Sv: Köpa häst från slakteri?
Det var ju ändå bra betalt. Nu kollar jag på SM avräkningsresultat och vad de betalar och kolalr jag sen inim vilken klass dina hästar hamnade så var de ju fina hästar. (Kanske hamnade någonstans i klass R och fett 3?)
Ser att du bor i Uppsala, vart valde du att slakta?
Instämmer. Fick idag avräkningen från slakteriet på mina två ston som slaktades förra veckan. Levandevikterna var 502 kg respektive 480 kg. Alltså rätt så kraftiga ston. Slaktvikterna var 278 kg á 7.45/kg respektive 298 kg á 6.95/kg.
Från summan dras trikinprovsavgift på 225:- x 2 = 450:-. Dessutom betalar man 0.25:-/kg för kadaverhanteringen. I mitt fall 114:-, då totalvikten var 576 Kg. Alltså fick jag 3.548:20 på bifogad check.
Då har jag inte räknat med vad det kostade att själv köra stona till slakteriet.
Så inte är det frågan om att göra någon vinst. Men däremot vet jag att stona inte hamnar i orätta händer och riskerar att bli vandringspokaler eller något ännu värre.
Det var ju ändå bra betalt. Nu kollar jag på SM avräkningsresultat och vad de betalar och kolalr jag sen inim vilken klass dina hästar hamnade så var de ju fina hästar. (Kanske hamnade någonstans i klass R och fett 3?)
Ser att du bor i Uppsala, vart valde du att slakta?