Köpa häst med gallor..

M

meandmyself

Hej,

Nu vet jag inte om jag är sjåpig, men hur ser ni på att köpa en häst som har haft en oförändrad galla under en längre tid? Veterinär säger att det är ok. Skulle denna eventuella småsak hindra er från att köpa häst (skulle ni se detta som något negativt)?

Sv: Köpa häst med gallor..

Vad säger ägaren? Vet h*n hur den uppkommit? (tex ett slag)
Var sitter gallan?

Är du orolig, prata med flera veterinärer och ev. röntga.

Tack för svar!

Hästen har kollat sig hos veterinär i oktober UA samt varit på klinik. Så egentligen borde det väl vara rätt okej?

Om gallan är röntgad utan ua, symtomfri och veterinär ger klartecken skulle jag våga. Men som sagt, inte utan röntgen.

Hur gammal är hästen? Var sitter gallan? Är hästen igång på den nivå du vill använda den?

Är hästen röntgad?

Gallan sitter höger bakben. Just nu tror jag att han inte är direkt i fullgång, utan snarare går och lullar i hagen (av nyfiken - vilket är av positivt slag?). 10 år gammal. Röntgad UA.

VAR i höger bakben? För mig är det väldigt negativt att hästen inte är igång. Det går 13 på dussinet av hästar som inte fungerar som de ska, man låter dem "vila" och sedan går de till försäljning och säljaren skyller på att man inte haft tid att sätta igång hästen.

Jag hade varit väldigt tveksam. Mjuka gallor som är jämna runt om eller på benparet tycker jag inte är mycket att fundera över, men en galla som sitter kvar på samma ställe signalerar att något är fel - frågan är vad. Och varför har inte ägaren hittat vad det är?

Jag har en kuse med gallor på båda bakben ovanför kotorna. Han hade även det när jag köpte honom och veterinären sa inget speciellt om det vid besiktningen. Har aldrig varit med om några problem med det. Går han igenom besiktningen o vetten inte tycker att det är något att haka upp sig på så skulle jag köpt hästen om den ser bra ut för övrigt och rör sig bra med just gallor benen.

Du kan ju pruta lite pga gallorna kanske ;)

En galla - nej.
Gallor runt om/i två ben - eventuellt.

Jag ser En galla som ett problem. Den kanske inte har problem nu, men det finns ju risk att det sitter något problem som inte blommat ur.
Sen att ägaren säger att den är oförändrad är ju ingen garanti. Hästen kanske har varit lite småhalt/stel utan att ägaren ens haft kunskap att känna det (/har blundat för det. Inte ovanligt..).

Får hästen gallor runt om beror det ju i vissa fall på fodring/dåligt underlag/dåligt med utevistelse exv, och då skulle jag iaf kunna fundera på att köpa hästen.

Men nu hade ju din häst på BÄGGE bakbenen, vilket är en gigantisk skillnad i min värld.

En ensam galla - varningssignaler med röda blinkande lampor och flaggor!!

Gallan sitter på höger bak vid hasen som är friröntgad. Han har även genomgått en klinikbesiktning i oktober utan anmärkning.

Nu då, blev det mer kött på benen? :)

sitter den på hasen, o dessutom bara ena, så skulle jag nog avstå. Iaf om jag har tävlingsambitioner! Det är ju vanligt att hästar kan vara lite galliga i bägge kotorna. Så länge gallorna då är mjuka kan de bero på mkt annat än defekter! Men ser jag en galla på en has, eller ett knä, då blir jag nervös!

Det beror på hur gallan uppkom.

Jag krachade en gång med en häst i ett hinder, hästen fick en jättegalla på ena framknäet, den blev mindre efter några veckor men försvann inte.
Jag lät en veterinär undersöka, det var inte någon fara det var lite läckage av lymfvätska? eller något - helt ofarligt MEN det kunde ta upp till ett år innan den försvann OM den skulle försvinna överhuvudtaget.
Hästen friröntgades och ULades UA.

Därför undrar jag vad säger ägaren om gallan? Var på hasen sitter den?

Har du frågat flera olika veterinärer?

Har du fått ut journal och plåtar? Varför har det gjorts en utredning? Har hästen varit igång fullt när den gick UA?

Ja. Hästen var igång när detta gjordes. Anledning till denna besiktning och undersökning på klinik berodde på att de ville undersöka om gallan var ok.

Jag hade helt klart avstått från köp. Hasledsgalla på en häst som inte är igång formligen skriker åt mig. Röda blinkande varningslampor.

Hade hästen varit igång på den nivå jag vill använda den, och varit det stabilt (långvarigt) hade jag nog varit intresserad. Men priset ska också vara satt utifrån risken.

Jag var intresserad av en 3-åring med små mjuka gallor på båda haserna. Haserna röntgades ua men när vi röntgade ryggen hade han KS med totalt 6 ihopväxta kotor (3 i bröstryggen och 3 i länden) med atros och aktiva processer i alla berörda kotor. Hästen var riden i ca 3 månader.

Så har hästen gallor kan problemet sitta någon helt annanstans än där just gallorna är!!!

Precis, galla signalerar att något är fel. Och utan att veta vad som är fel, känns det som väl mycket chansande för min egen del.

Bekanta hade en unghäst som utvecklade hasgalla när den skulle ridas in. Efter en halv miljon undersökningar (och dito kostnader) kom veterinärerna fram till att gallan inte hade någon betydelse för användbarheten. Trots det blev hästen upprepade gånger halt och kom aldrig igång, ett år senare blev den utdömd trots lång sommarvila och diverse behandlingar.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka