Sv: Köpa häst osedd från utlandet.
Jag köpte en åring från ett stuteri i Wales 2006, efter att ha fått rek från en svensk kontakt (ej en förmedlare). Jag fick några dvd:s skickade till mig som jag kunde studera i lugn och ro, prismässigt låg de lägre än i Sverige och det fanns mer att välja på.
Inga strul med vare sig pass, resehandlingar i övrigt eller med veterinära handlingar. Det som däremot strulade var den utlovade transporten, den som stuteriet normalt använde sig av. Transportören väntade och väntade på att kunna åka med full buss och efter ett par månaders väntan tröttnade jag. Jag gjorde därefter lite efterforskningar på svenska transportörer som körde samma rutt, kollade med myndigheter efter ev tidigare anmälningar eller anmärkningar på transportören. Kostnaden blev ca 5000 kr, transport till dörr. Jag hade telefonkontakt med transportören under resans gång.
Jag betalade via bank, innan avresa. Jag kände mig ganska trygg eftersom det var ett välrenommerat stuteri + att jag hade en svensk kontakt. Jag hade dessförinnan också betalt en mindre handpenning.
Allt var helt ok - tills hästen kom. Han var ett fullständigt vrak. Jag kikade in i lastbilen när hästen kom och övriga hästar därinne såg ut att vara i fin form. Det var bra luft och ljust, korrekt uppställda hästar vad jag kunde se.
Jag kunde aldrig få reda på hur min lilla häst hade kunnat bli ett sådant vrak, säljaren skyllde på transportören, och transportören menade att hästen redan vid hämtning såg eländig ut. Jag hade bilder och filmer på hästen som var ca 2 månader gamla, som visade upp en pigg och rund liten åring.
Min veterinär ansåg att han inte kunde ha magrat så kraftigt under resan utan att han måste ha fått tillstånd att resa trots att han egentligen inte borde ha fått det. Hästen var kraftigt undernärd och hade drabbats av transportsjuka. Det krävde intensiv behandling och ett antal månader innan han blev en pigg och normalviktig åring. Jag har fortfarande kvar samma häst och han är den absolut trevligaste individ jag haft genom alla år! Ångrar med andra ord inte att jag köpte honom.
Lärdomar; det går fint att ta en första kontakt på telefon, se hästar på film och välja ut en eller ett par kandidater men sen ÅK NER om möjligt på plats när det är dags för köp och inför avresa.
Res med hästen om möjligt. Allt övrigt funkade fint; betalning, papper etc etc.
Köp unghäst men kanske inte så unga som åringar, det är en risk att transportera en så ung häst. Om de drabbas av infektion på vägen så är risken större för en åring att drabbas av allvarliga följder.
Jag hade aldrig köpt en färdigutbildad häst utan att först provrida och se på plats, om jag inte kan få hästen riden och genom kollad av någon jag litar på och som har kompetens för det.