Köpa häst med lös benbit?

Sv: Köpa häst med lös benbit?

Den opererades för 6 ½ år sen. Läs mer i tidigare inlägg.

tack för "solskenshistorier"! :)

jaha, det GÅR att operera utan narkos??
trodde det var tvunget?

Det beror säkert lite på hur bitarna sitter, men min opererades iaf stående utan narkos och det var 11 år sedan i juni, så jag tror ju inte att tekniken gått bakåt.. ;) (hör med den klinik som är aktuell att isf utföra ingreppet och som har sett hur bitarna sitter)

Edit: Min häst hade bara reaktion i ena bakbenet, men opererades i båda. Försäkringen täckte allt.

Det beror säkert lite på hur bitarna sitter, men min opererades iaf stående utan narkos och det var 11 år sedan i juni, så jag tror ju inte att tekniken gått bakåt.. ;) (hör med den klinik som är aktuell att isf utföra ingreppet och som har sett hur bitarna sitter)

Edit: Min häst hade bara reaktion i ena bakbenet, men opererades i båda. Försäkringen täckte allt.

okej!
det låter ju bra, det är faktiskt narkosen jag är mest orolig för när det gäller op.
täckte försäkringen båda? :o
trodde alla förs bolag var helsnåla...:D
vilket bolag har du?

Har alltid haft Agria. Eftersom det var en hältutredning (efter böjprovet) så gick det på försäkringen, vet inte varför de ersatte BÅDA benen när det bara var ett han hade reagerat på, men antar att det hade att göra med att de skulle slippa ytterligare en utbetalning senare, ifall han började reagera på andra benet oxå senare. Ingen reservation fick vi i försäkringen heller. :):bow:

Smidig titthålsoperation var det, två hål i varje bakhas (syddes med 1 stygn/hål) och så gick de in och sög ut bitarna

Har alltid haft Agria. Eftersom det var en hältutredning (efter böjprovet) så gick det på försäkringen, vet inte varför de ersatte BÅDA benen när det bara var ett han hade reagerat på, men antar att det hade att göra med att de skulle slippa ytterligare en utbetalning senare, ifall han började reagera på andra benet oxå senare. Ingen reservation fick vi i försäkringen heller. :):bow:

Smidig titthålsoperation var det, två hål i varje bakhas (syddes med 1 stygn/hål) och så gick de in och sög ut bitarna

oj då, det lät ju jättebra!
har oxå agria, vet att de kan tjura lite vad gäller lösa benbitar efter vad jag hört.
"min" benbit sitter dock i kotan och hästen var för mindre än en månad sen ren på böjprov, men är dock gallig, kan det spela roll tro?
enl. min försäkringshandläggare kan de ersätta om hästen har "en galla", men det går ju 20 hästar på dussinet som är sas normalt galliga i bakkotorna?

vill ha så mkt kött på benen som möjligt inför en ev utredning och process med bolaget.

Vet ärligt talat inte, men en gallig häst brukar man ju kolla upp anledningen till, och då är ju röntgen ett bra hjälpmedel, och hittar man då lös benbit så är det ju pga galligheten :angel:

Var det pga gallan som hästen röntgades till att börja med, eller för att spekulanterna ville ha röntgen?
Är hästen bara gallig i ena kotan så är det nog större möjlighet att de ersätter, de flesta som är "normalt" galliga är ju oftast galliga i båda benen...

Kan du inte ringa flera ombud och snoka lite??

Vet ärligt talat inte, men en gallig häst brukar man ju kolla upp anledningen till, och då är ju röntgen ett bra hjälpmedel, och hittar man då lös benbit så är det ju pga galligheten :angel:

Var det pga gallan som hästen röntgades till att börja med, eller för att spekulanterna ville ha röntgen?
Är hästen bara gallig i ena kotan så är det nog större möjlighet att de ersätter, de flesta som är "normalt" galliga är ju oftast galliga i båda benen...

Kan du inte ringa flera ombud och snoka lite??

haha, jo jag ringde verkligen och snokade! "jo det är så här att om ifall hästen skulle ha en lös benbit, vad skulle hända dåå?"

"tyvärr" är hästen gallig i båda.
och det var köparna som efter många om och men som bestämde sig för att röntga. efter den i övrigt gått igenom UA, den är inte gratis direkt och skulle tävla fälttävlan på ganska hög nivå med den var tanken, så de ville vara på säkra sidan...så det var ju..bra.. för dom..:crazy:

Jag hade backat pga. min okunnighet i ämnet.

Sen att jag köpte en avdankad travare med olika långa bakben säger kanske emot detta. :angel: Men han var hästen med stort H och det visste jag från första stund. :love:

Jag hade backat pga. min okunnighet i ämnet.

Sen att jag köpte en avdankad travare med olika långa bakben säger kanske emot detta. :angel: Men han var hästen med stort H och det visste jag från första stund. :love:

hehe, ja det bevisar ju lite det jag tror-
att folk backar så fort de hör "LÖS BENBIT!" men köper på sig en massa andra defekter utan att tveka.
och i de flesta fall blir det ändå rätt ok.
är din pålle röntgad? den kanske har miljarders lösa benbitar du inte vet om - och kanske aldrig får reda på heller?

om de tilltänkta köparna till min häst inte röntgat, ja då hade de köpt en helt frisk häst utan anmärkningar som kanske hållt hela livet utan skador...men men...

*KL*

Idag hade jag ute veterinären för en besiktning av min foderponny som jag ev ska köpa.

Han har en mjuk kotleds galla på ena bakbenet och på andra bakbenet en väldigt väldigt liten galla och på frambenen inga alls. Veterinären sa att de kan vara en lös benbit eftersom han har större galla på det benet. Jag har ingen erfarenhet av det här och blev först ganska rädd, men efter att ha kollat upp det lite så känner jag mig lite lugnare.

Han reagerade ingenting på böjprovet, inte halt, och har inte ont där gallan sitter. Allt annat var jättebra och utan anmärkning.

Det jag undrar är vad skulle ni ha gjort? Röntgat honom? Skulle det ha påverkat er ang. köpet?

mvh Brunette

NEJ VERKLIGEN INTE! har precis köpt en ny häst som vi troligtvis kommer behöva avliva oga en "liten pålagring" som inte va så liten som alla sa. kommer aldrig våga lite på någon vid hästköp ingen... men såklart kan de gå bra för er men nu efter de här hade jag själv aldrig vågat

Det beror på historiken- vad den har gjort, ålder mm mm.
Sen kan man för sin egen o även säljarens skull( för ev. framtida tvist) röntga o givetvis besikta den.
Rådgör med den Vet. som ser plåtarna.

Skriv ett riktigt fodervärdsavtal!

NEJ VERKLIGEN INTE! har precis köpt en ny häst som vi troligtvis kommer behöva avliva oga en "liten pålagring" som inte va så liten som alla sa. kommer aldrig våga lite på någon vid hästköp ingen... men såklart kan de gå bra för er men nu efter de här hade jag själv aldrig vågat

Pålagringar är inte samma som lös benbit. Nu är jag inte alls påläst i detta, ett tag sedan jag tentade i ämnet :angel:
Men "lös benbit" är väl egentligen broskvävnad, inte skelettvävnad. Eller hur?

Till TS:
Som lekman hade jag tvekat om en häst såldes med kraftigt reducerat pris för "lös benbit". Då blåser man upp ett, i detta fallet, obetydligt "fel".
Jag håller med Axel som någonstans skrev, göra som alla andra inte säga något.
Köpte en häst för 2 år sedan med lös benbit. Hade säljaren sagt att hon reducerat priset på grund av det hade jag backat ur! Konstigt, men sant.:crazy:

Senast ändrad:

Runt 10 000kr kostar det och om det är en bra häst så är det ju inet så värst dyrt

Det beror ju på person! För en del kan just den summan vara hutlös! :cool:

Fast jag kommer inte ha det problemet, så länge jag och min gamla tränare i utlandet kommer så bra överens. Det är billigare för mig att åka dit, träna, tävla osv än att ha häst i Sverige. Efter min graviditet blir det att fundera på! Jag har licens osv i det landet att tex tävla i hoppning! :cool: :angel:

Senast ändrad:

Fast en häst med lös benbit brukar ju vara billigare så det borde ju faktiskt vara på ett ut.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
476
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 119
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V