Köpa häst med gallor..

Sv: Köpa häst med gallor..

Enligt vetetinär är ryggen i bra skick i alla fall när han klämde och tröck..

För mig ett år i alla fall. Men har hästen hållt på att vara avställd fram och tillbaka, i olika perioder hade jag nog ändå dragit öronen åt mig. Det är bara att titta på hur det ser ut när man har en häst med återkommande problem. Utredning, behandling, konvalcens, igångsättning, återbesök, friskförklaring, fortsatt igångsättning, långtidsåterbesök och sedan ska ju hästen hålla för den ökade belastningen träningen innebär.

Allt detta tar ett bra tag, även om många tycker att det räcker med ett återbesök och friskförklaring så är hästen helt OK. Men det är ju inte sanningen. Den ska ju åter efter c a 3 månader och sedan ska den ju faktiskt hålla på längre sikt också.

Hittar man då en häst som har samma livsmönster som en häst som har återkommande problem, då kan man nog var rätt säker på att man riskerar att köpa på sig problem, även om ägaren bedyrar att det beror på ointresse och andra saker att hästen inte är igång...

Enligt vetetinär är ryggen i bra skick i alla fall när han klämde och tröck..

Min hästs rygg var också i fint skick om man klämde, men hon fick avlivas ändå...

Låter som du bestämt dig för att köpa hästen så gör du det, och kom inte och beklaga dig efteråt. ;)

Precis, galla signalerar att något är fel. Och utan att veta vad som är fel, känns det som väl mycket chansande för min egen del.

Bekanta hade en unghäst som utvecklade hasgalla när den skulle ridas in. Efter en halv miljon undersökningar (och dito kostnader) kom veterinärerna fram till att gallan inte hade någon betydelse för användbarheten. Trots det blev hästen upprepade gånger halt och kom aldrig igång, ett år senare blev den utdömd trots lång sommarvila och diverse behandlingar.

*ursäkta OT*

Hur mycket vätska tycker du är normalt ska finnas kring lederna? För att vara ''normala'' ska de vara snustorra eller tycker du att jämt fylld utan att det buktar ut är normalt? Vad referera man egentligen till normala friska ben??? Eller är allt mellan snustorr till något fylld med mjuk vätska normalt och sedan så uppenbart som en tjock hårdare galla ''sjukligt''? :)

Det lämnar jag till min veterinär. Men som sagt: är det jämt bägge bak eller bägge fram har jag inga problem med lite svampighet så länge det inte är något veterinären anmärker på.

Då kan det kanske vara lönt att jag testar ryggen med röntgen. Vad får jag räkna med att det kostar och ingår vanlig vet.besiktning också?

Kanske kan tillägga att han aldrig varit halt eller sjuk för övrigt.

Kotsenskidegalla... ja, men inte i hasen- tyvärr.

Är du kär får du pruta rejält o se.

Lycka till.

Absolut inte.

Att hästen har gallor behöver inte betyda någonting alls. Min valack har en hasledsgalla efter operation som kommer att finnas kvar alltid. Han gick igenom vet. kontroll i somras (vi ville veta säkert att han var frisk) u.a.

Ponnyvalacken har en stor galla under hasen på ena bak som han haft i mååånga år. Aldrig varit halt eller skadad i hela sitt liv.

Kan dra fler exempel på gallor som saknar betydelse för användbarheten men jag tror att du fattar poängen ;) Gallorna i sig är helt ofarliga och ifall hästen har haft dem under en längre tid utan att ha problem av dem så är de sällan ngt att bry sig om.

Jag hade litat på veterinären!

Mvh JV

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka