Haft en häst med problematik kring nackkotor, slutade med att jag fick ta bort en fantastisk häst och blev helt förkrossad (bäst för hästen dock). Avråder bestämt! Helt krasst tycker jag faktiskt det låter som att hästen i fråga har besvär och mår bäst av att få galoppera vidare så den inte hamnar i fel händer och behöver lida pga välvilja men okunskap.
Hästen i mitt fall hade vi aldrig ens på ljusår kunnat gissa att den hade problem i nacken, det var något som vi av en slump hittade när vi för femhundraelfte gången åkte in för hältutredning på ytterligare ett nytt ben. Vi valde en helt ny klinik för att få nya infallsvinklar, la fram alla journaler och veterinären i fråga kollade allt vi hade utrett och började helt sonika bara utreda där vi tidigare inte varit och det enda som återstod var nacken.
Hästens nackproblem gjorde att den hade balansproblem, oerhört små och subtila som vi aldrig märkt av men som vid noggranna balans tester sedan upptäcktes. Hästen var inte vinglig men t.ex kunde den inte stanna i tid när den galopperade i hagen eller så trampade den snett när den travade lugnt, detta resulterade alltså i ständigt nya hältor, senskador, inflammationer etc.
Förutom detta så hade hästen även tryck på nerver och ryggmärg från kotorna vilket gjorde att hjärnan ibland signalerade att ett ben gjorde ont (utan skada) och jag kunde hitta hästen på tre ben och fick flertalet gånger åka in akut under åren och veterinär misstänkte frakturer. Vi prövade även behandla hästen då det var en häst värd en hel del pengar och som det lagts ner mkt pengar och tid i att ta fram för framtiden då den var en riktigt lovande talang. Tyvärr reagerade hästen extremt på behandlingen och blev helt personlighetsförändrad och aggressiv.
Vid återbesöket någon månad efter behandling var hästen så dålig att den knappt ens kunde stå i lastbilen påväg till kliniken (kom ihåg att hästen alltså en månad tidigare aldrig haft några som helst balansproblem som vi märkt av).
Valde att avliva hästen direkt på kliniken vid återbesöket, tack och lov godkände försäkringsbolaget det (som hade nekat avlivning månaden innan och sagt att vi måste prova att behandla trots att vi tyckte det var onödigt lidande för hästen i fråga då den ändå aldrig hade fungerat som tävlingshäst och jag vägrade sälja den och riskera att den hamnade i fel händer). Kan ärligt säga att även om bolaget hade sagt nej så hade jag ändå avlivat hästen på plats och skitit i pengarna för det var fruktansvärt att behöva se en häst i det skicket. I det här fallet hade hästen troligtvis fått skadan som unghäst när den busat med jämnåriga på bete, så man vet aldrig vad hästar kan råka ut för, trots att jag köpte den som föl och var oerhört noggrann så kan olyckan är vara framme.
Det jag vill komma till är att vi är många i hästvärlden som gjort misstaget att köpa hästar med problem (jag har vid tillfälle köpt en häst med uppsittningproblem liknande de du beskriver och billigt, trodde jag gjorde ett kap, den hästen är också död idag, visade sig ha massor av dolda fel) och det finns så mkt hästar i världen, köp inte på dig problem.
Hästen kanske är billig i inköp men den kostar lika mkt varje månad som den dyra, för då betalar du mer veterinärräkningar än du betalar ev avbetalningar på lån för att kunna köpa en riktigt frisk och anpassad häst för dina ändamål. Lycka till i hästdjungel, men köp inte på dig problem, bespara hästen det lidandet och bespara dig själv hjärtesorgen och onödiga problem. Hoppas du hittar en fin och frisk häst att ha kul med!