Köpa häst med kissing spines...?

B

Banana Breeze

Behöver massor med hjälp och råd:bow:!

Har blivit erbjuden att köpa ett halvblod, en femåring, för en symbolisk summa då det inte fungerade med den nya ägaren. Var jättesnäll i början hos den nya ägaren men började sedan att krångla. Därför gjorde de en undersökning. De röntgade och fann en liten antydan till kissing spines men enligt veterinären var det obetydligt. Han hade inga problem med det och det var förmodligen inte det som orsakade krånglandet.

Så till min fundering, hur hade ni gjort? :confused: Betyder det här att han kommer att ha men för livet? Jag menar, har kissing spines en "naturlig gång" hästen blir sämre och sämre och har i slutändan ständigt ont?
Är det här att köpa sig problem och i slutändan stå med en häst utan framtidsutsikter?

Vill gärna ge honom en chans att komma till rätta i livet och speciellt när veterinären inte konkret kan diagnostisera det som kissing spines ;).

Hoppas ni förstår mina funderingar och kan hjälpa mig!
/Tack :bow:

Sv: Köpa häst med kissing spines...?

Enligt min veterinär så utvecklas det inte på alla hästar och de blir oberörda av det, 60 % av alla hästar som har kissingspine lider inte av detta, min bland annat. Men självklart kan det utvecklas och den får ont av det men veterinären har inte ens fastställt det ännu? Men fem år är inte så mycket så chans att det utvecklas finns ju men jag hade nog köpt den om den inte led av det nu och verkar fräsch annars, men då för symbolisk summa.

Jag hade inte köpt om du inte är speciellt intresserad av /kunnig i rehab med fysioterapi ,massage mm. Det är väldigt osäkert ,ingen vet hur det utvecklas ,kanske har hästen aldrig problem ,kanske kommer det precis när du har fått igång den och lagt massor med tid och pengar.Många hästar har det ju utan att ha några problem alls . Vår häst fick tas bort pga Kissing spines som utvecklades från lite tätt mellan kotorna till flera sammanväxningar och jätteont på mindre än 2 år.
Det kostar ju en hel del pengar att hålla hästen så fundera på om det är värt det. Hur är det med försäkringen ,reservationer på ryggen?

Jag skulle aldrig köpa eller ens ta hästen om jag fick den.
Jag har fått ta bort två hästar pga. kissing spines (mor och dotter), tyvärr.

Processerna har varit långa och utdragna och smärtsamma ... många år och mååånga mååånga tusenlappar.
Det har varit skitjobbigt!
Vissa veterinärer hävdar att hästarna inte har haft besvär, vissa har hävdat motsatsen.
Det har varit stora summor till rehab och fysioterapi och sadlar och specialträning och annat. Någon utvecklande ridning och träning/tävling blev det nästan inte alls med dessa två...vilket ju var tanken. Så tråkigt för det var underbara individer med egentligen enorm potential båda två, speciellt den ena!
Nu känns det ju bara som jag har gjort dem båda en otjänst utsatt dem för väldigt mycket trots uppenbara smärtor som ständigt ifrågasattes av veterinärer och nya teorier och behandlingsmetoder som skulle provas från gång till gång...

Mina visade aldrig direkt ömhet i ryggen utan det var alltid annat krångel som man inte kunde härleda tillnågot annat än till ryggen...

Skulle det sen fungera med en KS-häst så kan det räcka med en oförutsedd längre vila pga. annan anledning (sårskada, större hovböld eller annat) så kan det utlösa att problemen med ks kommer...

Nej... jag hade inte tagit mig an en häst med antydan till kissing spine. Varför ta sig an bekymmer? De får man ändå...

Efter vad jag hört har upp emot 60-70% av alla halvblodshästar olika typer av röntgenförändringar och avvikelser på ryggen. Flera veterinärer avråder till att röntga ryggen pga detta, de flesta hästar med avvikelser/lindrig kissing spines etc har aldrig problem.
Det är inte alls säkert att de förändringar som "din" häst har öht har betydelse.

Köp inte.
Min häst har KS och det är inte roligt.
Har haft min i 4 år (och har inte haft direkta problem som jag har kunnat koppla till ryggont därför inte röntgad), och det var först i december 08 som vi åkte in till klinik och konstaterade KS. Det enda som vi tidigare har märkt är att vid vila fler än 3 dagar har hon haft problem med uppsuttning och tyckt det var obehagligt, men tidigare ägarna sa sadeltvång och det lät ju troligt så vi antog att det var det. Sen i vintras innan konstaterandet började hästen få svårt att fatta galopp och bockade väldigt mycket, men tränaren sa att det var styrka som saknades.. Sen en dag sa hon ifrån rejält vilket visades med sken i skogen och medvetslöshet för mig. Därefter åkte vi till klinik.
Dom sa att vi skulle tömköra henne 1 månad och rida 1 vecka och gå på smärtstillande och sen komma tillbaka, men jag har inte ridit på henne sen dess. Hon har haft så ont och mycket sitter i skallen, därför tömkör jag endast henne nu, jobbar från marken, leker, arbetar med horsemanship osv. För hennes skull. Hon har dock inte ont förutom vid ridning så jag tar ej bort henne, min pärla:love:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 303
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 276
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10