Köpa häst osedd?

M

M_Q

Någon som gjort det?
Det gäller ett 3-års sto i holland. Vet inte om man ska pallra sig ner eller inte. Tänker mest på att jag kan ju iaf inte direkt prova hästen. Har sett foton på den riden samt video löshoppad.
Självklart kommer jag skicka ut egenvald vet. att besikta o röntga henne.
Hon är rel. billig och med riktigt fin stam så jag tänker lite att skulle hon vara "tokig" är hon nog värd samma pengar som avelssto.
Vågar man chansa?

Man vet ju hur många av holländarna är...?

Sv: Köpa häst osedd?

Har köpt osett så långt från mig som det rimligen går inom Sverige. Det blev jättebra. Tog två dygn att få hem lilla hästen, och väl framme behövde hon lite vila, men som sagt: det blev bra.

Du verkar ha funderat igenom det hela, med veteriär och eventuellt avelsvärde. Så är du beredd att ta risken; go for it!

(friskt vågat, hälften vunnet)

Hur du än gör så tänk också igenom att det är i ett annat land du köper hästen och att inte svensk lagstiftning gäller där. Så rekommendationen är att man skriver ett avtal för köpet och att det i det avtalet finns reglerat vilket lands lagstiftning som ska gälla vid affären. Detta är nog viktigare än att åka och titta på hästen, rent juridiskt.

Köpte en häst från Holland osedd. Lr jag hade ju sett den på video. Var ett lite större stuteri med godkända hingstar och så..Allt blev precis som utlovat !! Jag är supernöjd !! Men visst var man nervös innan han kom ur transporten..

Varken red eller tittade på min häst innan jag köpte honom. Bar lite bilder så jag visste modellen på honom. Men besiktigade honom på klinik (som jag valt) med röntgen och ultaljudade alla leder sedan pratade jag med vetrinären per telefon under besiktningen med (och hon var lyrisk över honom).

Nu var ju detta en häst där jag inte hade något krav på utbildnings nivån då det var en oinriden unghäst som jag ändå inte kunnat provrida. Stammen var skitbra och priset lågt så jag sket i att köra 200 mil för att hemta hem honom.

Skulle jag köpt en "färdig" häst hade jag nog vela provrida.

jag känner lite desamma, hon är rider i endast 10v så det är väl inte så mkt att prova iaf, skulle väl vara om man såg ngt på henne man ogillade.
Vi har sagt att vi ska ha henne o på fredag ska hon besiktas.
Håller just nu på o väljer om friröntgen ska räcka el. om vi behöver ta exportröntgen. som sagt ingen dyrgrip men vill se så hon är fri från OCD o jag vill gärna kolla hovarna också så allt är som de ska där (antagligen en noja men syrran hade hem en imp. som visade sig ha hovbroskförbening).

En till grej då, hur gjorde ni med betalningen?
Hon kommer skickas med svensk transportfirma om hon går igenom, men jag vill ju inte betala förs hon står på bilen! o hon vill antagligen inte släppa henne innan hon har pengarna!

Vi har kommit överens om att jag får stå för vet. besiktning vare sig hon går igenom eller inte. Säljaren betalar röntgen om hon inte går igenon, jag om allt är u.a. Hennes eget förslag helt ok med mig då ja hade förväntat mig få betala för allt vare sig hon gick igenom eller inte. Dock valde hon klinik o vet, vet inte om de va ett misstag men hon ville åka dit o ja sa att jag måste se så den är gk. för svenska försäkringbolaget o de sa hon på en g¨ng att han va ?!

Har köpt min 2-åring osedd. inget jag kan rekommendera även om det blev ett lyckokast för min del. Fast har du fått se ordentlig film så är det kanske säkrare.

När det gäller försäkringar så är det bara för dig att ringa ditt försäkringsbolag du ska teckna försäkringen i och fråga om en veterinräbesikting gjord i holland räcker för att få teckna försäkring. A***a var ivf inga problem att teckna försäkring med, med besiktningspapper från holland.

Angående betalning, själv är man ganska godtrogen, det bör man inte alltid vara. Men ivf jag betalade min häst 2 veckor innan jag själv åkte ner och hämtade henne. Först betalade jag handpenning vilken jag skulle få tillbaks om hästen inte gick igenom. Men hon gick ju igenom så jag betala in hela summan. Tror att de flesta säljare är måna om sina rykten. Han jag köpte min häst av var ivf super ärlig och det mesta har faktiskt stämt.

Hade inga problem när jag väl hämtade henne. Alla papper var i sin ordning. Men hästen däremot, hon gick ju inte att känna igen, så mager hon var hade jag absolut inte räknat med. Då jag pratat med olika personer, såna jag känner och såna jag inte känner så verkar det vara ett vanligt fenomen, att hästarna kommer magrare än de sett ut på bild/video. Pratade med en veterinär på åby och han sa att det verkar som om utländska säljare verkar strunta i att fodra dem när de väl är sålda. Nu ska jag inte skrämma upp dig, men bli inte för förvånad om hästen inte ser likadan ut som på bilden när/om den kommer. Önskar dig lycka till!

Senast ändrad:

Jag köper nästan alla mina osedda, och det har i alla fall hittills tom varit över förväntan. De två bästa hade jag inte ens sett på bild när jag bestämde mig. Båda var iofs bedömda så jag hade fått reda på kritiken och därmed viste jag ungefär hur de var exteriört och att båda kunde hoppa hus med mkt bra teknik. Det är på detta viset man kan göra riktiga fynd även om man sitter långt ifrån hästen (handlar i stort sett allt nytt utomlands), är det en riktig pärla till mkt bra pris så är de väck innan man hinner ta sig dit, då är det alltid någon på närmre håll som kniper dem, chansar man inte så vinner man aldrig. Jag litar alltid till min magkänsla känns det rätt så köper jag och har som sagt aldrig behövt ångra det (hittills)

*knapplån*

Nu vill jag men ha hjälp... Har precis ringt och ska (vill iaf) köpa en häst från Holland... Men hur gör ni med transport hem ? Kan i nödfall åka ner själv och hämta men helst så vill jag ha hem den med lastbil... Vilka papper behövs ? Min är förvisso desssutom ett föl... Som sagt hjälp mej gärna ;) PM eller via denna tråd...

Rekomenderar dig att anlita transportfirma. Det tar längre tid än man tror att åka till Holland, vi hämta häst där förra året.. Det du behöver för att ta in hästen till sverige är ett pass och ett hälsointyg som max 48h gammalt

Nackdelen med transportfirma är självklart summan (enligt den ena (enda) jag fått tag i) så handlade de om ca 7000 + moms...
Och om jag räknar på att åka själv så blir den "faktiska" kostnaden 5100, sen tillkommer visserligen mat men som pappa sa det gör den ju hemma med...

Andra fördelen iom att det bara är ett föl är att man kan ha den helt själv i transporten = stort utrymme åt den...

Men om nån vet nån billigare transportör så är jag idel öra :)

Hade inte tvekat en sekund att ta den på lastbil. Ligga och köra ner till Holland med transport hade jag inte ens funderat på, och absolut inte hem med ett ej resvant oroligt föl så många mil, aldrig.
På en lastbil har den sällskap hela vägen av förhoppningsvis mer resvana hästar, för ett föl blir det bra med utrymme i ett lastbilsfack.
Som sagt den summan det skiljer är mer än värt att slippa köra ner och hämta själv med alla problem som kan uppstå. Vad gör ni tex när fölis får total panik och klättrar över bommen hela tiden ? Fördelen med lastbil är som sagt de har sällskap och trygghet men även det faktum att de oftast står i ett eget fack där de har höga väggar som de inte kan komma över samt att de inte har någon bom att klättra på. Dessutom åker de mkt stabilare i en lastbil i en transport får de hela tiden parera för att hålla balansen.
Så om du vill att fölis skall få en bra start på ert samarbete så låt inte snålheten bedra visheten och välj lastbil.

Fast åker jag med egen transport struntar jag ju så klart i bommen. Då får den åka helt lös i transporten med rikligt med både halm och hö. Men som du säger den har ju inget sällskap. Men så lär den nog inte bry sej om sällskapet iaf då den troligen inte är avand än (vanligt enligt transportören) så den lär nog som du säger va mer eller mindre förstörd oavsett ...

När det gäller unghästar så går man ju mycket på stammen och eftersom man ändå inte kan rida dem så tycker jag inte det är några problem att köpa unghästar osedda.

Köpte en oinriden 3åring förra vinter e.Elmshorn utan att ha sett henne, åkte upp och hämta henne och nu är hon kvalad till 4-års.

Lycka till

jag köpte min 03a osedda. fick flera filmer och bilder innan jag bestämmde mig. dessutom så var hon inte mer än riden några gånger så jag tyckte att det kvittade att provrida innan hon hade ju ändå inte så mycket att visa upp.

men det är en chansning! jag är iallafall 100% nöjd! kalastrevlig häst:love:

Här hade jag helt bortsett från priset och definitivt anlitat transportör med hänsyn till hästens bekvämlighet.

Att skaka fram i en transport så många mil verkar helt vansinnigt, när man kan sätta dem på en hyfsat bekväm lastbil med helt annan åkkomfort.

I slutänden är det så små summor det rör sig om, i den allmänna konkursen när det gäller hästhållning...

Vet ett en bra transportfirma som kör från Holland. Vi har använt dem flera ggr när vi hämtat hästar från Holland och Tyskland.
Kanske är det dem du redan pratat med?

Kan PM:a om du är intresserad
/Qbaby

Har nu pratat med fler och det blir lastbil...
Så nu ska hästen bara betalas och allt annat praktiskt runt den bestämmas :) Blir helkul då jag ju inte fick ett eget föl i år...

"min" vart besiktad idag och röntgad 18 bilder o enl. holl vet inga problem alls. Nu är bilderna bara på väg upp hit tillsammans med vet. intyget så våran vet kan kolla på de men jag hoppas inte de é nå problem och att hon ska vara här i slutet på nästa vecka :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 432
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag undar om det är fler som varit med om samma sak som jag? I augusti förra året så köpte jag en häst, osedd från...
2
Svar
26
· Visningar
6 265
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Ja, det här med att köpa häst. Det är så mycket att tänka på, när/hur/varför osv. Jag och sambon har börjat prata mer seriöst om en...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama