Sv: Köpa häst, pruta?
Alla kan ju göra som de vill när de tänker köpa häst, problemet blir om man som säljare blir sur om någon av ett eller annat skäl vill diskutera priset. Det finns många sätt att pruta, det blir i stort sett omöjligt att ens diskutera hästen och fråga om dess egenskaper samt tacka nej med någon motivering som berör priset, och det kanske är just priset i förhållande till vad man hört om hästen som gör att man inte längre är intresserad.
Exempel på prutning via telefon -
Köpare - Utbildningsståndpunkt?
Säljare - Tävlat klass XX med placering 5 gånger och ett par gånger i YY med ett nedslag, han har kapacitet för betydligt mer
Köpare - Tyvärr för begärt pris vill jag ha lite mer resultat.
Säljare - Priset är förståss diskuterbart
-----------------
Köpare - Har hästen varit skadad eller sjuk
Säljare - Hästen har haf fång, det var läng sedan och det funkar med bete om man släpper senare på säsongen på ett magert bete.
Köpare - Vi har redan en fånghäst så det är inte helt fel med sällskap men till begärt pris vill jag ha en frisk häst.
Säljare - Om ni är rätt hem kan jag tänka mig att sänka priset
-----------------
Vad har du tänkt ta för hästen
Säljare - Jo hästen kostar 40.000
Köpare - Det är lite utanför min budget
Säljare - Hur mycket då
Köpare - 5000
Säljare - Det är en fin häst och jag tror att ni kommer att passa perfekt, jag kan bjuda på en helgkurs, är det helt omöjligt att du kan komma upp med pengarna?
Köpare - Njae helt omöjligt är det inte, helgkurs låter frestande och om han verkligen är vad du beskriver så kanske.
Säljare - du kan ju komma och titta, du bor ju inte så långt bort.
-------------
Det finns så otroligt många situationer där man faktiskt kommer till ett läge där man prutar utan att ens mena det.....