Köpa häst - långt bort

Sv: Köpa häst - långt bort

jag åkte fem timmar (trodde dock inte det var så långt...) för att köpa en 17 år gammal ponny som var söt o snäll. :p

så ja, jag tycker du är lite dum! ta med transport (låna en annan?) och åk och titta. om du tror att det är hästen för dig!

Det var just det jag INTE övervägde. Vill hellre avstå från att frakta en häst så långt, speciellt om den inte GILLAR att åka släp.

De historier jag hört om transportörer har majoritet handlat om en massa trubbel, men hör gärna om bra transportörer också. Oftast hör man ju bara det negativa men aldrig det positiva.

Jag har skicat ett antal hästar med transpotör. Allt från vuxna hästar till tvåmånaders föl till Finland. Jag har aldrig varit med om något strul. Det finns en transpotör jag aldrig skulle skicka med. Dom körde en fölis. Resan tog över ett dygn fast det skulle ta 5 timmar. MEN det var köparen som hade anlitat dom. Dom andra tycker jag är väldigt seriösa och mycket bra.

Köpte min häst 55 mil bort..

Säljaren bokade tid på en klinik vald av mig. Jag åkte dit och provred hästen samma dag och sedan så åkte vi vidare till kliniken och gjorde en export röntgen samt besiktning.

Jag hade kommit överens med säljaren om att om hästen inte stämde med deras beskrivning samt om hästen och jag absolut inte kom överens så skulle jag inte genomföra köpet. Det var helt ok för säljaren då hon var mån om att hästen skulle få det bra.

Jag hade transporten med mig och hästen gick igenom besiktningen så då tog jag med honom hem dagen efter. Hade bokat vandrarhem för natten så hästen skulle få vila i sitt gamla hem över natten efter besiktingen och starta den långa resan hem utvilad.

Resan hem gick helt problemfritt, men jag har en stor boggitransport med mycket fönster och utan mellanvägg så han stod brett, samt att det finns krubbor att ha vatten och foder i under resan + hösegel för hö.

Klart att du skall åka och titta!

Jag körde från Dalarna till Hässleholm (kring 65 mil enkel resa) två gånger innan köpet av Tom avslutades.

Sedan kom Tom hem med hästtransportörfirma. Hade gått jättebra, han hade fått övernatta i Stockholmstrakten och såg ut att ha haft en bra resa - kom ut ur lastbilen och såg glad och nyfiken ut, var vare sig svettig eller nämnvärt stressad (lite orolig förstås, han hade ju åkt länge och kom fram till ett ställe han aldrig sett förut).

Det enda jag hade att anmärka på vad gällde transportfirman var väl att de ställt Tom (då fyraårig hingst) vägg i vägg med ett brunstigt sto över natten... så det hade varit lite liv då med ett sto som sparkade i väggen och en Tom som ville pressa ned väggen... så han var lite sömnig när han väl kommit hem och installerats i sin nya box - somnade rätt snabbt :D

Men du måste väl åka och träffa hästen för att veta om det är rätt häst för dig?

Vad är det för kuse förresten?

Jag skulle åka så långt. Men försöka hitta en eller flera hästar till att kolla på när jag ändå åker. Men hittade jag ingen mer att kolla på, då skulle jag åka ändå om jag "misstänkte" det var drömhästen jag hittat.

Men jag hoppas du inte blir ledsen om jag säger att man ju även kan bli grymt besviken när man väl är där! Och märker att hästen inte alls passar en! I mitt fall berodde det på att det säljaren sa om hästen inte stämde ett dugg, bla ansåg hon den startklar 1,10, i själva verket var hästen knappt styrbar, man fick rida den som en unghäst. Och enligt min kompis som var med så gick hästen bättre med mig än med säljaren. Jag åkte drygt 30 mil enkel resa för att kolla på den hästen.
Såg den sedan på annons igen ett par veckor senare, då hade säljaren lagt till "mkt välriden på marken" vilket till 100% var en lögn, varför i hela fridens dar skriva ngt sådant i en annons, då åker ju VERKLIGEN folk i onödan!!

Jag tyckte det var kalasnära med ca 3 timmars resa för att åka och titta på häst.. :angel:

Transportfirmor är guld när man ska köpa häst en bit bort. Hästarna är i regel lättare att lasta och står mer bekvämt på stora hästbussar, så får man en bra start! :idea:

Hör runt med andra som har anlitat transportfirmor, vilka de har annvänt. På så viss så kan man få tag på de som är bra.

Jag fick ner en häst från Stockholm, som inte hade åkt mkt i transport. Ägaren kände en som körde transporter och som hon visste var mkt duktig.
Hästen var lugn och fin hela vägen och det uppsod aldrig några porblem.
Oftast så åker hästarna mkt bättre och bekvämare i lastbilar så det brukar inte vara några större problem.

Lycka till !

Jag har köpt häst som har stått 100-120 mil från mig och har anlitat två olika transportfirmor, vilket har gått hur bra som helst:)
De har även hört av sig på kvällskvisten och berättat hur det funkat under dagen, hur hästen mådde. Så jag är väldigt tacksam över att de finns dom är så duktiga och vana vid rädda, unghästar och stressade hästar. En häst som vi hade på prov, gick inte köra i en vanliga finka han fick panik varje gång han var i trångt utrymme. Så när han kom hem till oss fick han åka med en transport firma trots att avståndet var bara 15 mil, det gick väldigt bra och han som körde lastbilen ringde oss när han startat efter att de lastat honom och berättade hur det gått och om han var orolig.
Så anlita en transportfirma med gott samvete och om det är drömhästen så tveka inte köp hästen. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Gnapp
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka