Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där får man diskutera med sin klinikVet.
om hästen har presterat o inte haft symptom av det- så visst.
Däremot en ung eller oförbrukad häst- njae.
Vilket bolag har du?
Min opererades i båda bak- trots bara reaktion på det ena.
tur var väl det, då hästen hade värre slipfåror i ledbrosket o lokalt grav ledinflammation på det "friska" benet.
hästen op. som 4åring o har inte visat ngt sen dess ( är nu 11)o presterar.
Kollades sist i onsdags- ua- iallafall där
Har hört att tyskarna röntgar sina åringar o opererar bort dem o sen är tysta om det.
Den hade dock en galla. Sve.....
Aldrig ngn diskussion om ngt, trots många fall av användning av den- på båda hästarna. Har aldrig hört ifrån dem ens- pengarna bara kommer
Har aldrig använd direktreglering.
Självklart.
Men varför operera om hästen funkar?
Det måste till "rätt" köpare ändå.
Har du opererat den så undrar de varför
Du får väl dra av självrisken för ev. op.
Skulle DU våga?
generell fråga...
säljer häst som visat sig ha en, och står i valet och kvalet att operera.
hästen är 9 år och har aldrig varit halt och är UA på böjprov.
Gör som alla andra- säg inget
Jag hade 0 erfarenhet av detta o säljaren var Vet.
Ville heller inte böja en 2 åring, men visst undrade jag över gallorna
när det uppdagades säger uppfödaren- Ja de har sånt i den här släkten.
Då röntgades även en lillasyster som hade OCD i båda bakkotorna OCH en has.
Fick dålig prognos pga slipfårorna- tror jag, men jag har inte ångrat mig- för hästen är underbar.
Nej, jag skulle ej köpa en häst med lös benbit.
En kompis var spekulant på en häst med en lös benbit för några år sedan. Hästen hade aldrig haft några problem med benbiten, men den togs ändå bort innan köpet skulle göras. Hästen blev ej OK på det benet igen och fick senare tas bort pga av detta. Det var en benbit som man trodde ej skulle orsaka problem i framtiden, hästen var 6 år, riden 2 år utan problem. Kanske benbiten aldrig hade orsakat problem om man ej gjort ingreppet, men det vet man ej, och förutom pengar så lägger man ner tid och känslor om man nu köper en häst som sedan opereras och ej blir bra.
För att svara på frågan i första inlägget, JA, det skulle jag våga.
Har själv sålt en häst som vid besiktning visade sig ha en lös benbit (knappt märkbar reaktion vid böjprov), men jag opererade den först (en nyinriden 3-åring, eftersom han redan hade en liten reaktion och många år framför sig så bedömde jag det som bäst att se till att operationen blev gjord INNAN han fick mer bestående besvär). Operationen (båda haserna) gjordes med titthålskirurgi under sedering + lokalbedövning, alltså ingen narkos, och hästen åkte hem med oss dagen efter ingreppet. Den vid besiktningen aktuella köparen drog sig ur pga att h*n inte ville vänta med hästköp, under hästens konvalecenstid (totalt 6 veckor) annonserade vi ut honom igen, och dagen efter konvalecenstiden gått ut så såldes han, till ett HÖGRE pris än vi hade begärt innan op . Köparens veterinär hade tyckt att vi var överseriösa som opererade en häst vi ändå skulle sälja, men vi gjorde det enbart för HÄSTENS skull.
Har även haft en häst som efter en skada vid 8 års ålder (allvarlig transportskada) röntgades för att hitta eventuella frakturer, och då visade röntgenplåtarna på "liten röntgenförändring, sannolikt utläkt OCD" (dvs "fastläkta" bitar), och det hade han aldrig haft problem av, och fick inte senare heller.
Båda hästarna har tävlats hoppning på MSV nivå, samt dressyr på LA-nivå