Köpa häst - nu?

Silver Girl

Trådstartare
Har sedan någon månad haft allvarliga funderingar på att skaffa egen häst - om ungefär ett år när jag sparat ihop pengar.

Nu var jag i helgen hos en bekant och berättade då om detta. Då visar det sig att hennes häst är till salu, och hon skulle gärna sälja honom till mig.

Han är valack på 17 år. Är en riktig läromästare som går skolor, byten mm. Hittar inte på dumheter vid uteridning, snäll vid all skötsel. Hoppar inte så högt, men det gör inte jag heller. Tävlad sparsamt men ej på senare år då ägaren själv slutat rida. De senaste åren gått med på en ridskola men har nu tröttnat på det och ska därför säljas till någon som har tid med honom. Just nu är han inte igång då han har fått vila ett tag, men jag red honom igår och han är helt underbar.

Jag har känt denna häst i 6-7 år, ridit honom vid flera tillfällen, både uteritter och på lektion, och vi fungerar mycket bra ihop. Jag vet att jag alltid kan ringa och fråga hans nuvarande ägare om något krånglar eller jag har en "dum" fråga (har ju inte haft häst innan).

Pratade med mina föräldrar (som är mina bollplank i många frågor) och de tyckte inte alls att det var en dum idé (de kan inget om hästar, men eftersom jag haft intresset i 20 år så tyckte de nog att det var på tiden att jag satsar eller slutar...). De har t o m erbjudit sig att hjälpa till att köra hö och liknande.

Jag får honom på avbetalning, har i övrigt råd och det finns stallplats på det stället jag helst vill stå på, så det enda hindret är väl att jag inte är mentalt redo.

Det lutar nog åt att jag köper honom, jag vet bara inte om jag är mest glad eller nervös just nu...

Sv: Köpa häst - nu?

Jag vet precis hur du känner..
Jag hittade min bara så där men när jag provred så kände jag att det var "vi två"!! Så jag bestämde mej att jag skulle ha honom innan jag ens hade suttit av:laugh:!!

Jag tycker att om du är medveten om kostnader och känner att du har råd, så "go for it!"

Lycka till hur du en gör;)

LÅter ju som värsta kapet!!! Och det är ju inte helt dåligt att du har ridit honom mkt tidigarfe och känner honom hyfsat och så vidare, det ökar ju chansen att det fnugerar mellan er!!

Tycker du ska satsa!!! Lycka till!!!!

Man SKA vara glad och nervös när man skaffar sin första häst! Det tycker jag är en superbra kombination, att man ändå vet vad man ger sig in i (att allt inte alltid är en dans på rosor) men att det är roligt ändå.

Hästen du berättar om verkar vara ett fynd, stort grattis!

Köp!

En stadig läromästare som du redan är bekant med och som du har följt tillräckligt många år för att ha en god uppfattning om hälsan - bättre än så blir det nog inte! :bump:

Du kunde inte få en bättre start på hästägarlivet, go for it! :banana:

Betr nervös så sov jag praktiskt taget inte de 2 nätterna innan min första häst kom :grin:

Man är aldrig helt mentalt redo... när jag köpte min efter att ha letat länge så blev jag alldeles skitnervös. När fraktfirman lastade av honom på gården var det knappt jag vågade ta emot grimskaftet. Sedan, när hästen väl stod i sin box satt jag på en pall utanför och lät tårarna rulla. Han var ju det vackraste som fanns, hur kunde han bo hos mig? Hur skulle jag klara av att ge honom precis allt?

Ett år senare känner jag fortfarande samma sak, men har mer självförtroende och har insett att min häst gillar mig :D

Jag bara måste fråga om hästen kallas Svarten? Hela storyn lät så himla bekant! I så fall är det en fantastisk läromästare :)

(svara ev i PM om du inte vill utbasunera överallt...)

/Pernille

Till persilja: Ja, hästen kallas Svarten.

Till alla: Tack för all uppmuntran. Det blir nog så att jag köper honom, men jag har lovat mig själv att fundera en vecka innan jag fattar ett slutgiltigt beslut.

Det låter ju som en perfekt lösning, du känner till hästen och ägaren och vet att du kan få hjälp/support därifrån. Att hästen fungerat på ridskola är ju också ett tecken på att det är en vettig häst.
Så, känner du att du fixar det ekonomiskt utan att ha fått spara först så kan det ju inte bli så mycket bättre. Är ju trevligt också att få ha häst så här års....

Till persilja: Ja, hästen kallas Svarten.

Shit - världen är liten ibland. Lycka till, jag är övertygad om att det går bra, och så härligt för honom att få en "egen" människa igen i stället för att gå på ridskolan!

/Pernille (som har varit på kurs hos Meg)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar