mig då jag blir så fäst vid mina djur. Berätta gärna er historia.
Nu är inte jag så gammal. Men har en bekant som köpt unghäst på 3 år och hen själv är 60+. Hen trodde unghästen skulle vara lugn och orädd för allt... Den hästen är rätt så explosiv och flyktbenägen. Hen själv blev rekommenderad att köpa en unghäst för de äldre hästarna går sönder lättare tydligen... :cautious: Men nu har hästen fått stå i några månader för att växa på sig i kropp och knopp. Å hen vågar inte rida den just nu. Vilket är förståeligt.

Så mitt tips är köp en häst som du kan njuta tillsammans med. Om det är en unghäst med mycket jobb du vill ha så kör på det. Annars köp den som du får en bra magkänsla av. ❤️

Jag är 54 - min ålder är inte en parameter jag tycker att jag behöver ta hänsyn till vid ett eventuellt hästköp. Min nuvarande gård köpte jag när jag var precis 50, flyttade hit ensam sommaren -21 med två hästar - en sjuåring och en fyraåring. Senare samma år flyttade min dotter hit med sina två hästar och sen dess har vi bott så - två vuxna och fyra hästar som i nuläget är mellan 8 och 19 år gamla. Min ridhäst är 11 (han som var 7 när jag flyttade in). Och utöver hästarna vi har hemma äger vi ett avelssto och hennes två avkommor som är 1 respektive 3 år i år.

Skulle jag ha bara en häst hade det ju i nuläget varit min 11-åring. Och skulle jag köpt ny häst nu hade det blivit en yngre inriden men inte "färdig". Men det har ju mest med mina preferenser att göra, inte min ålder. Det enda jag tycker att åldern påverkar är ATT jag faktiskt köper den där hästen, flyttar till gård, gör det jag vill medan jag kan eftersom jag vet att livet inte är oändligt.

Jag blir 57 i år. Har precis köpt en 4-årig valack. Ej inriden, men sutten på i skritt. Jag skyndar långsamt och går promenader, förbereder för inkörning, tömkör och longerar. Och borstar, gosar förstås. Har haft sadelutprovare på besök och ska hämta en sadel i morgon. Men jag väntar med uppsittning tills vi har ett bra underlag. Kanske tar hjälp av unghästutbildare de första uppsittningarna. Tar det som det kommer. Kanske lämnar bort lite senare med för utbildning. Planen är att ha honom kvar så länge jag kan. Det är en islandshäst.

Jag är 57 och köpte en tanthäst i våras, 10-årig kallblodstravare. Min ridning är åt det lugna hållet numera, men för den skull behöver man ju inte köpa en halvtrasig åldring. Det är ju inte direkt så att man är döende bara för att man passerat 50. Köp den häst DU vill ha, som passar till den ridning du sysslar med!

Jag gav mig själv två hingstföl i lite försenad 50-årspresent (numera valacker). :D Planen är att få bli gammal/äldre tillsammans med dem båda två men livet är skört så jag njuter så länge vi alla får vara friska. Jag vill absolut inte heller sälja men ville samtidigt så gärna ha unghästar igen så jag chansar på att det går vägen.

Från början kände jag mest tvek om jag skulle fixa en till dressyrstammad halvblodshäst numera mht många år sedan jag senast red unghäst, men hittills har han varit "den lätte". Känslig men sällan rädd. Nordsvensken är inte farlig på något sätt men lite mer krävande pga att han är en allmänt mer ängslig själ som behöver introduceras försiktigt till nya saker.

Håller dock med om att det viktiga är att var och en väljer häst/hästar som man själv kan ha roligt med, inte som gör en rädd eller osäker.

Min granne köpte en tvååring när han fyllde 80. Han hävdade att hästarna höll honom ung :) Jag har precis fyllt 50 och när jag ska köpa ny häst så ska jag unna mig en helst inkörd, välutbildad häst eftersom jag nu har råd med det.

Nu är de inga 45åringar i stallet utan de är den äldre generationen som skaffat unghästar här. 60+ och de är en salig blandning.

Många är osäkra över sina hästar, definitivt lite rädd för dem i olika sammanhang och någon har inte vågat rida sin häst på 1år utan longerar och promenerar bara för att de köper SUPER FINA hästar, reaktiva, högt i blod och unga. 4-7år och vissa även om de är äldre har ingen världsvana. Och så blir de oroligt när saker inte funkar osv och så sker de olyckor. 🥺

Så där skulle jag nog ändå säga att man kanske har de roligare med en äldre häst än att de blir pannkaka helatiden 😅

Men vi har såklart äldre som klarar av sin unghäst också!!! Men jag tror bara man behöver vara ärlig mot sig själv med vad man klarar av och vad man vill få ut av sin häst ☺️🙌

Jag har avlat ett föl till mig själv vid den unga och ärliga fräscha åldern av 54. :D

Så dum är jag. Ridhästen som jag skall rida i väntan på att den unge gossen växer upp, är fyra, snart fem år. Henne har jag haft sedan hon var två.

Jag är oförbätterlig med mina unghästar.

Egentligen skulle jag inte ha två, och inte unga hästar, utan EN som var välutbildad och vuxen och trevlig.

Men jag är så fäst vid mammahäst och likaså hennes fina fölunge.

Men utifrån tråden så tänker jag att vi alla är olika. En del skall inte has unghästar oavsett hur gamla eller unga de är.

Mina egna tonårsbarn tycker att jag är galen, de hade aldrig vågat/orkat/engagerat sig på det viset som en unghäst kräver.

Så man skall lyssna på sig själv och sätta mål efter intresse och så är det väl bra med viss självinsikt....

Om jag nu har någon sådan. (jag jag dock stor vana av unghäst)

Om det är din första häst kan du inte köpa en för gammal och säker. Det ska vara kul att ha häst! Tänk inte för mycket på att det kanske inte blir så lång tid. Hellre 1 bra år än 10 jobbiga!!!

Ålder är bara en siffra! 😃
Jag fyller 47 och har en åttaåring, en sexåring, en fyraåring, två treåringar, en tvååring och ett dräktigt sto. Två ston ska betäckas i år. Jag älskar unghästar!
Inga planer på att någon annan än jag ska rida in de som inte är inridna/tillverkade än! 😛

Så jag tycker inte du ska ta hänsyn alls till din ålder när du köper häst, du är ju ung än! Köp den hästen du vill ha och som passar dig.

För mig spelar det stor roll om man ridit kontinuerligt eller inte. Att rida in en unghäst när man inte ridit på flera år är nog tufft oavsett ålder :)
Det har du helt rätt i och jag inser att jag inte tog med det i mitt tidigare inlägg - jag är alltså 54 och har ridit kontinuerligt sen jag var 8. Hade det funnits ett 10-. eller 20-årigt glapp nånstans så hade det givetvis påverkat både ridvana och ridskicklighet, men som det är nu är jag ju en bättre ryttare nu än när jag var ung eftersom jag har mer vana och mer kunskap nu än då. Det lilla som jag eventuellt tappat i muskelstyrka sen 20-årsåldern vägs mer än väl upp av att jag kan och vet mer, liksom :) Det hade såklart varit mycket tuffare att ha tappat BÅDE muskelstyrka/smidighet OCH häst- och ridvana efter ett långt uppehåll, men det hade det ju varit oavsett ålder!

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 420
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 959
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 957
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 800
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II