Köpa häst - realistisk prisförväntan

chandelier

Trådstartare
Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle jag vilja veta ungefär vilket prisspann jag kommer behöva leta inom. Hur mycket skulle ni uppskatta att jag får betala för:

Tanken är att träna dressyr och hoppa småhinder för skojs skull, ingen tävling
- sto eller valack
- 10-15 år
- högre än 160 cm
- allroundhäst
- dressyrutbildad: gärna kunna skolor och byten, behöver inte vara perfekt men grunden satt
- hoppning upp till 1 m
- behöver inte vara tävlad
- trafiksäker
- kunna rida ut själv och med sällskap
- snäll i hantering, skoning, veterinär etc

150-200 nånting? Det är ju lite köparens marknad men just hästar med befästa byten som inte är för gamla vill nog alla ha 😅

Och dressyrhästar som regelbundet hoppar runt metern. De flesta jag pratat med som hoppar med sina dressyrhästar stannar runt 70cm

Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle jag vilja veta ungefär vilket prisspann jag kommer behöva leta inom. Hur mycket skulle ni uppskatta att jag får betala för:

Tanken är att träna dressyr och hoppa småhinder för skojs skull, ingen tävling
- sto eller valack
- 10-15 år
- högre än 160 cm
- allroundhäst
- dressyrutbildad: gärna kunna skolor och byten, behöver inte vara perfekt men grunden satt
- hoppning upp till 1 m
- trafiksäker
Minst 200 000 skulle jag säga

Jag som hoppats på att klara mig med en budget på 100000-150000 🙈 hoppnivån är egentligen inte viktig 1 m är väl min maxgräns vad jag vågar hoppa, hästen ska tycka att det är kul med småskutt.

Jag som hoppats på att klara mig med en budget på 100000-150000 🙈 hoppnivån är egentligen inte viktig 1 m är väl min maxgräns vad jag vågar hoppa, hästen ska tycka att det är kul med småskutt.
Nu har jag inte kikat sen förra sommaren men du ska nog ha en enorm tur eller kunna acceptera något större "men.." kring tex hälsa/skadehistorik/etc om du ska hitta det inom den budgeten. Annars bör du nog byta ut första siffran mot en 2a

Jag tänker nog tvärtom - det låter inte orimligt. Men det beror ju mycket på hästens kapacitet och vilken kvalitet man vill ha. En 15-åring med trista gångarter som med knapp nöd kravlar runt LC, går att flytta bogarna på, och ibland kan slänga över mellan galopperna borde du kunna hitta för det priset. En 10-åring som är redo för Msv kostar väldigt mycket mer.

En häst med just denna punkten: "- dressyrutbildad: gärna kunna skolor och byten, behöver inte vara perfekt men grunden satt"
Och som desutssom är okomplicerat. 200+

Om du kan accepterar "problem" som röngtenförändringar och såna grejor kan du nog komma ner i pris. Men just såna hästar som alla vill ha är dyra och har inte sett många såna till salu heller.

Jag tänker nog tvärtom - det låter inte orimligt. Men det beror ju mycket på hästens kapacitet och vilken kvalitet man vill ha. En 15-åring med trista gångarter som med knapp nöd kravlar runt LC, går att flytta bogarna på, och ibland kan slänga över mellan galopperna borde du kunna hitta för det priset. En 10-åring som är redo för Msv kostar väldigt mycket mer.
Ja det är ju det spannet också. Jag har som sagt inga tävlingsambitioner alls utan vill kunna träna, utvecklas och ha kul med en trevlig känsla. Hästen behöver inte vara helt klar och göra perfekta öppnor/slutor/byten men jag vill att grunden ska finnas.

Men lägg till kraven på trafiksäker, kunna ridas ut själv och snäll i all hantering. Lättlastad med?
Hela kravlistan är ju allt vad alla hobbyryttare vill ha.

Sedan ska den väl också vara skadefri, inga röntgenfynd, kunna stå själv i box och hage, inte spooka ur i ridhus tillsammans med andra eller på uteritt när snöskoter/fyrhjuling/motorcross eller älgarna dyker upp.

Men är man beredd att chansa på en import från tex Polen kan det gå att hitta fynd. Men inga garantier.

Men lägg till kraven på trafiksäker, kunna ridas ut själv och snäll i all hantering. Lättlastad med?

Sedan ska den väl också vara skadefri, inga röntgenfynd, kunna stå själv i box och hage, inte spooka ur i ridhus tillsammans med andra eller på uteritt när snöskoter/fyrhjuling/motorcross eller älgarna dyker upp.

Men är man beredd att chansa på en import från tex Polen kan det gå att hitta fynd. Men inga garantier.
Jag tänker att önskelistan kanske får reduceras något när det är dags att börja leta 😅 alternativt öka sparkontot

Det är inte "grunden satt" avseende skolor och byten

Och vad alla ridskolor vill ha med, så kunde de hitta det som beskrivs för 100 - 150 skulle de hjula av lycka. Istället för att köpa outbildade irländska importer för samma prislapp 🙈

Ja det är ju det spannet också. Jag har som sagt inga tävlingsambitioner alls utan vill kunna träna, utvecklas och ha kul med en trevlig känsla. Hästen behöver inte vara helt klar och göra perfekta öppnor/slutor/byten men jag vill att grunden ska finnas.
Men om du inte vill tävla eller har ambitioner annat än "trevlig hobby häst". Varför då skolor och byten? En häst som kan skolor och byten är högtutbildat och jag förstår inte riktigt hur du menar med grunden? Kanske du menar att byten inte är befästa då? men ändå när jag har sett liknande hästar på annons har prislappen också varit hög.

Jag hade tänkt om man ändå vill ner i pris, köpa sig en trevlig läromästare då istället? och kan skrota kravet med byten mm. eller vara beredd att köpa någon som har skavanker.

Jag köpte en häst som på pappret var allt det där (nästan, slutor vet jag inte om han faktiskt kunde?) men i grunden hopphäst (BWP). Tyckte jag hade tagit i ordentligt och lade 125000. Han var 15 år, hade tävlat 1.20 hoppning i Holland, inte tävlat dressyr. Han fanns i Sverige, men bara sedan tre veckor tillbaka. Sades att vem som helst kunde rida och det fanns trevliga filmer och bilder. Åkte och provred och han motsvarade beskrivningen, så jag lade handpenning och fick honom hemlevererad efter några veckor. Han var supersnäll i all hantering, men något svår att lasta ensam, men om man var två och hade en lina gick han på utan knussel.

Fick veta bara sådär i förbifarten att förresten, han har stått i ett halvår och behöver ridas igång, så jag tog det lite lugnt i början. Åkte av första gången vi fattade galopp för han blev rädd för sin egen fis och skuttade åt sidan och jag var helt oförberedd. Fnissade bara lite och hoppade upp igen och fortsatte. Han jade jättefina gångarter och verkade väl inriden och utbildad och efter ett tag började jag rida honom på ridlektioner och han funkade klockrent i grupp. Men han blev rädd för ALLT och hoppade åt sidan för jackor, täcken, folk på läktaren, solstrålar osv. Först blev jag också rädd, men lärde mig till sist att hantera det. Han funkade superbra på uteritter ensam och med sällskap, inte många rädslor eller skutt där. Tills katastrofen inträffade och han blev rädd för något (på läktaren? i spegeln? vid dörren?) och stegrade och vände runt samtidigt så vi välte över och jag fick honom över ena benet. Efter det vågade jag inte rida honom (på ett tag). Han skickades på tillridning, blev halt, rehab, skickades på försäljning, jag tog tillbaka honom och fortsatte rida honom på lektioner och hoppträningar (trots problem med att hålla honom efter hinder) och allt var frid och fröjd ett tag, tills han kändes oren och han blev utdömd för artros. Jag kan inte bevisa något, men jag tänker nog att han var avställd pga samma skador/besvär och att han funkade ett tag efter behandlingen, men problemen fanns ju kvar. Hade jag röntgat innan köp hade jag åtminstone vetat.

Lärdomen av detta då? Köp inte så pass dyr häst utan att röntga, fråga om allt man kan tänka sig (mina efterforskningar i efterhand visade att han utmättes från förra ägarna i Holland som var ett företag, inte att "ägarens dotter tröttnade" som min säljare sa och att han hoppats på Hackamore av dem, att han tävlats av ridskoleelever på ridskoletävlingar och inte på någon officiell tävling och förmodligen också varit ridskolehäst) , provrid flera gånger om det behövs. Importerad häst utan historik är en chansning, även om den står i Sverige nu.

Men om du inte vill tävla eller har ambitioner annat än "trevlig hobby häst". Varför då skolor och byten? En häst som kan skolor och byten är högtutbildat och jag förstår inte riktigt hur du menar med grunden? Kanske du menar att byten inte är befästa då? men ändå när jag har sett liknande hästar på annons har prislappen också varit hög.

Jag hade tänkt om man ändå vill ner i pris, köpa sig en trevlig läromästare då istället? och kan skrota kravet med byten mm. eller vara beredd att köpa någon som har skavanker.
Även om jag inte vill tävla vill jag träna och utvecklas 😊 med grunden menar jag att hästen förstår hjälpen men att det är helt okej att behöva "träna vidare" och att rörelserna fortfarande behöver utvecklas. Byten behöver inte vara befästa men gärna påbörjade.

Just nu gör jag bara en check på vad för prislapp jag kan förvänta mig utifrån listan ovan. Vart det landar i slutändan får jag se, jag har full förståelse för att jag kanske inte hittar en häst som stämmer på alla punkter oavsett pris.

sto eller valack
- 10-15 år
- högre än 160 cm
- allroundhäst
- hoppning upp till 1 m
- trafiksäker

Letar du bland kortare individer, andra raser, akademiskt skolade hästar med mera finns chansen att hitta för under 150k.

Men det kan ändå bli lite knivigt, oavsett prislapp. Lite av en enhörning/allas drömhäst du letar! Stryker du kunna skolor ökar chansen betydligt, om du ändå inte ska tävla, varför inte nöja dig med att hästen är lugn, fin, och frisk i alla tre gångarter? Och så utbildar du skolorna själv.

Eller köp en äldre häst, 16+. Då kan du få mycket utbildning för pengarna iom inte så många ridår kvar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 379
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 881
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 535
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 408
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025