Köpa häst från Danmark?

whalan

Trådstartare
Har efter att ha kollat runt lite nog kommit fram till att en sån häst jag söker finns i Danmark. Frågan är, är de danska hästarna bra?

Har haft en dansk import, då utan stam, som dömdes ut efter ett halvår pga att han var helt slut i benen. Fick diagnosen 9 år gammal.
Bortsett från det så var han mina drömmars häst och passade mig som handen i handsken. Vet många fler danska importer, de flesta dock utan stam, som det har gått ungefär lika illa för. Detta trots godkänd röntgen vid köp.

Det jag i så fall tänker göra är att köpa en häst av en privatperson själv i Danmark, dvs provrida o så i Danmark. Inte av något svenskt hästförmedlingsföretag. Hästen ska självklart ha stam.
Har tänkt mig en allroundhäst, dock främst inriktad på dressyr. Helst utbildad MSV dressyr.

Vågar man? Eller är de generellt sämre än Sverige?
Vill inte på några sätt riskera att gå igenom det jag gick igenom med den förra danska hästen...(även fast jag vet att det kan hända med en svensk oxå..)

Funkar veterinärbesiktningar, röntgen likadant som i Sverige?
Motsvarar MSV i Danmark MSV i Sverige?

Berätta gärna om era erfarenheter :)
 
Sv: Köpa häst från Danmark?

puttar upp då jag vet att det finns bukare som haft/har danska hästar eller känner någon som haft/har nån
 
Sv: Köpa häst från Danmark?

Köpte ett då 12årigt sto genom en förmedling... Hade gått igenom dubbla besiktningar då vi köpte henne...

Halt 4 månader senare, och 1,5 år senare halt på alla fyra, Veterinären trodde att hon gjort helt andra saker i Danmark än vad ägaren sagt... Känns ibland som om att deras syn på hästar kan skilja sej en del, men samtidigt finns det ju många fina hästar, men jag drar mej från att köpa danskt igen
 
Sv: Köpa häst från Danmark?

Främst pga annat utbud..skulle mycket väl kunna tänka mig en Trakhener alt en Fredriksborgare. Finns tyvärr inte så många såna i Sverige.

KarinStarfighter - Åhh, vad tråkigt! :( Hade din häst stam?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 212
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 901
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har hittat en riktig drömhäst som jag och mamma överväger att köpa. Han har dock en pålagring mellan 6 och 7 halskotan. Han är behandlad...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 895
Senast: Ellen03
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 753
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp