Sv: köpa häst som är registrerad som död?
Annars hamnar de i en annan stamboksdel och i princip räknas de som en 'korsning' men med si eller så hög andel 'rent blod' så vissa stamboksdelar hästar tillåts tävla.
Hästarna i tredje stamboken (eller sidoregistret som det tydligen heter numera) räknas definitivt inte som "korsningar", då ID-kontroll genom blodtypning måste ske.
Anledningen till att det blev en tredje stambok var ju som jag skrev tidigare, att lagen om hästpass var i antågande och Jordbruksverket ålade ST att registrera travstammade hästar - vare sig de var tänkta för travet eller ej.
Stoet som var mamma till mitt sto var dräktig när hon såldes som körhäst. Fölet som sedan föddes var aldrig tänkt för travet, varför hon inte frysmärktes eller registrerades.
Jag köpte henne när hon var nio år, det var 2001, och det var många turer innan jag fick henne registrerad i rätt stambok. Jag hade kunnat registrera henne med okänd stam hos SH, men valde att avvakta ST:s tredje stambok. Jag ringde och "trakasserade" ST minst en gång varje vecka för att höra hur långt planerna framskridit
Sedan min häst blodtypats och konturdiagram utfärdats, och sedan jag skickat in kvitto på betald språngavgift och kvitto på UL-undersökning, blev hon registrerad i den tredje stamboken när den kom 2001. Alltså i rätt stambok och med rätt härstamning. Och stamboksnumret, SKT1, fick hon nog på grund av att jag legat på som en igel med registreringen