Köpa häst med pålagring

Ägaren vågar inte sitta upp men säljer hästen till någon annan, kan inte tänka sig foder eller prov. Känns verkligen oärligt och/eller som någon som blivit så rädd för hästen att den inte vill se den mer. Men lösningen på det är ju inte att sälja till någon annan som också kan bil skadad. Om man nu inte tänker på hästen.
 
Vill du ha en hagprydnad med tillhörande veterinärräkningar - köp.
Vill du ha en ridhäst att nyttja under många år - köp EJ.

Dessutom en så ung häst och dessutom irländsk import och valack på det. Den är garanterat riden sedan den var 2 år.
 
Jag reagerade också över den extremt omusklade halsen i kombo med åldern och att den ska ha ridits och tävlats på irland. Hur har de hunnit med det om de inet, som gissas ovan, ridit den sen den var väldigt ung?
Och en häst som ridits såpass mycket att den tävlats borde rimligen inte bli "rädd för ridning" även om man ridit omkull ordentligt. En unghäst som tappar sin ryttare i ett tidigt stadie i utbildningen kan nog bli rädd och behöva backa lite, men knappast en som är riden så mycket att den tävlats.
 
Eller bara gått på heden fram till exportdatum...

Som så många andra sagt, TS köp en frisk häst som du kan provrida och träffa innan köp.

Om det vore så väl... Jag känner många på Irland och i UK och alla säger samma sak. Valacker rids när de är 2 år och ston betäcks när de är 2. Om det inte är "fina" hästar från bra stuterier, men de brukar kosta mer än 15.000:-...
 
Den hästen jag har idag är riden i ett år. I våras, då hon varit riden i mindre än sex mån (då har jag inte räknat bort tid för kortare villor pga väder o dyl), gick hon iväg för fort innan jag fått foten över ryggen. Jag tappade balansen och råkade röra vid med foten bakom sadeln. Hon blev jätterädd och galopperade iväg, jag hade ff inte fått över benet, så jag hamnade på sidan, hängde där en bit men släppte sedan taget. Hästen blev väldigt skärrad över detta, men jag haffade en person i ridhuset och hon höll i hästen medan jag satt upp ett par gånger. Vi hade inga problem alls nästa gång jag skulle rida.

Om det är en erfaren häst, kan jag inte ens fantisera ihop vad som skulle skrämt den så, att den inte går att sitta upp på igen vid nästa ridpass. Kan man inte det, tänker jag att den antingen har väldigt ont eller ett psyke som inte passar sig för någon som inte är elitryttare. Jag tror, precis som alla andra här, att det är något allvarligt på ponnyn. Köp den inte.
 
@Ellen03 Jag är ledsen att behöva säga det, och jag förstår att det är jobbigt att alla här skriver nej, men jag hade inte köpt en häst som man hittat fel på, inte ens om jag hade fått den gratis.

Det är inte det att alla här har 100% hela och friska hästar, utan det är det att vi iallafall har hästar som vi vet kan ridas trots att de har ett visst problem.
Låt säga att ponnyn tävlas och rids regelbundet - du kan få färska ridfilmer - du kan åka och provrida - du kan se tävlingresultat eller filmer. Man vet man om att den har pålagringar i halskotpelaren och ändå klarar av att ridas och tävlas på det sätt man vill fortsätta med och då är det en annan sak.
I dessa fall tar man också blodprover och gör klart att hästen inte är påverkad eller medicinerad under den tiden den provrids eller tävlas.

Det är skillnad på att köpa en häst med ett problem som man vet om, och att köpa en häst där man upptäcker ett fel efter ett tag. Det kommer ert försäkringsbolag också att säga.
 
@Problematisk jag och mamma har bestämt att avvakta. Mamma hade häst som yngre och praktiskt taget bodde på ett connemara stuteri då. Hon ägde även en connemara, så efter en överblick över hästens exteriör så bestämde vi oss för att vänta. Hoppas inte ägaren förför någon annan bara, hon hävdade att hästen skulle kunna tävla ungponny SM nästa år i valfri disciplin.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tamråttor flyttar in
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp