Köpa häst med lös benbit?

Sv: Köpa häst med lös benbit?

Njae

Står med en 5-åring som blev halt i nov, det har visat sig vara en lösbenbit. Ska opereras nästa vecka.
Veterinärernas teori är att en vrikning i hasleden har fått benbiten att flytta sig lite och därför börjat ge problem.

Vi har hästen försäkrad upp till öronen och det skulle täcka operationen trodde vi. Men enligt vårat försäkringsbolag så har hästen blivit försäkrad första gången vid 8 månaders ålder (vi har en annan åsikt) och lösa benbitar bildas innan 6 månaders ålder, alltså får vi stå för hela kalaset själv och reservation på komplikationer under och efter operationen.

Så till ursprungsfrågan. Ja om säljaren kan visa att hästen varit fullförsäkrad sen föl. Annars inte.

Skulle DU våga?

För några månader sedan hade jag sagt nej men nu när jag är ofrivilligt tvingats mig att läsa mig till allt jag kunnat hitta om lösa benbitar så svarar jag som många andra det beror på var den sitter och hur stor den är.

Visst jag hade dragit öronen till mig men det beror ju på vad hästen ska användas till, är det ett sto så hade jag inte köpt eftersom vi inte avla på hingstar som har lösa benbitar så godkänner jag inte ett sto som har det om jag nu ska avla på henne.

Om jag var i er sits vilket jag är :D så hade jag låtit operera hästen dels för ni då får plåtar u.a och dels för att ni får en bild av hur det ser ut inuti hästen. Får ni intyg och bilder på att inga skador uppkommit så är hästen betydligt mer lätt såld.

Min häst operades i dec och det kostad ca 17000 kr men då var det en rätt komplicerad operation. Men mitt försäkringsbolag täckte allt utom 10 % och han var inte halt innan dess. Jag valde göra det dels eftersom den första veterinären i princip dömde ut honom och jag kan inte ta bort en häst som inte är halt och dessutom en sådan bra häst så jag ville ge honom chansen.

Nu ska jag behålla honom i några år till för att försäkra mig att han håller innan jag säljer honom.

Min veterinär berättade att hon hade haft en häst med samma fraktur som min (kotsenbensfraktur) där de också fick gå in och plocka bort bitarna som satt löst. Den hästen går i dag svår hoppning men den markerar fortfarande på böjprov men är helt ohalt och som sagt går svår hoppning. Hon är den första veterinär jag hört säga att böjprov inte är naturligt för hästen och inte alls behöver betyda sanningen. Oj nu kom jag lite ifrån ämnet.

hmm.. varit sitter den ? om den tex. sitter i en kota på ngt framben är det ju inte lika allvarligt,bara en titthålsoperation men sitter den på bak så..Vi var påväg att köpa en ponny för några veckor sen med en lös benbit.Och vi ville ha den till ett reducerat pris ,minus 15000 men dom sänkte inte i pris så vi drog oss ur.Med tanke på att operationen kostade runt 10000.

vad är det för skillnad på operation fram och bak?

det är väl lika?

Jag var i omvänd situation, min häst hade en benbit, jag sänkte priset 19 000 på stående fot, men köparen drog sig ur...

Jag skulle nog tänka över det ganska noggrant om det visade sig att en häst jag ville köpa hade lös benbit. Antagligen hade jag velat operera bort den, särskilt om det var en unghäst. Sedan så har jag ju lite dåliga erfarenheter av lösa benbitar... Hade en häst som helt plötsligt började markera lite på ena frambenet så vi åkte så klart iväg till veterinär. Denne konstaterade att hästen var en grad halt efter böjprov och röntgen visade på en lös benbit. Ingen fara tänkte vi för hästen hade ju bara precis blivit dålig så det borde inte ha hunnit göra någon större skada... När den skulle opereras bort visade det sig dock att den hade förstört hela leden så hästen blev utdömd. Veterinären sa att hästen måste haft en väldigt hög smärttröskel. Så man kan inte lita på att det ska gå bra att vänta med operation tills det är ett problem för då kan det redan vara för sent.

ja, det är ju så klart olika från fall till fall.
min häst är ohalt på böjprov och har aldrig annars varit halt heller. och den är 9 år. och som det såg ut på rtg var inte leden nämnvärt påverkad heller.

väljer du att operera får du stå för alla kostnader själv! med tanke på att hästen inte haft besvär av benbiten. opererade min unghäst för det okt 07 och hade inte försäkringen täckt hade det kostat mig 11700!!
Jag hade inte opererat en häst som inte har ont av det! man kan ju få problem när de går in och rotar plus att narkosen är ju inte riskfri..

jag hade köpte en häst om jag var intresserad av den och gillade den för övrigt, en benbit hade inte gjort att jag hade dragit mej ur köpet..
men troligtvis är det folk som inte vet så mycket om det utan de bara tänker oh en lös benbit! det går inte köpa en häst som har det! det blir bara massa besvär! men som sagt många hästar besväras ju inte alls av det!

ja, folk är rädda!
jag hade iofs oxå backat för en lös benbit, men är priset så pass reducerat är det väl helt klart värt att tänka på!
"alla" hästar får väl problem ändå, med det ena eller andra...?

det är just det jag funderar över, är det värt att operera? hästen har hittills aldrig haft problem. och skulle förmodligen inte heller fått det om den inte röntgades :crazy::crazy:

Njae

Står med en 5-åring som blev halt i nov, det har visat sig vara en lösbenbit. Ska opereras nästa vecka.
Veterinärernas teori är att en vrikning i hasleden har fått benbiten att flytta sig lite och därför börjat ge problem.

Vi har hästen försäkrad upp till öronen och det skulle täcka operationen trodde vi. Men enligt vårat försäkringsbolag så har hästen blivit försäkrad första gången vid 8 månaders ålder (vi har en annan åsikt) och lösa benbitar bildas innan 6 månaders ålder, alltså får vi stå för hela kalaset själv och reservation på komplikationer under och efter operationen.

Så till ursprungsfrågan. Ja om säljaren kan visa att hästen varit fullförsäkrad sen föl. Annars inte.

min häst har varit försäkrad i samma bolag sen födsel. och benbiten sitter i en kota. och den har gått i 9 år med den utan problem.
tack för svar!

För några månader sedan hade jag sagt nej men nu när jag är ofrivilligt tvingats mig att läsa mig till allt jag kunnat hitta om lösa benbitar så svarar jag som många andra det beror på var den sitter och hur stor den är.

Visst jag hade dragit öronen till mig men det beror ju på vad hästen ska användas till, är det ett sto så hade jag inte köpt eftersom vi inte avla på hingstar som har lösa benbitar så godkänner jag inte ett sto som har det om jag nu ska avla på henne.

Om jag var i er sits vilket jag är :D så hade jag låtit operera hästen dels för ni då får plåtar u.a och dels för att ni får en bild av hur det ser ut inuti hästen. Får ni intyg och bilder på att inga skador uppkommit så är hästen betydligt mer lätt såld.

Min häst operades i dec och det kostad ca 17000 kr men då var det en rätt komplicerad operation. Men mitt försäkringsbolag täckte allt utom 10 % och han var inte halt innan dess. Jag valde göra det dels eftersom den första veterinären i princip dömde ut honom och jag kan inte ta bort en häst som inte är halt och dessutom en sådan bra häst så jag ville ge honom chansen.

Nu ska jag behålla honom i några år till för att försäkra mig att han håller innan jag säljer honom.

Min veterinär berättade att hon hade haft en häst med samma fraktur som min (kotsenbensfraktur) där de också fick gå in och plocka bort bitarna som satt löst. Den hästen går i dag svår hoppning men den markerar fortfarande på böjprov men är helt ohalt och som sagt går svår hoppning. Hon är den första veterinär jag hört säga att böjprov inte är naturligt för hästen och inte alls behöver betyda sanningen. Oj nu kom jag lite ifrån ämnet.

tack för svar! har följt din häst i din tråd.

ang att operera för att sälja- visst, det gör hästen mer lättsåld, men är det egentligen det bästa? för både min och hästens skull? den har ju inte ont av det och den är inte världens dyraste heller.
det innebär mycket tid, pengar och risker i onödan, och i slutänan får jag inte mer än jag skulle fått om jag sålde med benbiten.
både veterinär och försäkringsbolag (så klart :angel:) tycker det är onödigt.

tack för svar! har följt din häst i din tråd.

ang att operera för att sälja- visst, det gör hästen mer lättsåld, men är det egentligen det bästa? för både min och hästens skull? den har ju inte ont av det och den är inte världens dyraste heller.
det innebär mycket tid, pengar och risker i onödan, och i slutänan får jag inte mer än jag skulle fått om jag sålde med benbiten.
både veterinär och försäkringsbolag (så klart :angel:) tycker det är onödigt.

Nej man får ju ta ställning för vad det är för sorts häst vilka förutsättningar har hästen för framtiden.
Min häst är riktigt lovande han har helt rätt atityd till hoppning och en hoppskalle utöver den vanliga :love: och alla som sett honom lovordar honom så jag känner att det är rätt att satsa på honom. Hade han varit en skogsmullehäst så hade jag inte opererat honom men veterinärerna var entydiga om att han behövde opereras för att hålla för högre klasser i framtiden.

Nej man får ju ta ställning för vad det är för sorts häst vilka förutsättningar har hästen för framtiden.
Min häst är riktigt lovande han har helt rätt atityd till hoppning och en hoppskalle utöver den vanliga :love: och alla som sett honom lovordar honom så jag känner att det är rätt att satsa på honom. Hade han varit en skogsmullehäst så hade jag inte opererat honom men veterinärerna var entydiga om att han behövde opereras för att hålla för högre klasser i framtiden.

ja, men våra hästar har väl lite olika problem, din hade väl kotsenbensfrakturer? och är dessutom så pass ung att det inte hunnit ge problem om det nu skulle göra det?
min häst har ändå gått i 9 år med denna benbit och tränat och tävlat hela tiden, helt probleemfritt.
den har tyvärr inte den kapacitet jag hoppats på för de klasser jag vill rida, så den kommer förhoppningsvis bli allround/hopphäst för lite lägre klasser (-120).
det är ett så svårt ställningstagande, en operation känns nästan mest som att utsätta hästen för onödigt lidande om man kan säga så (eller som veterinären formulerade det; en skönhetsoperation)

Skulle DU våga?

Mitt halvblod har i kotan bak, är ej op o jag har haft honom i elva år. Fick honom billigt men va ej enbart pga kotan. Han har aldrig varit halt. Kan du inte visa intyg från vet o försäkringsbolag att det ej ska inverka på honom?

ja, men våra hästar har väl lite olika problem, din hade väl kotsenbensfrakturer? och är dessutom så pass ung att det inte hunnit ge problem om det nu skulle göra det?
min häst har ändå gått i 9 år med denna benbit och tränat och tävlat hela tiden, helt probleemfritt.
den har tyvärr inte den kapacitet jag hoppats på för de klasser jag vill rida, så den kommer förhoppningsvis bli allround/hopphäst för lite lägre klasser (-120).
det är ett så svårt ställningstagande, en operation känns nästan mest som att utsätta hästen för onödigt lidande om man kan säga så (eller som veterinären formulerade det; en skönhetsoperation)

Missade att den var så pass gammal. Hade jag tyckt om hästen hade jag vågat köpa fast till reducerat pris eftersom ingen vet hur det ser ut inuti kotan.
Kotsenbensfrakturer är i princip lösa benbitar som man får plocka bort (om det går). Min hade toppfrakturer och som sagt ingen vet iaf han hade fått problem med det senare eftersom han inte hade några som helst skador på brosket i kotan utan allt ser jättefint ut inuti som tur är. Försöker trösta mig med det att när han är igång igen så har jag iaf bilder på hur han ser ut inuti kotorna och det är ju inte så många som kan visa upp felfria kotor på det viset :D

Har gjort det!! fast visste inte vid köp... så NEJ, det skulle jag inte göra om jag visste... riskerna är tillräckligt stora med hästköp ändå....

Däremot om den haft lös benbit, som är bortopererad och hästen mår bra, då hade jag inte tyckt det gjorde något :)

Min häst var oxå nio och ohalt på böjprov ett halvår innan. Så rent krasst kan din hålla sig frisk hela livet eller så kan den vara utdömd pga av benbiten om ett halvår trots att den är ohalt nu. Jag kan bara säga att jag förstår att köparna drar sig ur... Å andra sidan förstår jag ditt problem oxå, särskilt om inte försäkringsbolaget tar operation efterson den inte har problem i dagsläget...

Ja det skulle jag, om den inte låg på ett dåligt ställe.

Min medryttarhäst sjönk många tusenlappar eftersom hon har en lös benbit, men hon är bra och ägare är veterinär.

tror att det var mkt svårare att få ut den därifrån eller nått sånt,men är inte säker,jag frågade inte :P

Mitt halvblod har i kotan bak, är ej op o jag har haft honom i elva år. Fick honom billigt men va ej enbart pga kotan. Han har aldrig varit halt. Kan du inte visa intyg från vet o försäkringsbolag att det ej ska inverka på honom?

tyvärr så går det ju inte att garantera att det inte ska ha inverkan på henne. så ett sånt intyg från vet och försbolag kan jag nog bara drömma om :angel:

det är bara att hoppas på att hitta en köpare med tillräcklig kunskap om ocd och dess efterverkningar som vågar satsa på en sån häst och fatta att de faktiskt fått den skitbilligt!

Missade att den var så pass gammal. Hade jag tyckt om hästen hade jag vågat köpa fast till reducerat pris eftersom ingen vet hur det ser ut inuti kotan.
Kotsenbensfrakturer är i princip lösa benbitar som man får plocka bort (om det går). Min hade toppfrakturer och som sagt ingen vet iaf han hade fått problem med det senare eftersom han inte hade några som helst skador på brosket i kotan utan allt ser jättefint ut inuti som tur är. Försöker trösta mig med det att när han är igång igen så har jag iaf bilder på hur han ser ut inuti kotorna och det är ju inte så många som kan visa upp felfria kotor på det viset :D

jag kommer sälja till kraftigt reducerat pris (-20000), så det borde locka tycker jag.

fast å andra sidan, har läst en hel del statistik och sånt om just ocd nu, precis som du, och det har visat sig att fler(24% mellan 1993-1999 tror jag det var, enl en studie som gjorts av SLU) friska hästar som röntgas för besiktning eller hälsokontroll har det än halta hästar som genomgår hältutredning (17%)...
så det finns ju inget som säger att varken min eller din häst någonsin skulle ansetts som "trasig" om de inte röntgats, oavsett hur höga klasser de gått eller ska gå. många prestationshästar inom de flesta grenar har levererat toppresultat år efter år trots ocd.

Min häst var oxå nio och ohalt på böjprov ett halvår innan. Så rent krasst kan din hålla sig frisk hela livet eller så kan den vara utdömd pga av benbiten om ett halvår trots att den är ohalt nu. Jag kan bara säga att jag förstår att köparna drar sig ur... Å andra sidan förstår jag ditt problem oxå, särskilt om inte försäkringsbolaget tar operation efterson den inte har problem i dagsläget...

usch. tråkigt.

...och det är sånt jag inte vill läsa...:crazy:

tror att det var mkt svårare att få ut den därifrån eller nått sånt,men är inte säker,jag frågade inte :P

låter jättekonstigt...
kotled som kotled liksom. bakkotan är ju inte mer komplicerad än framkotan.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
476
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka