Köpa häst med melanom

Phuwa99

Trådstartare
Jag har provridit världen bästa häst som jag vill köpa. Men.. den har antagligen haft melanom. Han är en 10 åring valack från Irland, kom till Sverige för ett år sedan och har mellan skapet och ljumsken ett ärr där det troligen suttit en melanom men ingen vet helt säkert, kan även vara en ink eller likande. Hur hade ni gjort? Hade ni köpt? Han har detta som reservation på försäkringen, någon som har erfarenhet av detta, vad blir kostnaderna att ta bort ev ytligare melanomer?

Jag kan börja med att skriva att jag inte har någon erfarenhet av melanom. Problemet är ju hur mycket/ om han har i kroppen som inte syns och om det blir problem längre fram, vilket det inte alls är säkert att det blir. Jag har för mig att det syns på ultraljud, men det går ju inte hur långt som helst. Där den satt är det även relativt vanligt med inkar, så det är inte otroligt att det bara var en sådan. Tycker du om hästen och priset är rimligt även med den osäkerheten, och att en veterinärbesiktning görs så ser jag inget problem med att köpa hästen.

Jag kan börja med att skriva att jag inte har någon erfarenhet av melanom. Problemet är ju hur mycket/ om han har i kroppen som inte syns och om det blir problem längre fram, vilket det inte alls är säkert att det blir. Jag har för mig att det syns på ultraljud, men det går ju inte hur långt som helst. Där den satt är det även relativt vanligt med inkar, så det är inte otroligt att det bara var en sådan. Tycker du om hästen och priset är rimligt även med den osäkerheten, och att en veterinärbesiktning görs så ser jag inget problem med att köpa hästen.
Vet du om man på något sätt kan kolla upp om det varit en melanom eller en ink? Tänker typ blodprov

Jag har provridit världen bästa häst som jag vill köpa. Men.. den har antagligen haft melanom. Han är en 10 åring valack från Irland, kom till Sverige för ett år sedan och har mellan skapet och ljumsken ett ärr där det troligen suttit en melanom men ingen vet helt säkert, kan även vara en ink eller likande. Hur hade ni gjort? Hade ni köpt? Han har detta som reservation på försäkringen, någon som har erfarenhet av detta, vad blir kostnaderna att ta bort ev ytligare melanomer?

Har ju opererat bort tumör på min och jag kommer inte köpa fler skimmlar i framtiden. Menar du att hästen har reservation mot nya knutor eller i just det området? Låter konstigt om den skulle ha reservation på knutor. Svårt att säga vad det skulle kosta, beror ju helt på var i landet du bor och var tumören sitter/hur länge hästen måste stå på klinik osv.

Jag har haft skimlar sen 1967 och har bara haft en som blivit så sjuk av melanom att jag måste ta bort den, den var då 22 år och haft knölar under svansen sen den var 3-4 år...
Har också haft en brun häst som fick melanom som gjorde att den fick tas bort vid 28 års ålder.
Min nya häst är skimmel, för en bra häst kan aldrig ha en dålig färg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 923
Senast: cirkus
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hej, jag har hittat en häst jag verkligen vill köpa men tyvärr har den en lös benbit. Då hästen är född i ett annat land än Sverige...
Svar
14
· Visningar
3 377
Senast: rostad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama