Köpa häst utan känd bakgrund

stjarnfrugt

Trådstartare
Ni som köpt hästar vars bakgrund inte gått att spåra, hur gör ni på bästa sätt för att vara så säker som möjligt på att den är frisk och inte bara vilats ohalt eller annat lurt?

Är det nåt speciellt man bör göra i och med veterinärbesiktning då man köper en sådan häst, för att det ska räknas som att man uppfyllt sin undersökningsplikt tillräckligt? Tex utökad undersökning med röntgen, blodprov eller annat.
Det kan ju vara svårt att veta vad hästen haft för uppväxt, inridning, utfodring osv. Allt kan man ju inte få reda på, men är det lite "frisk vågat hälften vunnet" man får tänka? Iofs är det ju ganska sällan man vet allt om hästen man köper, men ofta kan man ju spåra sig bakvägen. Med importer tex känns ju det ganska svårt och det är främst dessa jag tänker på.

Min senaste häst kom så långt bak jag vet från ett försäljningsstall av mindre seriös grad, men jag var i samma stall som hästen och visste exakt vad han gjort de tre sista åren innan jag köpte honom, inkl endel skadehistorik.
Nästa gång jag köper häst är det inte bara för promenadridning, så hållbarhet och ridbarhet känns lite mer viktig att få klartecken i. Provrida många ggr kan man ju alltid göra, men jag tänkte mer på det hälsomässiga som man inte ser.

(Ja, det är sådant jag grubblar över såhär på lördagkvällen :angel:)

Senast ändrad:
Sv: Köpa häst utan känd bakgrund

Du kan be hästens ägare om tillåtelse att få veta hästens sjukdomshistoria. Det är bara till att ta kontakt med veterinären så skickar de eventuella papper till dig med gamla besök hos hästen. Om ägaren inte går med på att ge dig tillåtelse till det, då är det ju något lurt med hästen och då hade jag avstått från att köpa den.

Ja men om fd ägaren inte har så bra koll på historiken? Har man bara ägt hästen i ett år eller nån månad kanske man inte vet så mkt själv...

du tänker på importer? inom sverige så går det nämligen alltids att spåra.

säkraste är ju att inte köpa en sån, men köpa alla hästar direkt från en seriösa uppfödare....

men om jag hittade en import som jag tyckte om så skulle jag röntga rygg och ben och ta blodprov så den inte har smärtställande eller lugnande i kroppen. så mkt mer kan man ju inte göra tyvärr. ultraljuda senorna kan man iofs göra, fast det brukar oftast synas/kännas om den haft skador där.

Jag köpte en häst för två år sedan som var import från Danmark, inköpt på en hästmarknad samma sommar så de jag köpte av hade alltså bara haft henne några månader.

Det finns ingen info alls om min häst, varken stam eller ålder, inga papper alls.
Det enda de hade fått veta var att hon var fem och att hon hade gått som sälskap hela sitt liv.

Deras veterinär åldersbestämde henne via tänderna att hon skulle vara sju år och de "red in" henne snabbt och hon gick på ridskola när jag köpte henne.
De sa att de inte trodde att hon bara hade gått som sällskapshäst eftersom hon accepterade sadel och träns direkt och inte protesterade när de satt upp.

Vi har väldigt olika beskrivning av hästen jag och säljaren;) enligt dem kunde vem som helst rida henne och hon fungerade super även på nybörjarlektionerna.
Enligt mej kunde hon leka följa John;) och hon lät vem som helst åka.
När övriga skrittade så skrittade hon, travade de så travade hon och galopperade de så galopperade hon.

Hon kunde inte något alls, hon förstod inte skänkel eller tygeltag.

Det visade sig senare att hon var fem år, jag bad en veterinär som är duktig på tänder att bedöma hennes ålder och jag tror mer på att hon har gått som sällskap hela sitt liv.
Gissningsvis i en mindre platt hage eftersom hon hade väldigt svårt med det här att hålla koll på sina ben, det var mycket snubbel och hon klarade inte av branta backar i början, backar som hon idag lätt och ledigt springer upp och nerför i hagen.

Det jag kanske skulle gjort annorlunda var att be någon annan bedömma hennes ålder innan köp.

Nu spelar det mej ingen roll att hon var yngre och att hon växte men det hade ju varit surt om hon skulle blivit tävlad som ponny.

Om jag skulle köpa igen men som tävlingshäst så hade jag röntgat, tagit blodprover för koll av ev. tidigare sjukdomar och brister och andra preparat.
Jag hade bett någon som var duktig på rörelseapparaten att bedöma både fritt och under ryttare.
Beroende på ras hade jag röntgat has och kotleder.
Jag hade bett en duktig hovslagare bedöma hovarna och jag hade provridit många gånger i olika situationer och väder för att se reaktioner.

Jag köpte min häst främst som sällskap till vår andra häst då min andra häst dog:cry: men hon är idag min bästa vän:love:

Det gäller ju bara om man vet veterinären. Det finns rätt många som har minst två veterinärer, ens om vaccinerar och kanske behandlar akut kolik, och en som har de tunga grejorna som hältor och andra mindre kul grejor. Får man då bara en av veterinärerna - den som vaccinerar - ger det ju en helt skev bild av hästens status.

TS: vill man vara absolut säker på hästens status gäller att den är igång på den nivå du avser att bruka den (kanske tävlingsresultat/deltaganden som verifierar att hästen är igång?), och en ordentlig besiktning där det verkligen tittas extra på hur hästen rör sig, exteriör, hovar etc. Och självklart böjprov och extrakoll (röntgen) om det finns några frågetecken.

En följdfråga; om det inte finns papper eller pass, hur gör man då?

Tack för ditt svar, jag tänker på importer (i Sverige kan man ju som sagt med lite detektivarbete spåra rätt bra).

Jag har alltid känt mig lite skrajsen för att köpa importhäst just pga okänd historia. Men jag ser ju att många gör det och är nöjda så jag undrar hur man ska gå till väga för ett lyckat resultat... Givetvis kan man ha otur med alla hästköp, men jag tycker att man kan och ska göra det mesta för att undvika tråkigheter.

För mig är det kanske inte aktuellt att köpa från uppfödare då många inte behåller hästarna tills de är färdiga så att säga. Hade jag varit ute efter unghäst hade jag nog garanterat vänt mig till uppfödare i första hand. Vad jag är ute efter är en häst som är utbildad och kanske inte nödvändigtvis tävlad så mkt (för jag är inte gjord av pengar), men välhanterad och tränad i dressyr och hoppning. Inte yngre än 8 år helst och mkh 150-160. När det gäller äldre läromästare skulle jag kanske inte våga mig på en import, jag inbillar mig att de ofta är slutkörda. Men en yngre förmåga som inte tävlat kanske har större chans att vara frisk? Lite så tänker jag. Prisklassen jag tänkte mig är väl 50-75k.

Jag har ändå ett tag kvar innan hästköp är aktuellt, men jag vill förbereda mig så bra det går :)

Senast ändrad:

Ja, att hästen är igång är ett krav. Jag hade inte tänkt tävla mkt men jag vill ändå se att hästen håller för träningsridning och att den gjort det. Jag är livrädd för att hästen ska ha vilats ohalt och sedan satts igång precis så att den har kondis för visning men kommer gå sönder inom ett år igen...
Min nivå är "hobbyridning i dressyr och hoppning för tränare 1 gng/vecka" och min ambitionsnivå är att med tiden kunna rida dressyr på LA-MSV träningsnivå (tävlingsresultat ganska oviktigt) och hoppa 110-120. I framtiden kanske jag vill tävla, och tills dess vill jag rida "fullt ut" i dressyr och hoppning för tränare. Det ska hästen hålla för.

Senast ändrad:

Finns det inga papper eller pass på hästen avstår jag från köp. Tycker det är lika illa som att inte ha gjort ägarbyten på hästen.

Pass är det ju faktiskt lag på dessutom.

En följdfråga; om det inte finns papper eller pass, hur gör man då?

Hästar måste ha pass för att få säljas i Sverige om jag inte har fattat helt fel, hur det är i övriga Europa vet jag inte men visst finns det folk som säljer utan papper och pass, det är ju min importhäst ett bevis på.

Sedan kan det ju vara så att hon har haft pass men att det inte skickats med till marknaden, men min var inte chipmärkt heller förren de jag köpte henne utav gjorde det och fixade pass till henne.

Man kan ju ordna pass även på en okänd häst, i mitt fall är hon reggad hos svenskridponny.

Jag har köpt ett par hästar med bakgrund jag inte känt till. Precis som i ditt första inlägg så resonerar jag som så att "friskt vågat hälften vunnit".

Gör en ordentlig vet besiktning. När du provrider hästen så märker du ju hur mycket den kan, hur grön eller välriden den verkar vara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 997
Senast: morgaine
·
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt... 6 7 8
Svar
155
· Visningar
16 268
Senast: Targa
·
Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
4 105
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Har varit delaktig som rådgivare till en köpare av en trevlig 8-årig dressyrhäst. Hästen såldes (för drygt en månad sen) för ett... 2
Svar
36
· Visningar
7 533
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka