Köpa häst med lös benbit?

Sv: Köpa häst med lös benbit?

Det där får man diskutera med sin klinikVet.

om hästen har presterat o inte haft symptom av det- så visst.
Däremot en ung eller oförbrukad häst- njae.

Det där får man diskutera med sin klinikVet.

om hästen har presterat o inte haft symptom av det- så visst.
Däremot en ung eller oförbrukad häst- njae.

precis...
tycker folk borde resonera så? eller?

önskar nästan att det hade varit böjprovsreaktion på det benet. då hade försäkringsbolaget ersatt och behandlat och saken hade varit "ur världen"...

sjukt att en benbit som inte stör faktiskt ger större ekonomiska konsekvenser än en som faktiskt gör det.

Vilket bolag har du?
Min opererades i båda bak- trots bara reaktion på det ena.

tur var väl det, då hästen hade värre slipfåror i ledbrosket o lokalt grav ledinflammation på det "friska" benet.
hästen op. som 4åring o har inte visat ngt sen dess ( är nu 11)o presterar.
Kollades sist i onsdags- ua- iallafall där:crazy:

Har hört :angel: att tyskarna röntgar sina åringar o opererar bort dem o sen är tysta om det.:eek:

Senast ändrad:

jag skulle nog inte våga köpa, men mest för att jag resonerar som så att det kommer andra hästar... Men om man redan fastnat för hästen hade jag nog funderat igenom det mer. Men rent spontant, nej.

*har inte läst hela tråden*

Njaa, det beror sig väl lite på, priset t.ex. Sen om det är en häst man känt i flera år och vill köpa så skulle jag inte brytt mig.
Har hästen tävlat fläckfritt i några år så skulle jag nog inte heller bry mig men en unghäst så, njae...

Var det inte Helena Lundbäcks Mynta som hade en lös benbit? Henne påverkade det ju inte alls...

Jag hade köpt om den inte visat några problem och gör den det så är det oftast väldigt lätt att plocka bort den beroende på vart den sitter. Jag har haft tre hästar med lös benbit och de har tagits bort utan problem. Vi hade även en häst som har en lös benbit som inte går att operera bort, den hästen har sprungit in ca 160 000 och har inga problem utav benbiten.

Vilket bolag har du?
Min opererades i båda bak- trots bara reaktion på det ena.

tur var väl det, då hästen hade värre slipfåror i ledbrosket o lokalt grav ledinflammation på det "friska" benet.
hästen op. som 4åring o har inte visat ngt sen dess ( är nu 11)o presterar.
Kollades sist i onsdags- ua- iallafall där:crazy:

Har hört :angel: att tyskarna röntgar sina åringar o opererar bort dem o sen är tysta om det.:eek:

jag har ag*ia. har snackat med min handläggare "rent generellt" vad som gäller vid lösa benbitar och enl honom ersätter dom "om hästen är halt eller har en stor galla". de anser alltså att så länge hästen inte har ont av det är det inte av betydelse.
vissa andra bolag anser visst att de tjänar i längden på att betala operation och gör det oavsett symptom.

men din hästs operation blev alltså 100% ersatt? vilket bolag?

Den hade dock en galla. Sve.....

Aldrig ngn diskussion om ngt, trots många fall av användning av den- på båda hästarna. Har aldrig hört ifrån dem ens- pengarna bara kommer:banana::bow:
Har aldrig använd direktreglering.

Den hade dock en galla. Sve.....

Aldrig ngn diskussion om ngt, trots många fall av användning av den- på båda hästarna. Har aldrig hört ifrån dem ens- pengarna bara kommer:banana::bow:
Har aldrig använd direktreglering.

schysst...
haft fol..sam innan på andra hästar och det har oxå varit förvånansvärt smärtfritt...jag har kostat dom många många kronor..:angel:

har däremot aldrig behövt använda agr.a hittills så jag vet inte hur de funkar rent praktiskt, men har hört att de kan vara rätt "sura"

men alltså, det där med galla... min häst har gallor båda bak, såna där vanliga du vet, och de har hon "alltid" haft.
kan man hävda ett samband tro?

Självklart.

Men varför operera om hästen funkar?

Det måste till "rätt" köpare ändå.
Har du opererat den så undrar de varför:mad:
Du får väl dra av självrisken för ev. op.

Självklart.

Men varför operera om hästen funkar?

Det måste till "rätt" köpare ändå.
Har du opererat den så undrar de varför:mad:
Du får väl dra av självrisken för ev. op.

som jag sagt tidigare i tråden..
känns som att hästen blivit radioaktiv pga benbiten.
inte EN ENDA har svarat på annonsen efter ordet "benbit" kommit till, trots att jag reducerat priset med 20 000. innan var det massor som ringde och mailade och två veckor efter jag lagt ut annonsen var det besiktning. då benbiten upptäcktes. som hon för övrigt gick igenom UA. trots jag på stående fot sänkte priset med 20 000 drog de sig ur utan att tveka. vilket jag iofs förstår till stor del.
så, en operation skulle enbart vara en skönhetsoperation för att överhuvudtaget få hästen såld för över typ slaktpriset :crazy:

och det känns ju inte helt bra.
operera skulle alltså inte ha ett dugg att göra med hästens välmående, mer en eventuell köpares välmående över att ha rena plåtar.

suck.

Nej, det finns ingen anledning att att dra på sig ev. bekymmer.
Jag skulle dock vara mer benägen att köpa en äldre häst som visar att den håller för användning än en yngre.

kolla inlägg #38 i denna tråd.

det finns inget som faktiskt säger att en äldre (nåja..)häst som presterat hela livet utan att vara halt en enda gång, med en konstaterad benbit, skulle hålla sämre i längden än en friröntgad unghäst? eller en äldre friröntgad häst med en historia med andra ledproblem bakom sig?

jag backar oxå för benbitar och OCD men har ju blivit tvungen att läsa på lite mer nu, och börjar vackla i min ståndpunkt...

Gör som alla andra- säg inget:angel:

Jag hade 0 erfarenhet av detta o säljaren var Vet.
Ville heller inte böja en 2 åring, men visst undrade jag över gallorna:confused:

när det uppdagades säger uppfödaren- Ja de har sånt i den här släkten.:eek::confused:
Då röntgades även en lillasyster som hade OCD i båda bakkotorna OCH en has.

Fick dålig prognos pga slipfårorna- tror jag, men jag har inte ångrat mig- för hästen är underbar.

Skulle DU våga?

Nej, jag skulle ej köpa en häst med lös benbit.

En kompis var spekulant på en häst med en lös benbit för några år sedan. Hästen hade aldrig haft några problem med benbiten, men den togs ändå bort innan köpet skulle göras. Hästen blev ej OK på det benet igen och fick senare tas bort pga av detta. Det var en benbit som man trodde ej skulle orsaka problem i framtiden, hästen var 6 år, riden 2 år utan problem. Kanske benbiten aldrig hade orsakat problem om man ej gjort ingreppet, men det vet man ej, och förutom pengar så lägger man ner tid och känslor om man nu köper en häst som sedan opereras och ej blir bra.

generell fråga...

säljer häst som visat sig ha en, och står i valet och kvalet att operera.

hästen är 9 år och har aldrig varit halt och är UA på böjprov.

För att svara på frågan i första inlägget, JA, det skulle jag våga.

Har själv sålt en häst som vid besiktning visade sig ha en lös benbit (knappt märkbar reaktion vid böjprov), men jag opererade den först (en nyinriden 3-åring, eftersom han redan hade en liten reaktion och många år framför sig så bedömde jag det som bäst att se till att operationen blev gjord INNAN han fick mer bestående besvär). Operationen (båda haserna) gjordes med titthålskirurgi under sedering + lokalbedövning, alltså ingen narkos, och hästen åkte hem med oss dagen efter ingreppet. Den vid besiktningen aktuella köparen drog sig ur pga att h*n inte ville vänta med hästköp, under hästens konvalecenstid (totalt 6 veckor) annonserade vi ut honom igen, och dagen efter konvalecenstiden gått ut så såldes han, till ett HÖGRE pris än vi hade begärt innan op :o. Köparens veterinär hade tyckt att vi var överseriösa som opererade en häst vi ändå skulle sälja, men vi gjorde det enbart för HÄSTENS skull.

Har även haft en häst som efter en skada vid 8 års ålder (allvarlig transportskada) röntgades för att hitta eventuella frakturer, och då visade röntgenplåtarna på "liten röntgenförändring, sannolikt utläkt OCD" (dvs "fastläkta" bitar), och det hade han aldrig haft problem av, och fick inte senare heller.

Båda hästarna har tävlats hoppning på MSV nivå, samt dressyr på LA-nivå

Gör som alla andra- säg inget:angel:

Jag hade 0 erfarenhet av detta o säljaren var Vet.
Ville heller inte böja en 2 åring, men visst undrade jag över gallorna:confused:

när det uppdagades säger uppfödaren- Ja de har sånt i den här släkten.:eek::confused:
Då röntgades även en lillasyster som hade OCD i båda bakkotorna OCH en has.

Fick dålig prognos pga slipfårorna- tror jag, men jag har inte ångrat mig- för hästen är underbar.

haha, jag skulle bli fett skyldig om hästen senare fick några problem tror jag. vet ju faktiskt om att den finns. tyvärr.

hur länge har du haft den (ung-)hästen? har den haft några problem?

Nej, jag skulle ej köpa en häst med lös benbit.

En kompis var spekulant på en häst med en lös benbit för några år sedan. Hästen hade aldrig haft några problem med benbiten, men den togs ändå bort innan köpet skulle göras. Hästen blev ej OK på det benet igen och fick senare tas bort pga av detta. Det var en benbit som man trodde ej skulle orsaka problem i framtiden, hästen var 6 år, riden 2 år utan problem. Kanske benbiten aldrig hade orsakat problem om man ej gjort ingreppet, men det vet man ej, och förutom pengar så lägger man ner tid och känslor om man nu köper en häst som sedan opereras och ej blir bra.

fy vad trist:(

vad var det som gick fel vid OP och var satt den benbiten?

För att svara på frågan i första inlägget, JA, det skulle jag våga.

Har själv sålt en häst som vid besiktning visade sig ha en lös benbit (knappt märkbar reaktion vid böjprov), men jag opererade den först (en nyinriden 3-åring, eftersom han redan hade en liten reaktion och många år framför sig så bedömde jag det som bäst att se till att operationen blev gjord INNAN han fick mer bestående besvär). Operationen (båda haserna) gjordes med titthålskirurgi under sedering + lokalbedövning, alltså ingen narkos, och hästen åkte hem med oss dagen efter ingreppet. Den vid besiktningen aktuella köparen drog sig ur pga att h*n inte ville vänta med hästköp, under hästens konvalecenstid (totalt 6 veckor) annonserade vi ut honom igen, och dagen efter konvalecenstiden gått ut så såldes han, till ett HÖGRE pris än vi hade begärt innan op :o. Köparens veterinär hade tyckt att vi var överseriösa som opererade en häst vi ändå skulle sälja, men vi gjorde det enbart för HÄSTENS skull.

Har även haft en häst som efter en skada vid 8 års ålder (allvarlig transportskada) röntgades för att hitta eventuella frakturer, och då visade röntgenplåtarna på "liten röntgenförändring, sannolikt utläkt OCD" (dvs "fastläkta" bitar), och det hade han aldrig haft problem av, och fick inte senare heller.

Båda hästarna har tävlats hoppning på MSV nivå, samt dressyr på LA-nivå

tack för "solskenshistorier"! :)

jaha, det GÅR att operera utan narkos??
trodde det var tvunget?

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
476
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 119
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka