Köpa häst, pruta?

Sv: Köpa häst, pruta?

Det beros ju helt på hur länge hästen har legat ute för försäljning, och hur desperat säljaren är på att sälja.

Jag prutade ner min ena häst med 15000kr på engång då jag absolut inte godtog det pris hon ville ha. & det accepterades.

Den andra prutade jag inget alls på då det fanns fler spekulanter, men jag hade första tjing.

Lycka till.

Jag ser ärligt talat 2 fel i ett sånt mail.

För det första att det är just mail... de som mailar brular aldrig vilja köpa har jag insett genom åren. När jag svarar med att de ska ringa istället kommer inget mer.

Nummer två som är fel är just prutandet. Maila OCH pruta = papperskorgen o bortglömt för min del!

Håller inte med alls. När jag säljer häst och det ringer folk på annonsen ber jag dom skicka ett mail med info om vilka dom är, var dom bor, vad dom söker, har för erfarenhet, kan erbjuda hästen för liv och liknande. Mycket lättare att hålla reda på vem som är vem och kan/vill vad om man har många intressenter. Ringer det fem olika personer till mobilen under tiden jag är i stallet, kan i alla fall inte jag hålla detaljerna i huvudet. ;)

Ett mail kan man dessutom svara på i lugn och ro när det passar och man kan tänka efter både två och tre gånger så att man har fått med all info. Dessutom kan både säljare och köpare gå tillbaka när som helst och se vad som skrivits. Sen vill jag givetvis också prata med vederbörande i telefon men just den inledande kontakten vill jag ta skriftligt.

Pruta på en häst som står i rätt pris skulle jag aldrig göra men det är inte ovanligt att en "engångssäljare" har ganska dålig koll på värdet på sin häst. Om man är insatt i rasen det gäller och vet att säljaren inte kommer få hästen såld till det priset utan troligtvis kommer få annonsera om med nedsatt pris, tycker jag att man lika gärna kan diskutera priset direkt och spara säljaren tid och möda.

Som säljare har jag också varit med om intressenter som man haft en lång och ingående kontakt med och som verkligen visat sig jätteintresserade, dom har åkt långväga och är väldigt nöjda med hästen men... sen kommer dom ändå med ett skambud. DET gör mig bra mycket mer irriterad än om dom hade sagt det från början.

Håller inte heller med Svanhild utan håller med dig.

Har själv sålt häst där första kontakten togs via mail.

Jag har inte heller något emot mail faktiskt. Folk kan snacka skit lika mycket som dom kan skriva det, och man märker rätt fort vilka som är seriösa. Är dom inte det avslutar jag mailkonversationen :D

Jag tycker absolut man kan få prova att pruta, jag förstår inte alls vad som är felet i det. När jag köpte min nordsvensk gick priset ner från 15 000 till 7000 men då var det mestadels ägaren som prutade, jag prutade bara från 8000 till 7000 men det var mest bara för att se om det gick...

*KL*
Jag tycker att både när, hur och varför man prutar har betydelse. Jag hade ett sto ute till försäljning (10 000 kronorsklassen) och det hörde av sig en köpare och prutade i första kontakten med motiveringen att hon är gammal! Detta gällde då ett sto som var perfekt för det dom ville ha henne till (en trygg och lugn barnponny, som dessutom blir lite "tuffare" när barnen är mer trygga) och som skulle hålla år efter att deras barn växt ur henne.
Då anser jag att det inte är okej att pruta! Hade det däremot varit en dyrare häst så hade jag tyckt att det var okej att pruta i första kontakt för att hästen ligger utom ens prisklass, men med den motiveringen är det inte okej att pruta i ett sent skede. Hade det däremot varit för att man inte tror att hästen är vad man söker, hade det inte varit okej att pruta i första kontakt, men kanske i ett senare skede. Dessutom beror det lite på hur man lägger fram det också. Ett: "Jag tycker att hon är för dyr, hon börjar ju bli gammal! Kan du inte gå med på ** kronor istället" är inte okej, men ett "Jag funderade lite på hennes ålder och tycker att hon börjar bli lite till åren, tror du kanske priset skulle kunna ligga på ** kronor istället på grund av det?".

*kl*
Jag har svårt att pruta och skulle aldrig göra det utan att ha sett hästen. När jag åker och provrider en häst så gör jag det under förutsättningarna att hästen kommer att säljas till sitt ursprungliga pris.

Håller med. Varför öht maila om en häst som är för dyr och komma med synpunkter på säljarens pris. Säljaren lär väl komma på själv efter ett tag om priset är för högt.

Om man skall pruta så skall det skötas mycket snyggt. Och det skall ske på plats efter att känt av säljaren om det är möjligt. Att pruta kan även innebära att man får till viss utrustning och kanske delar på vet, bes.

Jag fick ett mail en gång ang, en häst jag hade till salu, där stod två rader.
Hej och kan du tänka dig att sälja hästen för (halva priset) i stället.
Jo men visst kan jag det, du kan få han gratis med helt utan påseende, jag skiter fullkomligt i vart han hamnar o hur han får det. :angel:

Sen kan visst en första mailkontakt vara bra, jag brukar inte lämna ut mitt tfn nummer när det gäller djur utan brukar skriva:
Skriv ett par rader om dig själv och lämna ditt tfn nummer så kontaktar jag dig.
Sen är det bara att sålla bort alla som inte klarat av dom enkla krav jag hade på köparen i första hand.

Har man inte ens sett hästen/varan och kommer ett sådant bud, ja då kallar jag det skam bud. Den köparen kan flyga och fara långt bort från mina hästar och annat som jag ev skulle sälja.
Som skrivet innan är det en helt annan sak om köparen upptäcker något på plats som kan påverak priset men inte att man börjar försöka sänka priset innan man ens sett "varan".

Att priset är fast på hästar är lätt att acceptera, men då många faktiskt lägger på prutmån så känns det som stingsligt att tänka sig pruta endast om folk kommer på plats känns verkar lite trist. Ligger hästen lite utanför budget (0-10% eller så) har jag förklarat hur läget är och frågat om det är idé att komma alls. Då kan resultatet bli att antingen säger ägaren ett surt nej och jag kommer inte besvära dem mer (och troligen aldrig någonsin), ägaren kan motivera mig att komma trots att det är något för dyrt eller säga att visst är du rätt så kanske det är förhandlingsbart (att utrustning ingår, att man kan få en betäckning mm).

Ska jag köpa en häst ska jag nog börja med att ta upp prutmån så kan man sortera bort ägare som är rigida. Alltså inte de som på ett trevligt sätt säger nej det är inte förhandlingsbart utan som lackar ur och inte ens kan ta att man frågar om det.

Att försöka pruta mycket och lägga rena skambud utan att ha sett hästen är en helt annan sak. Det är trist attityd, men försöka duger, hade det aldrig fungerat hade det nog inte varit så vanligt dock.

Det ligger i ägarens intresse att sälja, kan de inte ta ett rakt prutningsförsök (ex.v genom att säga nej det är inte förhandlignsbart) så missar de många spekulanter. Det verkar som om köparna ska vara finkänliga psykologer och analysera situationen innan de vågar ens tänka på prutning.

Det jag skulle haft svårast för vore någon, som på en marknad där det är lätt att sälja, försöker pruta på en redan billig häst, då visar de sin okunskap och kanske inte borde få köpa då de inte skulle uppskatta hästen.

Kl
Jag tycker inte att det är ok att pruta innan man har sett hästen i fråga. De vet ju inte ens vad de prutar på! Hade en spekulant på min häst och det mailades och ringdes fram och tillbaka och tjejen verkade seriös, när det började närma sig att hon skulle komma och titta på hästen så ville hon pruta. Jag sa att jag diskuterar inte priset innan hon sett hästen och vips var hon inte intresserad längre. Jag känner inte alls att jag missade en köpare, jag känner bara att den tjejen var inte rätt köpare av min häst.

Om jag hade gått med på att pruta ner priset, hade hon köpt hästen då? Mitt råd - pruta inte förrän ni vet att ni vill ha hästen, annars är det väl ingen vits att pruta!

Jo men har man inte råd men nästan så är det väl bättre att säga till i förväg än att låtsas att man har råd? Som säljare har man fullfrihet och säga nej och börjar folk insistera och bli otrevliga trots man säger nej så. Är man mest ute efter att provrida så spelar ju priset mindre roll så då behöverman inte säga något.

Om hon köpt häste är omöjligt att säga men som det är nu är det köparens marknad. Det känns trist att man så många säljare kan tänka sig att pruta men bara om folk chansar och kommer trots att de egentligen inte har råd. Och spränger man budgeten om priset inte är förhandlingsbart så är det självklart bättre att stamma hemma och satsa tid och pengar på hästar i rättprisklass.

Det beror ju på vad det är för häst och utgångspris man tänkt sig.
Om man hittar en häst som fyller ens krav för ett pris man inte förväntat sig (d.v.s. lägre) kanske jag iallafall inte prutar.
Sen kan man ju deala om andra saker som gör det hela billigare.
Ex. jag prutade 5000kr på min nuv. häst och med dom betalade jag besiktningen istället.

Sen tycker jag alltid det är svårt hurvida man ska gå ut med att man vill pruta från början eller inte, jag tycker det känns fel att börja med att säga det för när man väl står där och provat hästen kanske den inte är något för mig.

Men att höra om det verkliga priset om det ligger något över gränsen för vad man klarar är en ren kostnadsfråga + för att vara schyst mot ägaren, har man långt och åka kostar det en duktig summa + att man tar tid från ägaren. Det är respektlöst att åka och titta på en häst som är för dyr.

Säger ägaren att det inte är prutbart så är det ju bara att acceptera, man hade inte haft råd att köpa ändå.

Alla kan ju göra som de vill när de tänker köpa häst, problemet blir om man som säljare blir sur om någon av ett eller annat skäl vill diskutera priset. Det finns många sätt att pruta, det blir i stort sett omöjligt att ens diskutera hästen och fråga om dess egenskaper samt tacka nej med någon motivering som berör priset, och det kanske är just priset i förhållande till vad man hört om hästen som gör att man inte längre är intresserad.

Exempel på prutning via telefon -

Köpare - Utbildningsståndpunkt?
Säljare - Tävlat klass XX med placering 5 gånger och ett par gånger i YY med ett nedslag, han har kapacitet för betydligt mer
Köpare - Tyvärr för begärt pris vill jag ha lite mer resultat.
Säljare - Priset är förståss diskuterbart
-----------------
Köpare - Har hästen varit skadad eller sjuk
Säljare - Hästen har haf fång, det var läng sedan och det funkar med bete om man släpper senare på säsongen på ett magert bete.
Köpare - Vi har redan en fånghäst så det är inte helt fel med sällskap men till begärt pris vill jag ha en frisk häst.
Säljare - Om ni är rätt hem kan jag tänka mig att sänka priset
-----------------
Vad har du tänkt ta för hästen
Säljare - Jo hästen kostar 40.000
Köpare - Det är lite utanför min budget
Säljare - Hur mycket då
Köpare - 5000
Säljare - Det är en fin häst och jag tror att ni kommer att passa perfekt, jag kan bjuda på en helgkurs, är det helt omöjligt att du kan komma upp med pengarna?
Köpare - Njae helt omöjligt är det inte, helgkurs låter frestande och om han verkligen är vad du beskriver så kanske.
Säljare - du kan ju komma och titta, du bor ju inte så långt bort.
-------------
Det finns så otroligt många situationer där man faktiskt kommer till ett läge där man prutar utan att ens mena det.....

Senast ändrad:

Så resonerar jag med! Står det att priset är diskuterbart kan jag svara på annonser där priset är något högre än vad jag har tänkt.

Vad säger du då om du ringer på en annons, hästen verkar bra och rätt men du inser att du inte skulle betala så mycket för hästen och därmed inte tänker åka och titta på den? Undanhåller du anldeningen, du prutar ju genom att säga som det är?

Nu har jag inte köpt så många hästar i mina dagar då vi fött upp 90% av dem själva. Men det finns en del som sas överskattar sina hästar och anser dem mer värda än de egentligen är, dvs sätter ett högre pris än vad som skulle vara rimligt att sälja dem för. I ett sådant fall skulle jag försökt pruta lite. Själv är jag oftast öppen för prutning så länge den är rimlig och inte handlar om mer än ett par tusen på sin höjd. Om jag säljer en häst för 20 000 är jag inte beredd att pruta den till 15 000, möjligtvis kan jag sträcka mig till 18 000, men thats it.
Men som sagt, det skadar ju inte att fråga om de kan tänka sig att pruta. Om de inte vill det så spelar det ju ingen roll om du inte får köpa i alla fall iom att du inte har råd med det utsatta priset?
Kan tillägga också att anledningen till prutningen är viktig för mig. Om de prutar för att de har ont om pengar i plånboken så är det tvärstopp på direkten. Om de inte ens har råd med inköpspriset, hur ska de ha råd att ta hand om den, detta gäller speciellt om hästen är i den lägre prisklassen, hästar du köper för 150 000 är lite av en annan femma.

Senast ändrad:

Jag skulle försiktigt fråga hur de tänker kring priset då "XX är något mer än vad jag har tänkt mig". (Då har det alltså stått i annonsen "hem viktigare än pris" eller liknande) Om jag och säljaren är på samma nivå skulle jag boka in en provridning om säljaren vill det. Jag vill inte slösa min eller säljarens tid om jag inte tror vi kan bli överens om det ekonomiska.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 180
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 957
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈