Köpa häst - långt bort

G

gladaeo

Jag har hittat min drömhäst.

OCH den är i min prisklass. Hur ofta händer det?

MEN han står i andra änden av landet. Är jag knäpp som drar mig för att ens åka och titta/genomföra köpet? Att åka dit utan släp skulle ta minst 5 timmar enkel väg. Att åka dit MED släp +2 timmar åtminstone. Ev. köp kompliceras ytterligare med att han inte gillar enaxlade släp, och jag köpte ju givetvis ett enaxlat släp förra veckan just. Och då är frågan om man kan anlita en transportör med lastbil som kan ta hästen från södra Sverige till Stockholm - men av allt jag hört om transportörer blir jag mörkrädd.

Hur långt ifrån har ni tittat på häst? / Köpt häst?

Jag har helt klart blivit bortskämd med att min häst "hittade mig" på min ridskola. När han sedan skulle flyttas hjälpte ridskoleägaren mig med den ca entimmastransporten till det nya stallet.

Känner att jag inte har TID att avsätta minst två dagar i hästtittarutflykt. I en annna tråd berättade jag hur stressad jag är, och hur mycket som ska hinna göras innan jag börjar jobba. Och nu kommer detta, hjälp!

Sv: Köpa häst - långt bort

Klart att du sk köpa hästen om du vill ha den. Om han inte gillar enaxlade släp kan du kanske hyra transport just för resan upp. Ännu bättre om du kan hyra eller låna en tvåhästars lastbil så står hästen bättre under den lång resan. Dessutom går det att köra fortare med en sådan.:idea:

Bor i Skåne ca 4 mil från sydkusten och har både köpt häst från och sålt till Kalix. Så ditt avstånd verkar inget alls. Men ett gott råd är att om det blir köp så skicka hästen med lasbil om det är möjligt. Blir troligen betydligt trevligare för både dig och hästen.

Om hästen finns i Stockholm och du bor i Kalmar borde det inte vara några problem att hitta en bra transportör heller. Det går reguljära turer mellan travbanorna.

Senast ändrad:

några bekanta har ringt till arbetskolegor i säljarens område och fått hjälp av dugliga häst människor utan bindning till säljaren.

Jag har skickat häst med lastbil vid två tillfällen. En gång inom Sverige ca 50 mil och en gång till Holland. Det har gått utmärkt bägge gångerna, och jag skulle inte tveka att göra om det.

Åk upp med vanlig bil, kolla hästen. Bestämmer du dig för hästen, beställ transport med lastbil. Det behöver inte bli så invecklat.

Lycka till!

hur menar du med att hästen inte gillar enaxlade släp? alltså vad gör pålle?

jag har åkt och provridit 3-5 (?) ggr från kalmar till runt gbg, köpte även pållen men lämnade tillbaka pga skador.

Jag tycker du ska göra som MiaMaria föreslog:idea:

Jag åkte till danmark och tittade på min drömhäst:love::love:, sedan kom hon efter med lastbil.

hur menar du med att hästen inte gillar enaxlade släp? alltså vad gör pålle?

jag har åkt och provridit 3-5 (?) ggr från kalmar till runt gbg, köpte även pållen men lämnade tillbaka pga skador.

Pållen är INTE van vid att åka transport, har gjort det 1ggr/år ungefär. Han gillar nog inte att det kan bli lite mer vajsigt med enaxlat? Och att det är trängre ytor. Ägaren sade att han lider av någonting som påminner om klaustrofobi. Sparkar/slår under transport, om man ens fått upp bakluckan för då får han panik.

Hur handskas transportörer med hästar som är rädda? Vill ju inte få hem en helt förstörd häst heller.

Har fått upp en foderhäst från Jönköping (100 mil) så "ditt" avstånd ska nog gå fint!

De transportörer jag anlitat - såväl nu som tidigare - har varit väldigt lugna och duktiga. Min änglahäst gick visserligen bara raka vägen in utan krångel, men herren från Jönköping hade trilskats lite :D Min tro är att de som livnär sig på att transportera hästar måste vara tålmodiga och serviceinriktade. Annars får de inga kunder, för i hästvärlden sprider sig ett dåligt rykte snabbt.

Varför inte be att få massa olika filmer på hästen? Jag skulle inte köra den i transport. Det är mycket bättre med att leja in en transpotör.

Pållen är INTE van vid att åka transport, har gjort det 1ggr/år ungefär. Han gillar nog inte att det kan bli lite mer vajsigt med enaxlat? Och att det är trängre ytor. Ägaren sade att han lider av någonting som påminner om klaustrofobi. Sparkar/slår under transport, om man ens fått upp bakluckan för då får han panik.

Hur handskas transportörer med hästar som är rädda? Vill ju inte få hem en helt förstörd häst heller.

Förstår inte hur du ens kan överväga att köra den i 7 timmar i transport!!!! Varför skulle du få hästen förstörd av en transpotör? Dom lever ju på att frakta hästar. Antagligen har dom kört både fler hästar och mera mil med häst än vad du har gjort. Nää man ska se till att den får en behaglig resa. Det får dom sällan med 7 timmar i en transport.

Jag hade köpt den o skickat den med transportör hem till gården ,, inget strul snabbt o enkelt.
Så har jag köpt mina hästar.
Jag har aldrig åkt o tittat o dyl .. bara bet via bank o skickat hem den på transport.

Och då är frågan om man kan anlita en transportör med lastbil som kan ta hästen från södra Sverige till Stockholm - men av allt jag hört om transportörer blir jag mörkrädd.

Jag kan bara rekommendera att skickas häst med transportör. Skickade själv min åring från skåne-Uppsala. Resan började med att hon stälde sig på lämmen till lastbilen och där stod dom tydligen i ca 45 min enligt mamma som var med och såg det. Och hon var väldigt imponerad över chaffören som både hade kvar sitt lugn hela tiden och lyckades hålla kvar sitt goda humör fast han visste att vid detta laget borde han egentligen redan vara på nästa ställe.

Och hon kom fram var pigg, glad och nyfiken.

Körde samma sträcka med den gamla själv 1 månad tidigare, men det kommer jag undvika, var ingen hit att ha dom på transport så länge, i alla fall inte för hennes del. Så hon behövde ett par dagar att hämta sig och bli sig själv igen efter den resan.

Så jag hade antingen gjort som dom andra sa att kört ner och tittat, sedan skickat hästen efter om det blir köp.

Tänk på att du reletivt billigt och snabbt kan flyga ner. Sedan kan man ta en hyrbil på flygplatsen. Tror ofta det blir både billigare och snabbare på det sättet.

/Camilla

Jag bor i Östergötland och har köpt en häst i Småland, en i Skåne (8h enkelresa), en i Gnesta (1.5h bort) och två i Spanien (väldigt långt bort...)

Jag skulle inte låta resvägen vara ett hinder. 5 h är inte mycket för mig. Ett tips är ju att se så mkt du kan av hästen innan. Be om många bilder samt film. När du väl åker så ta med släp på en gång ifall det blir köp.

Tillägg: Spanjorerna fick jag hemskickat med lastbil. Dt fungerade bra och de blev proffsigt omhändetagna på resan.

Jag bor i Finland och hittade häst nere i sverige. Jag hade en transportör att ta hem min Tinker. Och det hade gått mycket bra!
Och det blev flera ggr billigare också en att åka själv.
Lycka Till med ditt hästköp:)

Förstår inte hur du ens kan överväga att köra den i 7 timmar i transport!!!! Varför skulle du få hästen förstörd av en transpotör? Dom lever ju på att frakta hästar. Antagligen har dom kört både fler hästar och mera mil med häst än vad du har gjort. Nää man ska se till att den får en behaglig resa. Det får dom sällan med 7 timmar i en transport.

Det var just det jag INTE övervägde. Vill hellre avstå från att frakta en häst så långt, speciellt om den inte GILLAR att åka släp.

De historier jag hört om transportörer har majoritet handlat om en massa trubbel, men hör gärna om bra transportörer också. Oftast hör man ju bara det negativa men aldrig det positiva.

Vill bara tacka alla som berättat om sina erfarenhet av transportörer!

Uppdaterar senare hur det går med hästköpet :)

Jag tror att det kommer gå finfint! Önskar att jag hade körkort.
Jag måste be förälder skjutsa mig och pappa gick med på det EN gång, så nu måste jag åka buss och gå istället :)

oj då, Själv har man "hela gänget" med sig när man är och provrider :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Gnapp
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka